Efficiëntere verzenddoos Delhaize

Supermarktconcern Delhaize heeft een nieuwe verzenddoos voor thuisleveringen in gebruik genomen. Met de Direct Box van DS Smith kan de retailer de CO2-uitstoot met meer dan 87 ton verminderen.
...

Supermarktconcern Delhaize heeft een nieuwe verzenddoos voor thuisleveringen in gebruik genomen. Met de Direct Box van DS Smith kan de retailer de CO2-uitstoot met meer dan 87 ton verminderen. De COVID-19 pandemie en de verbonden sterke toename van thuisleveringen waren voor Delhaize aanleiding om haar e-commerceverpakkingen opnieuw te bekijken en het volume van de leveringen te beperken. Op die manier wil het supermarktconcern aan haar duurzaamheidsdoelstellingen blijven voldoen. Om tegemoet te komen aan de toenemende vraag werd bovendien een automatische dozenopzetmachine geïntroduceerd waardoor efficiënte levering aan huizen en winkels in heel België toch gegarandeerd kon blijven. Nico Buelens, projectmanager e-commerce operations van Delhaize legt uit: "De nieuwe Direct Box is een innovatieve, herbruikbare golfkartonnen tray. Het bevat een ingebouwde versterking op de handgrepen, wat zorgt voor een extra sterke doos." De nieuw ontworpen Direct Box is gemaakt van 100 procent gerecycleerd karton. "Door het herontwerp wordt in totaal 160 ton verpakkingsmateriaal op jaarbasis bespaard", licht Delhaize verder toe. "Dit betekent ook dat er 32 minder vrachtwagens nodig zijn in de toeleveringsketen en dat de behoefte aan opslagruimte met meer dan 1.000 pallets wordt verminderd. Dit resulteert in een reductie van maar liefst 87,2 ton CO2." DS Smith lanceert met ClimaCell een duurzame, isolerende verpakking voor temperatuurgevoelige leveringen. Het is daarvoor een partnership aangegaan met TemperPack. Climacell is een volledig recycleerbare 'plantbased' verpakking en moet een alternatief zijn voor thermo- en warmhoudboxen van geëxpandeerd polystyreen (EPS). Climacell is volgens DS Smith bedoeld voor de levering van temperatuurgevoelige goederen zoals maaltijdboxen, bederfelijke levensmiddelen en medische producten. "De verpakking, gemaakt van papier en bio-based materialen, kan eenvoudig door de consument met het oud papier worden meegegeven voor recycling. Het vervangt het moeilijk te recyclen EPS-schuim (geëxpandeerd polystyreen), waarvan jaarlijks meer dan 350.000 ton in beschermende verpakkingen wordt gebruikt, terwijl slechts een derde van dit plastic verpakkingsafval in Europa wordt gerecycleerd. ClimaCell-liners zijn een gepatenteerde, thermische isolatiebarrière met dempende en beschermende eigenschappen." Marc Chiron, directeur sales, marketing en innovatie bij DS Smith Packaging, vult aan dat met Climacell een in de VS bewezen concept naar Europa wordt gehaald. Packaging Innovations, dat gepland stond voor 17 en 18 november jl., wordt verplaatst naar november 2021. Beursorganisator Easyfairs heeft dit in samenspraak met haar exposanten besloten. "Wij merkten in de afgelopen periode dat steeds meer exposanten zich zorgen maakten over hun deelname vanwege de ontwikkelingen rond het coronavirus. Om die reden hebben wij een inventarisatie gedaan onder onze huidige exposanten ten aanzien van de doorgang van Packaging Innovations 2020. Hieruit bleek dat een overgrote meerderheid ervoor koos om hun deelname door te schuiven naar 2021. De geplande locatie - Taets Amsterdam - zal daarbij ongewijzigd blijven", zegt Rowdy van den Nieuwenhuizen, head of content bij Easyfairs.