De coronapandemie schudde de afgelopen jaren de planning van de beursorganisatie flink door elkaar. Het Sign & Print Festival werd vroegtijdig afgeblazen en keert niet meer terug. Sign & Print Expo werd verdaagd naar vorig jaar. De tweejaarlijkse frequentie was verstoord, waardoor het evenement dit jaar opnieuw de deuren opende in de Evenementenhal in Gorinchem (van 14 tot en met 16 maart 2023). Voor sommige standhouders was dat teveel van het goede, aldus beursmanager Rowdy van den Nieuwenhuizen. De beursvloer was desalniettemin redelijk gevuld en voor geïnteresseerden was er op sign-gebied genoeg te zien.
...

De coronapandemie schudde de afgelopen jaren de planning van de beursorganisatie flink door elkaar. Het Sign & Print Festival werd vroegtijdig afgeblazen en keert niet meer terug. Sign & Print Expo werd verdaagd naar vorig jaar. De tweejaarlijkse frequentie was verstoord, waardoor het evenement dit jaar opnieuw de deuren opende in de Evenementenhal in Gorinchem (van 14 tot en met 16 maart 2023). Voor sommige standhouders was dat teveel van het goede, aldus beursmanager Rowdy van den Nieuwenhuizen. De beursvloer was desalniettemin redelijk gevuld en voor geïnteresseerden was er op sign-gebied genoeg te zien. Vorig jaar viel de afwezigheid van deelnemers uit het grafische segment op - de industrie vormde ooit de basis van het evenement, maar het aantal deelnemers was al jarenlang tanende, terwijl het aandeel sign groeide. In aanloop naar de editie van dit jaar sprak de beursorganisatie de wens uit om de grafische industrie terug te halen naar de beursvloer. Dat lukte slechts ten dele, met stands van de drukkers zelf. De grafische toeleveranciers bleven weg. Belangstelling voor presentaties over veredeling op de stands van Grafische Groep Matthys en Bron Groep was er wel degelijk. Het persbericht dat kort na de beurs verscheen sprak echter boekdelen. De editie van 2025 krijgt een nieuwe naam en er worden de leveranciers uit de branches van promotionele-, school- en kantoorartikelen toegevoegd. De sign-branche groeit weliswaar en biedt volop kansen, maar is per saldo te klein om de evenementenhal in Gorinchem te vullen. Andere branches moeten het gat vullen dat de grafische industrie achterlaat. Saillant detail: de oorsprong van de beurs lag begin deze eeuw bij de combinatie van een grafische- en kantoorartikelenbeurs. Aan de bezoekers van Sign & Print Expo lag het in ieder geval niet. De beursorganisatie spreekt van 6200 bezoekers en het was met name op de tweede dag behoorlijk druk. Ook de combinatie met het Benelux Online Print Event (#BOPE) van kennisorganisatie VIGC, pakte goed uit. Toch ligt het voor de hand om in volgende edities meer de aansluiting met de sign-wereld te zoeken. Onderwerpen als kunstmatige intelligentie, samenwerkingsverbanden in de cloud via API's en de marktsituatie in China passen uitstekend bij de doelgroep van VIGC, maar de invalshoek was anders dan die van de rest van de beurs. De aansluiting was er meer bij het sprekersprogramma op de beursvloer zelf. Rudy van Belkom, van Stichting Toekomstbeeld der Techniek, sprak over de verontrustende kanten van AI en kon rekenen op grote belangstelling. Het evenement heeft nog steeds aantrekkingskracht op ontwerpers en vormgevers en juist die doelgroep is geïnteresseerd in actuele onderwerpen en creativiteit. Dat laatste werd door Van den Nieuwenhuizen steeds voortvarend opgepakt, door standhouders mee te nemen in beursthema's. Hoogtepunt was vorig jaar nog het enorme decor dat door de Nederlandse grootformaat-specialist Probo op de eerste verdieping was gebouwd. Vooral de jongere bezoeker wist destijds de weg naar de roltrap te vinden (zie ook kader). Dit jaar bleek het lastiger om de standhouders over te halen om deel te nemen aan de City Of Visual Communication, al was het thema her en der wel degelijk terug te zien. Het evenement straalde vooral een no-nonsense-aanpak uit - mogelijk een gevolg van het feit dat de beurs twee jaar achter elkaar werd georganiseerd. Probo was wederom aanwezig met een grote stand, maar zo overweldigend als Printing Wonderland werd het niet. Daar staat tegenover dat het de kar trok bij het themadeel Circulair Stadspark. Van malaise is dan ook allerminst sprake. Later dit jaar staat er bij het bedrijf in Dokkum een grootschalig klantevenement in de planning. In januari maakte Probo als eerste in de Benelux de investering in een Durst P5 500 D4 bekend. Verder gaat de grootformaat-specialist onverdroten verder met de ontwikkeling van Sign Again, het circulaire plaatmateriaal van gerecycleerde banners. Circulariteit, recyclage en duurzaamheid zijn vaste onderdelen geworden op sign-beurzen en waren ook tijdens Sign & Print Expo nadrukkelijk aanwezig. Op de stands van Probo en Vink VTS was alle signage gericht op een groene toekomst. Een verstandige keuze, want de sector moet voorkomen dat de productgroep bij het grote publiek in het hoekje van milieuvervuilende industrieën terecht komt. Zowel Probo als Vink VTS legden het accent op recyclage. Door zelf voor de inzameling van restafval en gebruikte materialen te zorgen, ontstaat er een nieuw verdienmodel. Vrachtwagens die producten bij de klant brengen kunnen het afvalmateriaal mee terug nemen. Waar Probo inzet op het creëren van een nieuw substraat op basis van gerecycleerde kunststoffen, zette Vink VTS in op een cradle-to-cradle-benadering. Het bedrijf verzamelt bij zijn klanten het restafval van acrylaat. Het ingezamelde materiaal wordt vermalen tot korrels en gebruikt om opnieuw acrylaat mee te maken. Deze werkwijze heeft als voordeel, dat de gebruikers geen nieuwe toepassingen voor het materiaal hoeven te bedenken. Nadelen zijn er ook: alleen acrylaat-restafval is geschikt voor hergebruik. Toepassingen in nieuwe niches waren er niet overvloedig, maar ze waren er wel degelijk. Bij binnenkomst werd de bezoeker begroet door een scherm met bewegend beeld in 3D. Igepa toonde De Inhaker, waarmee snel en eenvoudig staanders gemaakt kunnen worden. Op het gebied van 3D-printing was Massivit wederom de eyecatcher, met een grootformaat 3D-printer. Het is enigszins verwonderlijk dat 3D-printing niet op grotere schaal is doorgebroken in een sector die zo belangrijk is in de evenementindustrie. Grote creatieve objecten, enkelstuks of in zeer kleine series, kunnen veel toevoegen aan allerlei evenementen. Mogelijk moet de vraag zich nog verder ontwikkelen, of moet de prijs van 3D-geprinte producten nog iets dalen. Zoals meestal bij sign-evenementen waren de verkopers van software ondervertegenwoordigd. MIS-ontwikkelaar Dataline timmert hard aan de weg bij de sign-makers en maakte in Gorinchem vooral promotie voor de CO2-calculator. Het belang van management informatiesystemen groeit, naarmate de sign-bedrijven groeien. Een groeiend machinepark betekent een complexere kostenstructuur. Het is niet meer voldoende om alleen uit te gaan van een vierkante meter prijs. Alle kosten moeten in de berekening worden meegenomen. De stijgende prijzen dragen bij aan de noodzaak van goede calculatie. De ondernemer die hiermee geen rekening houdt, kan in de problemen komen bij het berekenen van een concurrerende prijs. Op het gebied van workflow was deelname van een leverancier als Four Pees mogelijk een goede aanvulling geweest. Four Pees CEO Tom Peire presenteerde tijdens BOPE zijn visie op workflow in het grafisch bedrijf (zie ook artikel blz. 16). Zijn verhaal was voor de grootformaat-specialisten minstens zo interessant. De connectie tussen de machines, de bedrijfssoftware en de inkoopsoftware van de klanten staat in veel organisaties nog in de kinderschoenen. Ondertussen vragen resellers en eindklanten om steeds meer service en kortere levertijden. Een geïntegreerde workflow is hierbij onmisbaar. Peire stoorde zich aan het gebruik van het woord 'oplossing' waar in feite 'product' wordt bedoeld. De klant koopt een softwarepakket en denkt dat daarmee zijn problemen zijn opgelost. In werkelijkheid is de aanschaf pas het begin van een traject. De implementatie moet er voor zorgen dat de software op een efficiënte manier wordt ingezet. Dat betekent vaak dat er met allerlei protocollen van verschillende leveranciers rekening gehouden moet worden. Bovendien heeft elk bedrijf zijn eigen werkwijze, productiemethodes, partners en klanten. Voor ondernemers is het inzicht dat alleen de investering in een pakket of een machine van groot belang. Zeker de beursbezoeker die met investeringsplannen rondloopt is erbij gebaat. Procesintegratie op de beursvloer was bovendien een mooie aanvulling geweest op bijvoorbeeld de aanbiedingen van Prindustry. Ook deze leverancier heeft zijn oorsprong in de grafische industrie liggen, maar zoekt steeds meer de verbreding zijn toepassingen. De digitale sign-markt is interessant voor een groeiend aantal resellers en commerciële drukkerijen. Bedrijven met grote machineparken nemen veel werk en risicovolle investeringen weg bij de kleinere bedrijven. Voor drukkerijen is een leverancier als Print.com een goede manier om een zeer divers pakket aan te bieden - en daarmee de klant te ontzorgen - zonder zich te hoeven verdiepen in de techniek van het grootformaat printen. Veel bedrijven hebben geen behoefte om de activiteiten uit te breiden, maar moeten tegelijkertijd wel in de veranderende vraag van hun klanten voorzien. Print.com was dan ook met een grote stand vertegenwoordigd en menig bezoeker nam er een kijkje. Het wordt interessant om te zien wat de nieuwe koers in 2025 oplevert. Het is begrijpelijk dat de organisatie buiten de sign en print-branche zoekt naar potentiële standhouders. Er moeten immers vierkante meters worden verhuurd en de sign-branche is daarvoor kennelijk te klein. Een enorme groei in het grafische segment ligt de komende jaren niet voor de hand. Daar staat tegenover dat de beurs kan winnen door duidelijke profilering. De moeizame pogingen om de grote printerleveranciers in het grafische segment te interesseren voor een stand, worden nu definitief gestaakt. Een aansluiting met de wereld van promotionele artikelen is met enige fantasie voorstelbaar. De toevoeging van school- en kantoorartikelen rekt de definitie van een vakbeurs echter ver op. Mogelijk te ver. Diversificatie is een belangrijke constante in de sign-wereld. Welke andere sector houdt zich bezig met behang, vloerbedekking, verpakkingen, tegels, beeldschermen, billboards, interieur, geluidswerende wanden, 2D en 3D? De standhouders hebben er belang bij dat de diversiteit van de bezoeker toeneemt, niet die van de sectoren waaruit de deelnemers afkomstig zijn. Zoals wel eens wordt gezegd: als het kwaakt, loopt en er uitziet als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend. Sign & Print Expo heeft nog steeds groeipotentie, maar bij de edities 2022 en 2023 was het duidelijk een sign-beurs. Waar drukkers in het verleden vooral de beurs bezochten om met elkaar te netwerken, is het nu een evenement waar ze zich kunnen oriënteren op mogelijke nieuwe activiteiten. Het netwerkkarakter blijft bestaan voor de sign-specialisten, die zich met een echte lokale vakbeurs kunnen laten informeren over de mogelijkheden.