De Portugese Sabrina Bento en de Belgische ontwerper Bjarne Castelein zijn de winnaars van de Europese ontwerpwedstrijd #LABEL icious, een initiatief van FINAT, de Europese associatie van de labelindustrie. De #LABEL- icious-competitie is in het leven geroepen om jonge label- en verpakkingsontwerpers in Europa uit te dagen en om in contact te komen met de volgende generatie talenten voor de Europese labelindustrie. Nieuw talent aantrek...

De Portugese Sabrina Bento en de Belgische ontwerper Bjarne Castelein zijn de winnaars van de Europese ontwerpwedstrijd #LABEL icious, een initiatief van FINAT, de Europese associatie van de labelindustrie. De #LABEL- icious-competitie is in het leven geroepen om jonge label- en verpakkingsontwerpers in Europa uit te dagen en om in contact te komen met de volgende generatie talenten voor de Europese labelindustrie. Nieuw talent aantrekken is een van de topprioriteiten van de sector. De jonge ontwerpers kregen de opdracht om labels en verpakkingen te ontwerpen voor het nieuwe merk 'GENERGISE' van het fictieve bedrijf HUMANDATE. Het nieuwe merk focust op het welzijn van fitte, actieve senioren met een assortiment voedings- en verzorgingsproducten. Aan de ontwerpwedstrijd namen 118 deelnemers deel. De inzending van de Belg Bjarne Castelein blonk uit in zijn pure ontwerpkwaliteiten. Deze inzending viel volgens de jury op door zowel de kracht van eenvoud en de jonge aanpak voor een seniorenpubliek. "De ontwikkelde merkidentiteit straalt de energie van het 'GENERGISE'-merk uit, inclusief een slim spel van de merknaamelementen 'Generation + Energise'. Het is inspirerend om een frisse kijk te zien op merkverpakkingen voor senioren, met een modern ontwerp en een evenwichtige stijl. Met elementen die verband houden met gezondheid en positieve kracht." Volgens de jury is deze inzending een "geweldig voorbeeld van een krachtige verpakking". De inzending van Sabrina Bento uit Portugal bestond volgens de jury uit een zeer complete en gedetailleerde merkidentiteit. "Het werk laat zien hoe er diep is nagedacht bij dit verpakkingsontwerp. Het ontwerp behandelt alle elementen van de briefing. Het 'GENERGISE' merkdesign wordt gebruikt als een solide basis die kan worden toegepast op een breed scala aan materialen, verpakkingsvormen en productlijnextensies. De grote keuze aan voorbeelden die Sabrina Bento creëerde, combineert consistentie en diversiteit, met een sterke focus op duurzame verpakkingselementen." Voor de volgende editie van de ontwerpwedstrijd kunnen kandidaten zich registreren tot 30 maart 2022. De winnaars worden bekend gemaakt op Label- expo Europe in Brussel.