Alles komt terug, wie had dat nu gedacht? Na de bankencrisis van 2008 doken er deze maand weer akelige nieuwsberichten op over omvallende banken die gestut of finaal gered moesten worden met bakken vers kapitaal. "Geen paniek", sussen de overheden. "Uw deposito's zijn veilig." Maar hoe meer we horen dat we niet moeten panikeren, hoe meer mensen hun geld lijken weg te halen bij de probleembanken en hoe wankeler die worden. De kracht van de self-fulfilling prophecy, weet u wel. "Don't panic", was ook een van de boodschappen van Bernd Zipper, de CEO van Zipcon, op het BOPE-event van innovatiecentrum VIGC in het Nederlandse Gorinc...

Alles komt terug, wie had dat nu gedacht? Na de bankencrisis van 2008 doken er deze maand weer akelige nieuwsberichten op over omvallende banken die gestut of finaal gered moesten worden met bakken vers kapitaal. "Geen paniek", sussen de overheden. "Uw deposito's zijn veilig." Maar hoe meer we horen dat we niet moeten panikeren, hoe meer mensen hun geld lijken weg te halen bij de probleembanken en hoe wankeler die worden. De kracht van de self-fulfilling prophecy, weet u wel. "Don't panic", was ook een van de boodschappen van Bernd Zipper, de CEO van Zipcon, op het BOPE-event van innovatiecentrum VIGC in het Nederlandse Gorinchem eerder deze maand. Zipper sprak onder andere over de AI-revolutie die aan de gang is en die ook de printsector zal veranderen. Volgens Bernd Zipper, een vaste waarde op de BOPE-events, is Artificiële Intelligentie dé toekomst. "Het is de grootste uitvinding sinds de Gutenberg-pers", stelde de bekende consultant. Zipper is meer dan dertig jaar actief in onze sector en heeft dus recht van spreken. Of zijn boude uitspraak ook klopt, zal nog moeten blijken. Op #BOPE23 vielen wel meer interessante boodschappen te horen die stof tot nadenken gaven. Tom Peire, de CEO van het Gentse automatiseringsbedrijf Four Pees, kwam met een meer realistische boodschap over AI op de proppen. Volgens Peire groeit de snelle technologische revolutie over de hoofden van veel mensen heen. "Wie is nog mee?", vroeg hij zich luidop af. "AI in de printindustrie heeft nog een lange weg te gaan". Volgens Tom Peire, ook reeds een kwarteeuw in de business, kunnen veel aspecten in onze industrie beter, maar worden ze onvoldoende aangepakt. Iedereen wil groeien, maar groei verloopt volgens de topman van Four Pees niet altijd gestaag. "Groei is grillig, er spelen seizoeneffecten en die zijn moeilijk te managen", klonk het. Ook Roland Keppler, de CEO van Onlineprinters, stak het tijdens zijn BOPE-uiteenzetting niet onder stoelen of banken. Hij ervaart nog heel wat economische tegenwind met druk op de marges door de stijgende inputprijzen, onzekerheden in de supply chain en aan de vraagkant. Snel prijzen aanpassen blijkt de boodschap volgens Keppler. En zijn klanten hebben die prijsaanpassingen aanvaard. In dit nummer presenteren we de top van de grafische bedrijven, samengesteld door onze collega's van Trends Business Information, op basis van de officiële jaarrekeningen die neergelegd zijn bij de Nationale Bank. De cijfers geven een gemengd beeld van de resultaten in de grafische industrie. Drie kwart van de tweehonderd grootste bedrijven in onze sector boekten in 2021 groei (in omzet of brutomarge). De nettowinst ging er bij 84 procent van de tweehonderd grootste bedrijven op vooruit. Ook op het vlak van toegevoegde waarde doet 75 procent van de tweehonderd grootste bedrijven het beter dan in 2020. De cijfers lijken te wijzen op een groeiende tweespalt tussen de grootste bedrijven die hun schaalgrootte maximaal kunnen uitspelen in een kapitaalsintensieve sector en kleinere spelers die het almaar moeilijker krijgen om bij te benen. Consolidatie blijft dan ook een van de belangrijkste megatrends in de sector. Veel leesplezier.