Empack Utrecht nu in september

De komende editie van verpakkingsbeurs Empack Utrecht wordt vanwege het coronavirus verplaatst naar 15, 16 en 17 september 2020 in Jaarbeurs Utrecht. Een eerdere verplaatsing naar 23, 24 en 25 juni a.s. is hiermee aangepast.
...

De komende editie van verpakkingsbeurs Empack Utrecht wordt vanwege het coronavirus verplaatst naar 15, 16 en 17 september 2020 in Jaarbeurs Utrecht. Een eerdere verplaatsing naar 23, 24 en 25 juni a.s. is hiermee aangepast. Empack Namur - in Namur Expo - werd al in een eerder stadium verplaatst van 26 mei a.s. naar 20 mei 2021. Met het oog op het heersende coronavirus heeft DS Smith een nieuwe voorraaddoos voor levensmiddelen ontwikkeld. Dat deed het in samenwerking met foodretailers in heel Europa. Met die dozen kunnen retailers mensen die noodgedwongen thuis zitten, nu ook van levensmiddelen voorzien. Hetzij kwetsbare mensen, hetzij mensen die sociale afstand is opgelegd door regeringsmaatregelen. De dozen kunnen door de retailer worden gevuld en voor de deur worden afgegeven. Stefano Rossi, CEO Packaging bij DS Smith: "We werden benaderd door verschillende klanten in de foodretail en hebben nauw met hen samengewerkt om een oplossing te ontwerpen die een 'stack, drop and go'-benadering mogelijk maakt. Naast efficiënter en hygiënischer, maakt deze doos meer leveringen mogelijk. Dankzij de vastberadenheid van het DS Smith-personeel konden we binnen 24 uur een nieuw ontwerp opleveren. Vervolgens werd er een prototype gemaakt, getest, geproduceerd en geleverd, alles in minder dan een week." Sappi heeft een aantal nieuwe verpakkingspapier- en vouwkartonsoorten gelanceerd. Aanvankelijk bedoeld om op Interpack te lanceren, maar nu die verplaatst is naar 2021, toch evengoed beschikbaar voor de markt. De fabrikant lanceert met Sappi Seal G een variant die speciaal bedoeld is voor diepdruk. Sappi Seal is ontwikkeld voor verpakkingsoplossingen waarbij verzegeling prioriteit is. Het biedt geïntegreerde heatsealbaarheid, een vochtbarrière tegen waterdamp en wordt geproduceerd met 95% hernieuwbare materialen. De eerdere versies van het enkelzijdige gecoate papier konden al worden bedrukt via offset- of flexodruk. Ook nieuws is Carcoat Repella Flex. Dankzij de vetbestendigheid is het halfglanzende, enkelzijdig gecoate papier volgens Sappi geschikt voor het verpakken van vette voedingsmiddelen met direct productcontact, zoals boter, kaas en vlees. Op etikettengebied presenteert Sappi haar nieuwe natlijmlabel Parade Label 4. Dit papier heeft volgens de fabrikant uitstekende eigenschappen voor machinaal gebruik. Sappi biedt ook speciaal vetbestendig papier aan voor het labelen van olieflessen. Sappi heeft tot ook een nieuw grammage toegevoegd aan zijn Algro Design Advanced-kartonportfolio. Het premium assortiment van massief gebleekt karton liep voorheen van 220 tot 380 g/m2. Daar is nu een lichtere versie van 160 g/m2 bijgekomen. Het Algro Design Advanced-product zelf is een relatief recente ontwikkeling. "De licht gecoate achterkant biedt aanzienlijk meer mogelijkheden voor projecten met een hogere inktdekking, meer glans, meer contrast en meer diverse afwerkingsopties", aldus Matthew Campbell, Product Group Manager Paperboard bij Sappi Europe. De vouwkartonsoort Atelier, die in 2019 werd gelanceerd, is uitgebreid met een 220 g/m2-versie. Volgens Sappi is deze kartonsoort door zijn witheid en helderheid in combinatie met haar oppervlakteconsistentie, bijzonder geschikt voor een effectieve presentatie van merkartikelen. Mondi heeft haar productielijnen in Gronau (Duitsland) en Taicang (China) met het oog op COVID-19 aangepast. Het gaat nu in totaal een miljard elastische, drielaagse laminaatbandjes maken voor gezichtsmaskers. Het NIR detect-kleurengamma van ANL Plastics, dat bestaat uit donkergekleurde trays, is recent goedgekeurd door Citeo. "Dit betekent dat ANL Packaging donkergekleurd carbonzwartvrij plastic biedt dat 100% detecteerbaar en 100% recyclebaar is. 95% van onze verpakkingen bestaat uit monomateriaal (R)PET of PP en nu hebben we er ook het door Citeo goedgekeurde NIR detecteerbare zwart en bruin voor zowel PET als PP bij", aldus ANL in een toelichting. ANL vervolgt: "Roetzwart (carbon black) als kleurstof ligt al geruime tijd onder vuur. Carbon black zorgt ervoor dat de verpakkingen in kwestie niet herkend worden door sorteerinstallaties en dus niet gerecycleerd kunnen worden. Veel van onze klanten, gebruiken donkergekleurde trays. Sommigen van hen verkiezen een donkergekleurde tray omwille van het contrast dat het creëert tussen het voedsel en de verpakking. Zwart is een onderscheidende kleur, waardoor producten er luxueus uitzien en zorgen voor een high-end gevoel." ANL Packaging ging daarom op zoek naar een donkere kleurstofoplossing die detecteerbaar is. "Het meest uitdagende onderdeel van onze tests was de kleur van de gevormde verpakking. Het gebruik van carbon black zorgt voor een zeer sterke en ondoorzichtige zwarte tint, de roetvrije alternatieven waren allemaal doorschijnend en hadden een kleurglans (sommige blauwachtig, andere paarsachtig). Eerst gingen we daarmee naar onze klanten om te weten te komen welke hun voorkeur had. Daarna moesten we intern testen of we onze interne afvalstof konden gebruiken om hier terug in te verwerken." De laatste stap was het certifiëren van ons NIR detecteerbaar plastic. Overigens produceert ANL ook nog zwart plastic. "Het is het goedkoopst omdat al het andere kleurafvalmateriaal kan worden verwerkt tot zwart." Bark Packaging Group (BPG), leverancier van rigide en flexibele kunststof verpakkingen, heeft een minderheidsbelang in de onderneming verkocht aan investeringsmaatschappij Quadrum Capital. Het partnership stelt BPG naar eigen zeggen in staat tot een versnelde uitrol van haar verpakkingsconcepten. Erik Bos, nu CCO bij BPG, zal de functie van CEO overnemen van Berny Plas, die actief betrokken blijft bij de onderneming. Het managementteam van BPG blijft verder ongewijzigd. De vestigingen in Eerbeek, Utrecht en Stuttgart (Duitsland) blijven in de huidige vorm, op dezelfde locaties bestaan. Berny Plas: "Wij hebben de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt en hebben ambitieuze plannen om deze groei verder voort te zetten." Naast groothandel kan Bark de inkoop, logistiek, voorraadmanagement en financiering van de gehele verpakkingsbehoefte voor een klant regelen. Tevens ontwikkelt en herontwerpt het verpakkingen in opdracht. Dutch Pack International, eveneens onderdeel van BPG, levert flexibele verpakkingen aan retail- en B2B-klanten. BPG heeft in totaal 36 medewerkers en een omzet van 40 miljoen Euro. Aldi biedt sinds 2 maart extra soorten groenten en fruit los aan zijn klanten in België en Luxemburg. De keten bespaart hiermee naar eigen zeggen tientallen tonnen aan plastic. Het gaat om onder meer uien, wortelen, aubergines, courgettes, (aard)appelen, bananen, citroenen en witloof. Dit aanbod komt naast de reeds los aangeboden producten zoals bloemkolen, avocado's en meloenen. "De klant zal een beroep kunnen doen op de gratis aangeboden FSC-gecertificeerde papieren zakjes om de losse groenten en fruit netjes in op te bergen", aldus Stefaan De Schepper, manager corporate responsibility bij Aldi. Kilian De Geyter, category manager fruit & vegetables bij Aldi vult aan: "We hebben ons bij elk artikel kritisch de vraag gesteld of een plastic verpakking nog nodig was. Hierbij is de houdbaarheid en versheid van het product van cruciaal belang voor ons. Enkel als we dat konden garanderen, werd de keuze gemaakt om de groenten en fruit los aan te bieden." Aldi noemt als extra voordeel dat de klant in het geval van losse groenten zelf exact de te kopen hoeveelheid kan bepalen. Hoegaarden investeerde meer dan 50 miljoen euro in een nieuwe lijn die in het eerste jaar 100 miljoen blikken produceert aan een snelheid van 90.000 blikken per uur. Op maximale capaciteit kan het volume in de toekomst nog toenemen tot 300 miljoen blikken. De bouw van de bijhorende nieuwe verpakkingshal startte begin 2019 en kende in februari haar operationele start. Het Belgisch witbier groeide tussen '14 en '19 met 43% in omzet. Om de toekomst te vrijwaren, creëerde de brouwer maar liefst 20.000 m2 nieuwe oppervlakte op haar braakliggend terrein in Hoegaarden. Aan de groei zijn ook 30 extra jobs gelinkt, een stijging van 15% op een bestaande basis van 190 brouwerij-jobs in Hoegaarden. De lijn zal Hoegaarden bier verpakken, maar de verpakkingshal zal ook andere bieren afvullen uit het AB InBev portfolio. De komende maanden volgt ook de aangekondigde bouw van extra magazijnen en nieuwe warme kamers. In de verpakkingshal is ook nog fysieke ruimte over voor verdere toekomstige investeringen in verpakkingsmachines. De verpakkingshal is gebouwd volgens de allernieuwste standaarden op de markt, goed voor hoge snelheden en afvulcapaciteit. De machines zijn ook zeer efficiënt in water en energieverbruik en laten verschillende soorten verpakkingen toe. Op het dak liggen 2100 zonnepanelen, goed voor 20% van de totale elektriciteitsbehoefte van de site in Altenaken. Handelsgroep Meraxis (polymeren) heeft zijn recyclagedivisie uitgebreid. Naast nieuwe regranulaten uit postindustriële bronnen, vormen regranulaten uit postconsumer bronnen (PCR) een compleet nieuwe tak. Meraxis levert onder meer folie voor de verpakkingsindustrie, voor zakken en tassen en bouw- en landbouwfolies. Maar ook regranulaten en -compounds voor toepassingen als spuitgieten (zoals transportboxen en kisten), pallets, verpakkingstapes of flessen (PET). "In het verleden omvatte ons assortiment recyclingproducten voornamelijk polyolefinen uit postindustriële bronnen", legt Philipp Endres, Deputy CEO bij Meraxis, uit. "Door PCR-recyclaten aan ons portfolio toe te voegen, kunnen we onze klanten een alternatief bieden." Zelfs in tijden van COVID-19 blijft de inrichting van een functionerende circulaire economie een van de belangrijkste uitdagingen van de polymeerindustrie, aldus Meraxis. "Het zijn niet alleen wetgevers die aandringen op quota voor recyclaat; de industrie werkt ook volop aan een functionerende circulaire economie. " De multipacks van bierbrouwerij Grolsch worden tegenwoordig gebundeld via kartonnen TopClips in plaats van krimpfolie. Grolsch koos hiervoor omdat het hiermee plastic voor eenmalig gebruik elimineert. Door alle krimpfolie te vervangen door TopClip bespaart Grolsch jaarlijks 100.000 kg plastic, wat overeenkomt met meer dan vier miljoen plastic zakken. De omschakeling naar TopClip maakt deel uit van het doel van Grolsch om een 'zero-waste' brouwerij te worden. Joost Nawijn, Packaging Development Specialist bij Grolsch: "Een onafhankelijke levenscyclusanalyse (LCA) heeft aangetoond dat het vervangen van de huidige plastic krimpfolie rond de blikken door de nieuwe TopClip-verpakking zorgt voor een CO2-reductie van 36% in vergelijking met nieuwe plastic krimpfolie en 16% in vergelijking met gerecyclede plastic krimpfolie. De totale zogenaamde milieukosten zijn zelfs gehalveerd. De combinatie van het duurzame karakter, de kwalitatieve uitstraling en het draaggemak heeft Grolsch doen kiezen voor deze oplossing." Vanaf medio maart tot eind augustus 2020 zijn de Grolsch multipacks met TopClipverpakking voorlopig alleen te verkrijgen bij een aantal Plus-supermarkten in Nederland.