In totaal vonden dit jaar 3.061 professionals de weg naar de vakbeurs, een daling met veertien procent in vergelijking met de editie van 2018, toen trok Sign2Com meer dan 3.500 bezoekers. "Maar we hadden vooral veel kwalitatieve contacten", horen we van de kant van de exposanten. "Bezoekers kwamen naar de expo met concrete investeringsplannen." M&C ging langs bij een aantal van die exposanten.
...

In totaal vonden dit jaar 3.061 professionals de weg naar de vakbeurs, een daling met veertien procent in vergelijking met de editie van 2018, toen trok Sign2Com meer dan 3.500 bezoekers. "Maar we hadden vooral veel kwalitatieve contacten", horen we van de kant van de exposanten. "Bezoekers kwamen naar de expo met concrete investeringsplannen." M&C ging langs bij een aantal van die exposanten. Print.com, een internationale internetaanbieder van printwerk, neemt voor de eerste keer deel aan Sign2Com. De stand bevindt zich pal aan de ingang. De geur van stroopwafels nodigt uit tot een bezoek. "Ten tijde van de vorige editie (Sign2Com 2018, 16 tot en met 18 september 2018, nvdr.) bestonden we nauwelijks een maand", zegt Bruno Mossay van het Belgisch kantoor. Vandaag heeft het B2B-platform, dat markten bedient in de Benelux, Frankrijk en Duitsland, 8.500 klanten waarvan 1.200 in ons land. De omzet van het bedrijf groeide van 10 miljoen euro in 2019 naar 19 miljoen euro in 2020. "Het is een gezellige expo. Heel veel bestaande klanten vinden het beursbezoek een aangename ervaring. 'Ga mee op printreis' doorheen de vele producten, materialen en afwerkingen, is het centrale thema van de stand. We gaan graag met onze bezoekers in gesprek om te inspireren en geïnspireerd te worden. Die wederzijdse kruisbestuiving leidt tot nieuwe producten." De large format print-productie van print.com is sinds augustus verhuisd naar het Nederlandse Oss. Digitaal, inkjet, offset en large format zitten voortaan onder hetzelfde dak. Print.com verdubbelde in het Nederlandse Kampen intussen ook de productiecapaciteit voor het bedrukken en decoreren van textiel. "Het samenbrengen van productiemiddelen, laat toe om de processen efficiënter in te richten, en gecombineerde verzendingen (neutraal of met opdruk van de klant) met een grote leverbetrouwbaarheid naar waar dan ook in Europa te versturen." Op de stand van Agfa wordt de Anapurna H1650i LED gedemonstreerd. Niko Dheedene: "Het is onze allrounder. Geschikt voor toepassingen op rollen, vellen, stijve materialen. De printer heeft wit aan boord en is zo geconstrueerd dat de operator overal gemakkelijk toegang toe heeft. De machine is de kleinste telg uit de Anapurna-familie, goed voor een bandingvrije printproductie tot 63 m2/uur voor een prijs van minder dan 100.000 euro. AMS digital printing in Merksem investeerde recent nog in een Anapurna H1650i LED." Niko Dheedene zegt dat er dit jaar reeds 13 printers van Agfa in ons land werden verkocht: twee Jeti Tauro-printers, negen Anapurna-printers, een InteriorJet en een Avinci. Een aantal van die machines wordt geïnstalleerd bij klassieke drukkerijen. De meest spraakmakende installatie is die van de allereerste Agfa Avinci CX3200 sublimatieprinter ter wereld bij de FDM Print Group van Franky De Meyer in Sint-Lievens-Houtem. De CMYK-printer met een printbreedte van 3,2 meter voor rechtstreeks of onrechtstreeks textielprinten, haalt een topsnelheid van 270 m2/uur. Aan die snelheid kunnen bijvoorbeeld vlaggen in twee passes worden beprint. De watergebaseerde sublimatieinkten worden door Agfa in Mortsel geproduceerd. Vivalyte is een trouwe standhouder op Sign2Com en de internationale Fespa-beurzen. Het Belgische bedrijf van Lei Lee met zetel in Wevelgem, is gespecialiseerd in LED-verlichting en -oplossingen. Het aanbod van Vivalyte is zeer breed: van LED-producten voor lichtbakken en kanaalletters, neonachtige LED-oplossingen voor binnen- en buitentoepassingen, tot web-aangestuurde en -gecontroleerde Smart Signage toepassingen. Signbedrijven kunnen bij de firma terecht voor het hele gamma van LED-oplossingen. Geen Vivalyte-beursdeelname zonder dat een toepassing met een hoge waaw- of fun-factor wordt getoond. Tijdens de vorige editie was dat de Dynamic Lightbox, nu is het een interactieve LED Wall. Door de handen eenvoudig te bewegen voor het scherm - aanraken is niet nodig - wordt het scherm een dynamisch canvas van veranderend licht. De techniek erachter is gebaseerd op off-the-shelf technologie met toepassing van laseraltimetrie (LiDAR). Nieuwsgierige techneuten die meer willen weten over deze technologie, hoeven de term maar te googlen. Elke beursdag werd - stilaan eveneens een traditie - door Vivalyte afgesloten met muziek en deze keer met de degustatie van een Tripel-etikettenbier gebrouwen door Brouwerij De Feniks uit Heule. Op de stand van Igepa Belux zijn er meerdere topics. Eén ervan is uiteraard de recente overname van Seynhave Plastics uit Hooglede. Daardoor wordt de distributeur uit Aalter actief in de handel van kunststoffen platen voor de bouw- en industriemarkt. Standbezoekers werden getrakteerd op een 'West-Vlaams Uniek Karakterbier' om te toosten op deze nieuwe samenwerking. De stand van Igepa was volledig opgebouwd met het flexibele en eenvoudig op te zetten plug & play-systeem van de Inhaker. Met het innovatieve inhaaksysteem kan je alle denkbare presentatietoepassingen en communicatie-uitingen inhaken aan een standaard (paal). De vorm van de haak (de inhaker) is afhankelijk van de toepassing (presentatiezuil, bewegwijzeringspaal, textielframe, computertafel, documentenhouder...). Het freesprogramma voor de haak kan door signbedrijven worden gedownload om samen met het (beprinte) plaatmateriaal te worden gesneden op de snijtafel. Het modulaire systeem werd in april van het coronajaar 2020 bedacht door Cees Bolijn, van het printbedrijf JMC uit Bruinisse in Nederland. Igepa is de vertegenwoordiger voor België. Op de website van de Inhaker of van Igepa vind je voorbeelden van wat met het systeem mogelijk is. De Igepa-stand was vervaardigd uit Palboard, een PVC-sandwichplaat met een zwarte kern uit 50 tot 70 procent gerecycleerd PVC-schuim. Groen en duurzaamheid zijn overigens belangrijke topics voor de distributeur uit Aalter. Voor zowel flexibele (met het gamma van PVC-vrije folies van Grafityp) als harde materialen werden tijdens Sign2Com groene alternatieven getoond. Palight renu is bijvoorbeeld een witte 100 procent gerecycleerde schuimplaat. Nog op de stand: een Mimaki vlakbedprinter JFX200-2513 EX, de Mimaki JV100-160 mild/eco solvent printer en een Kongsberg C-snijtafel. Standbezoekers konden eveneens een eerste blik werpen op de nieuwe website die half oktober werd gelanceerd. Probo is een bekend gezicht op Sign2Com. De firma werkt enkel voor resellers en wil daarbij zelf zo onzichtbaar mogelijk zijn, vertelt directeur René de Heij. Daarom werden voor de eerste etappe van de wielerwedstrijd Benelux Tour 2021 met finishplaats Dokkum (NL) waar de producent is gevestigd, alle reclame-uitingen van het bedrijfsgebouw gehaald. Probo zet stevig in op circulariteit. "We moeten er mee voor zorgen dat de afvalberg kleiner wordt. De firma is gestart met eigen transport om gebruikt materiaal terug te nemen. Van gerecycleerde doeken kunnen we plaatmateriaal maken. De omzet van Probo is gedurende de coronaperiode licht gegroeid. We hebben de veerkracht van onze klanten mogen ervaren. Het coronatijdperk heeft alvast geprinte en gepersonaliseerde interieurdecoratie een flinke duw in de rug gegeven. Ook de vraag naar akoestische panelen nam fors toe. Probo is er drie jaar geleden mee gestart. We hebben nu in totaal zo'n 75.000 akoestische producten verkocht. We verkopen momenteel tussen 30.000 en 40.000 akoestische panelen per jaar." Op de stand van PantoonBenes werden twee Europese beursprimeurs gedemonstreerd: de nieuwe Canon Arizona 135 GT en de HP Latex 800 W. PantoonBenes verdeelt op exclusieve basis de Canon Arizona 135 GT vlakbedprinter. Dat is de nieuwste telg in de familie van UV-LED vlakbedprinters van Canon met standaard wit aan boord. De Arizona 135 GT is een instapmodel met een gunstige ROI. De machine werd ontwikkeld voor signmakers en printbedrijven die de markt van het echte en kwalitatieve vlakbedprinten willen betreden. Het standaardmodel kost om en bij de 70.000 euro, het model met roloptie 85.000 euro. Specificaties: 125 x 250 cm; dikte tot 50,8 mm; tot 34,2 m2/uur; Roll Media-optie; 5 inktkanalen; variabele inktdruppelgroottes van 6 tot 30 picoliter; resolutie van 1440 dpi of hoger. PantoonBenes plaatste eveneens de Canon Colorado 1630 (het recent gelanceerde UVgel-instapmodel met 4 printkoppen, tot 39 m2) in de kijker. De 1625 mm brede rol-naar-rol printer (resolutie tot 1800 dpi) produceert onmiddellijk droge prints. De Colorado 1630 en de grotere broer 1650 zijn geschikt voor de snelle productie van hoge volumes printwerk op media als zelfklevend vinyl, polyestertextiel, warmtegevoelige materialen en papier. Een bijzondere toepassing is die van het digitaal behangprinten. De Colorado 1630 komt met drie opties: matte afwerking, twee rollen, recto-verso printen. De lijstprijs voor de basisversie is 36.000 euro, 40.000 euro voor de machine met de opties. PantoonBenes nam in april de UVgel 'koude printtechnologie' al op in zijn programma. Met de Canon Arizona 135 GT vlakbedprinter wordt de samenwerking met Canon nu verder uitgediept. De UVgeltechnologie werd destijds aangekondigd voor een hele familie van printers. Het valt niet uit te sluiten dat de inkttechnologie in de toekomst voor 3 meter brede rolprinters en vlakbedprinters wordt gelanceerd. De HP Latex 800 W (met zeer witte inkt) die begin dit jaar werd gelanceerd, is voor het eerst op een beurs te zien (ook op de stand van Nautasign). De 1625 mm brede rollenprinter uit de nieuwe 700 en 800 printerserie, werkt met de vierde generatie van Latex-inkten. Dat levert meer mediamogelijkheden op door de lagere curingtemperatuur. De printer heeft tien printkoppen aan boord, produceert 36 m2 (in 4-passes) en scherpe 4-punts tekst dankzij de resolutie van 1200 dpi x 1200 dpi. Verder op de stand: het Roland Truevis VG2-540 eco-solvent print- en snijsysteem.PantoonBenes gaat ook oplossingen aanbieden voor de integratie en automatisatie van bedrijfsprocessen. Het is hiervoor een samenwerking aangegaan met de gespecialiseerde partner Lab9 Pro (zie ook blz. 4). Raf Thibaut en Arnoud D'Hondt van PantoonBenes sluiten de beurs af met een goed gevoel: "Het was een koopbeurs, er werden investeringsplannen voorgelegd waarvoor budget was vrijgemaakt. Bezoekers waren goedgemutst, er is werk en iedereen wil vooruit." Bij Digital Dot is de beurs een blij weerzien met de signbranche. "Het heeft lang genoeg geduurd!" Digital Dot is al jaren actief als specialist in het onderhoud en herstellen van printers, het verkopen van inkjetinkten en het refurbishen van printers. Het bedrijf werd het meest zichtbaar als verkoper van de 3D-printers van Massivit in de Benelux. Recent werd een 3D Massivit 1800 printer geïnstalleerd bij Pix & Real, in Louvain-la-Neuve. In België staan er nu drie 3D-grootformaatprinters van de Israëlische producent opgesteld. Een jaar geleden nam Digital Dot de nieuwe vertegenwoordiging van Elitron snij- en freestafels op in zijn programma. Het Italiaanse Elitron is in eigen land een grote naam, ondermeer als fabrikant van snijsystemen voor de lederindustrie. Elitron is met zijn snij- en freessystemen een trouwe standhouder op de Fespa-beurzen. Het Kombo TH-systeem met twee multi-tool snijkoppen en twee vacuümzones in één snijsysteem, werd al meermaals met een award bekroond. De Italiaanse fabrikant is vooral bekend vanwege zijn gepatenteerd en innovatief autoherkenningssysteem dat zich hoog boven de tafel bevindt. Dat lokaliseert automatisch de beprinte objecten en de positie van de referentiepunten op de snijtafel, evenals de hoogte van het substraat om handmatige instelling van de taakparameters te voorkomen. Het systeem wordt eveneens gebruikt op de Acorta-snijmachines van Agfa. "Met Elitron vervolledigt Digtital Dot zijn machineprogramma en heeft de Belgische signondernemer er een keuze bij wanneer hij wil investeren in een snijsysteem", zegt Sofie Demeyer, COO van Digital Dot. Franky De Meyer van de printshop reclameonline.be is als Belgisch print- en signbedrijf verheugd met de aanwezigheid op Sign2Com. "Ik denk dat de beurs een succes wordt. We kregen veel Franstalige landgenoten over de vloer. We zijn aangenaam verrast over onze toenemende naambekendheid in het Franstalige landsgedeelte." Een nieuwe service is de levering binnen de 48 uur van vlaggen en textielproducten. Er werd daarvoor geïnvesteerd in een 3,3 meter brede Agfa Avinci sublimatieprinter. "Resellers kunnen nu voor stretchproducten en frames (op maat en in velerlei vormen) voor pop-up stands en wanden bij ons terecht. Reclameonline.be is in staat om zelf alles zeer snel te produceren. We beschikken nu eveneens over een eigen stikatelier met zes medewerksters die de pezen aan het stretchtextiel bevestigen." De omzet van reclameonline.be steeg in 2020 met 18 procent. Dit jaar wordt gemikt op een omzetstijging van dertig procent. "We hebben dit jaar veel strandstoelen verkocht. Vanaf juni en na de versoepeling van de coronamaatregelen is de boel als het ware ontploft", aldus Franky De Meyer. Fespa Belgium staat met een stand op Sign2Com om de community waarmee eind 2019 werd gestart, te laten groeien. De belangenvereniging en kennisorganisatie voor de Belgische print- en signindustrie, blikt terug op een geslaagde beursdeelname: "Tijdens de beursdagen hebben zich 15 nieuwe leden aangesloten bij Fespa Belgium en we noteerden ongeveer 60 warme leads." Een nieuw gezicht bij de organisatie is Els Vansteenkiste die verantwoordelijk is voor de marcom-activiteiten van Fepsa Belgium. We ontmoetten Jean Van Houtryve van Visix (voorzitter Fespa Belgium) en Dirk Teughels van XL Reklame (Ambassadeur Sign Fespa Belgium) op de beurs: "De stand wordt afwisselend bemand door een achttal leden. We hebben met een pak bezoekers interessante en aangename gesprekken gevoerd. Hoe lang is dat al niet geleden? Iedereen loopt er opgewekt bij. Het is als op een eerste schooldag." Creafor uit Lokeren demonstreerde zijn gloednieuwe portaalsite printingvisibility.be voor doorverkopers van visuele reclameproducten. Het is een gesloten platform waar je gemakkelijk toegang tot krijgt. Andreas Foriers, de zaakvoerder van Creafor: "De calculatie van een order verloopt live. Er zijn geen staffelprijzen en er komen geen onverwachte extra kosten bij zoals dat gebruikelijk is bij lagekostenluchtvaartmaatschappijen. Voor de verzending is het Benelux-grondgebied voor ons één adres. We bieden via de webshop een groot gamma displays aan waarvan de PDF-templates gemakkelijk kunnen gedownload worden. Het webportaal is geconnecteerd met het ERP-systeem van Creafor waardoor klanten steeds alle data binnen handbereik hebben". Creafor heeft eveneens geïnvesteerd in een vierkleuren Fujifilm Inca voor het formaat 75 cm x 105 cm. Met het B1 digitale printsysteem dat beschikt over een inleg en uitleg, kunnen 200 vellen per uur worden geprint. Aan offsetkwaliteit op media tot 10 mm dik, lezen we in de folder van Creafor die speciaal voor de beursdeelname werd gedrukt en veredeld. Andreas Foriers zegt heel erg uitgekeken te hebben naar de beurs. "Sign2Com is na twee dagen al een succes met meer dan honderd contacten en meer dan dertig demo's van de nieuwe portaalsite." André America van Matrix Frame zagen we op een andere beurs al zijn Mobile Light Box-systemen in een handomdraai monteren en demonteren. Ze zijn verkrijgbaar in 22 verschillende formaten, geven veel en gelijkmatig verdeeld licht (de verlichting bevindt zich enkel onderaan en bovenaan) en zijn uitbouwbaar: "Om er een toogbank of balie van te maken, een monitor aan te hangen, ze aan elkaar te monteren. Op een zeer eenvoudige manier want iedereen moet het kunnen." De verkoopprijzen van de Mobile Light Box-systemen staan groot en duidelijk op de verlichte doeken geprint. "Geen gedoe met willekeurige prijzen afhankelijk van de persoon voor jou." Een nieuwigheid zijn de mobiele lichtboxen met batterij. Ze zijn verkrijgbaar in de formaten 50 x 150 cm en 100 x 200 cm en hebben een autonomie van 11 uur. Clothing Professionals is een Nederlandse groothandel in bedrijfs- en promotiekleding en sportswear. Het voert veel merken maar staat op de beurs met het assortiment van het Duitse Hakro waarvoor het de exclusieve verkooprechten heeft in de Benelux. Marilyn Wychgel: "Hakro heeft meer dan 5 miljoen stuks in voorraad in meer dan 60 verschillende en nauwkeurig gecontroleerde kleuren. Naast het gebruikelijke gamma hebben we textielproducten met een wastemperatuur van 95°C plus bleachable en werkkleding van XXS tot 6 XL met een wastemperatuur van 60°C. Speciale aandacht is er ook voor Hakro Mikralinar, een mix van katoen met een huidvriendelijk hightech polyester: ademend, vochtregulerend en gemakkelijk te onderhouden." De Oostenrijkse fabrikant Trotec ontwikkelt lasersnij- en graveersystemen. Daarmee kunnen heel veel materialen (hout, glas, acrylaat, leer, papier, karton, metalen, textiel...) worden geïndividualiseerd met een serienummer, een persoonlijke boodschap, een unieke decoratie met fijne details, enzovoort. De lasersystemen leveren glasheldere snijranden bij borden van acrylaat. Op de stand werden verschillende toepassingen getoond en gedemonstreerd. Didier Van Der Putte van Trotec was tevreden met de ongeveer 60 leads gedurende de eerste twee dagen van de beurs. Trotec heeft een uitgebreide familie van toestellen in een prijsvork van 8500 euro tot 200.000 euro. De technische dienst van het bedrijf is in Mechelen gevestigd. Een concurrent van Trotec op de beursvloer was EpilogLaser die zijn CO2-lasersystemen demonstreerde en eveneens een rist van mooie toepassingen toonde. Voor Marco Kedde, directeur van Nautasign, staat de beursdeelname in het teken van een langgekoesterde 'Meet & Greet' met klanten en standbezoekers. Nautasign besliste slechts drie weken van tevoren om deel te nemen aan de expo: "We willen met onze aanwezigheid een positief signaal geven aan de print- en signbranche. We ervaren grote bereidheid om de beurs te bezoeken. Het is voor beursbezoekers en standhouders één grote reünie. En het is bovendien een kwalitatief goede beurs." Hoe verliep het coronajaar 2020 voor Nautasign? "De omzet daalde met ongeveer negen procent als gevolg van een mindere machineverkoop. Nautasign verkocht wel meer media. We stevenen dit jaar af op ons beste jaar ooit. Het mag en het kan weer. Bedrijven blijven redelijk investeren. De Belgische markt is wel behoedzamer dan de Nederlandse waar het geloof in de aantrekkende economie toch wat groter is. Nautasign heeft intussen zijn logistieke capaciteit verdubbeld door een betere inrichting van de ruimte en automatisatie van processen. We kunnen dertig procent meer voorraad aanhouden zodat we altijd kunnen leveren." Op de stand staat een Canon Colorado 1650 die volgens het bordje op de machine verkocht werd aan Quickletter uit Roeselare; een 9-kleuren eco-solventprinter Epson SureColor SC-580600L; een Zünd G3-snijtafel en HP Latex-printers waaronder de HP Latex 800 W. De achterwand van de Spandex-stand van 13 m x 2,4 m werd in 25 minuten gemonteerd. De wand is opgebouwd met aluminium profielen van fabrikant Tectex uit het Franse Mulhouse, die tot de Spandex-groep behoort. Tectex is tevens fabrikant van bache- en textielmaterialen voor digitale bedrukking. De achterwand is uit black.tex 100 procent PES-materiaal. De zelfklevende interieurdecoratiefilms Coverstyl' met meer dan 470 referenties worden in Europa exclusief door Spandex verdeeld. De distributeur heeft veel en mooi marketingmateriaal ter beschikking waarmee de toepassingen met decoratiefilm kunnen worden gepromoot. Er is ook een app waarmee het materiaal in AR kan worden uitgetest op muren, meubels, enzovoort. Op de stand van Spandex wordt een wagen ingepakt met de Arlon cast-folie 454 Satin Charcoal Metallic wrappingfilm. Die maakt deel uit van het nieuwe Premium Color Change assortiment met de Flite-lijmtechnologie van Arlon. De carwrappers van dienst zijn medewerkers van de firma Graficko uit Tubize. Een andere exclusiviteit van Spandex is de GSWF paint protection film die naast transparant glanzende en matte kwaliteiten in 26 kleuren beschikbaar is. Michaël Buvens, de general manager Belgium van Spandex, over de beurs: "Bezoekers zijn opgetogen dat ze eindelijk terug naar een vakbeurs kunnen komen. Er is veel volk en niettegenstaande iedereen weet wat carwrapping is, is het nog steeds een attractiepool. Het is een goede Sign2Com maar er hadden wel wat meer exposanten mogen zijn." Pals Print & Screen demonstreerde op Sign2Com een volledig automatische digitale transfer printlijn. Textielzeefdrukkerijen en transferprintbedrijven, producenten van promotextiel, bedrijfskleding en veiligheidskledij, kunnen hiermee snel kant-en-klare digitale textieltransfers in eigen huis produceren. Digitale transfers maken het pellen of weeden en appliceren overbodig. De nieuwe inline oplossing van Pals Print & Screen is een 3-in-1 productieproces: DTF-inkjetprinten (Direct-to-Film) op rol met waterinkten, granuleren en reinigen en aansluitend drogen op de juiste temperatuur. De machineopstelling kan door één man worden bediend. De DTF-printer is verkrijgbaar met twee of vier inktkoppen. De droogunit is beschikbaar in de standaard lengte of een XL-lengte, waardoor een hoge wasechtheid wordt gewaarborgd. Met de digitale transfer printlijn kunnen transfers met full colour afbeeldingen, bedrijfslogo's of teksten pasnauwkeurig voor nagenoeg elke textielondergrond worden geproduceerd. De digitale transfers hebben een wasvastheid tot 60°C. Tijdens de beurs werd een installatie verkocht aan print.com dat bij Pals eveneens investeerde in een 8-koppen Barudan-borduurmachine. Pals Print & Screen was de enige exposant met een zeefdrukcarrousel (van MHM) op de stand: "Zeefdruk blijft de aangewezen techniek voor de grote oplagen." Het bedrijf presenteerde ook zijn nieuwe huisstijl. Verder op de stand van Pals Print & Screen, DTG-printsystemen van Brother, de objectprinters van Mimaki en een Coloreel draad-kleur-unit voor borduurmachines, waarvan er in de Benelux een vijftal zijn geïnstalleerd. Pals, gevestigd in Goirle nabij Tilburg, realiseert 50 procent van zijn omzet in ons land. Quadient (Graphics) is het vroegere Neopost (ondermeer frankeermachines). De naamsverandering werd in februari doorgevoerd omdat de vlag de lading al lang niet meer dekte. De naamsverandering ging ook gepaard met een nieuwe huisstijl. Edwin Breemes, business development manager Graphics: "De diversificatie met sign & graphics die al langer aan de gang is, is een groeimarkt voor Quadient. We zijn actief in nichemarkten maar willen ook de partner zijn van de brede print- en signsector. Vandaar onze beursdeelname." Quadient verdeelt het gamma van Roland DG, de Sefa-transferpersen, de Royal Sovereign laminators, de Bubble Free applicatietafels, de SAI-designsoftware en printmedia. Verder op stand was er aandacht voor sublimatrieprinten op de hoogwaardige Unisub ChromaLuxe-panelen van Universal Woods. "De expo overstijgt onze verwachtingen. Veel klanten hebben zich vooraf geregistreerd. Bezoekers komen met een doel naar de beurs en hebben concrete investeringsplannen. Het ergste van de coronaperiode is achter de rug en de economie trekt weer aan. Zondag hadden we op onze stand met vier man de handen vol. Het is weer mogelijk om op een relaxe manier elkaar te ontmoeten en aangename en informele gesprekken te voeren." L-Shop-Team is de grootste B2B textielgroothandel in Duitsland voor promotie-, vrijetijds- en beroepskledij. Directeur Michèle Bassez van L-Shop-Team Belgium: "Zondag was één van de beste beursdagen ooit. De vrijdag voor de beurs hadden we al 190 inschrijvingen voor een bezoek aan de stand. Je kon hier bijwijlen op de koppen lopen, er was nauwelijks tijd om te eten. Standbezoekers waaronder textieldrukkers, zijn blij om eindelijk nog eens aan al die textielsoorten te kunnen voelen en het verhaal van L-Shop-Team te leren kennen. Het is belangrijk dat we die fysieke bijeenkomsten blijven organiseren. Het thema van de stand is eerlijke handel en milieu. Het is een markt die aanzienlijk gaat groeien en waarvoor we de merken in assortiment hebben." Wie de QR-code op het etiket van het merk Mantis scant, krijgt bijvoorbeeld informatie over de ecologische voetafdruk van het product. Als onderdeel van zijn duurzaamheidsstrategie voor de lange termijn introduceert het merk Tee jays verschillende van zijn klassiekers waaronder T-shirts en poloshirts in OCS-gecertificeerd biologisch katoen. (nvdr.: de Organic Content Standard of OCS is een internationale, vrijwillige norm. Het doel van de OCS is om de biologische landbouwproductie te verhogen). In de 100 procent gerecycleerde textielvezels van Jijaren zijn de grondstoffen van plastiek flessen verwerkt, waardoor er bespaard wordt op natuurlijke grondstoffen. Het merk Neutral uit Copenhagen hanteert dan weer internationale duurzaamheidsstandaards voor de hele supply chain: u kan het verhaal van Neutral lezen op www.neutral.com. Op de stand van Epson staat de 162,6 cm brede SureColor R5000L met de UltraChrome RS-inkt van Epson. Het is de latex-printer (officieel met resin-inkt) van de Japanse fabrikant. Bijna alle materialen kunnen gedroogd worden aan een temperatuur tussen 70°C en 85°C. Het zorgt ervoor dat media zeer weinig vervormen, zegt een standmedewerker. De printer heeft zes kleuren (CMYK, LM, LC) aan boord. De gedemonstreerde printer bevat een bulk-inktoplossing met 2 inktzakken van 1,5 liter. Een andere printer op de stand is de SureColor F9400H. Het is een sublimatieprinter die beschikbaar is met de kleuren CMYK + FY (fluo geel) + FP (fluo roze). De printer werkt met de derde generatie sublimatieinkten van Epson. Een oude getrouwe op de Epson-stand is de SureColor S80600 eco-solventprinter in de versie met inktcartridges. Verkrijgbaar in 8 of 10 kleuren. Er is ook de populaire L-versie met een inktbulksysteem. Bij Epson is men tevreden over Sign2Com: "We wisten niet wat we ervan mochten verwachten. Het is een heel goede contactbeurs. We verkopen wel niet rechtstreeks. Dat gebeurt via onze dealers." Sam Claeys is de marketingverantwoordelijke van de automatiseringsspecialist van printprocessen Four Pees uit Gentbrugge. "Met de coronacrisis is de belangstelling voor automatisatie bij signondernemers flink toegenomen. De investering verdient zichzelf bovendien snel terug en is niet duur. Automatisering betekent tijdswinst voor de klant en print service provider, het ontlast de medewerkers van het printbedrijf van repetitieve taken waardoor er meer tijd vrijkomt voor het bedenken van innovatieve oplossingen. Het automatiseren van prepresstaken en het beheren van opdrachten in een real-time dashboard is de sleutel om op korte tijd winstgevender te worden. Het was tevens het seminarieonderwerp van mijn collega Philip Cremers hier op Sign2Com, dat nogmaals duidelijk heeft gemaakt hoe groot de belangstelling hiervoor is." FourPees werd opgericht in 2007 en heeft meer dan 12.000 implementaties in het veld. "We zijn destijds gestart als leverancier van softwaretools en uitgegroeid tot een integrator en kennispartner van de branche." SG Technologies is voor de eerste keer exposant op Sign2Com. Het bedrijf produceert allerlei soorten kaarten, intelligente kaarten (zogenaamde smart cards) en kaartoplossingen voor verschillende sectoren. Het doet dat in eigen huis in Ieper. "We zijn de enige standhouder met dit aanbod", zegt Ann Ramon. "Onze aanwezigheid heeft al enkele interessante en concrete leads opgeleverd. We kwamen naar de beurs om reclame- en communicatiespecialisten en professionele resellers te ontmoeten. Onze portfolio is zeer divers: van gepersonaliseerde klantenkaarten en cadeaukaarten tot toegangsbadges en herlaadkaarten." Bij Dimix staat de 700 mm brede DTF-printer Transfer-Jet 7002 voor de productie van textieltransfers in de kijker. Het is een 3-in-1 textieloplossing (printen, aanbrengen lijmpoeder, fixeren) met twee inktkoppen waarmee CMYK en wit worden geprint. De DTF-printer wordt door Dimix in Nederland aangepast voor de Europese markt en geoptimaliseerd voor de productie van kwalitatieve textieltransfers. "De DTF-printer zit sinds augustus van vorig jaar in het programma van Dimix, in juni zijn we beginnen leveren. In april is een eerste klant met testen gestart", zegt Jan De Smet. "Inmiddels zijn al 18 van deze systemen verkocht waarvan er 11 zijn geïnstalleerd (daarvan 7 in België)." Jan De Smet kijkt tevreden terug op de beurs: "We zijn continu bezig. Bezoekers lopen gelukkig rond en klagen niet over de lange en moeilijke coronaperiode. De belangstelling is er zonder enige twijfel maar de beurs had wel wat groter mogen zijn. Nu ben je relatief snel rond." In november verhuist Dimix naar een nieuw pand te Zwartberg Industrie 2 in Genk met een magazijn van 1800 m2 voor de distributie van printmedia. Totaalleverancier ISCA levert reclamematerialen en maatwerk aan print- en signbedrijven. De stand van ISCA is opgebouwd in de nieuwe huisstijl. Op de stand wordt de nieuwe website gedemonstreerd in de talen Nederlands en Engels. "In 2020 steeg de omzet van ISCA met 17 procent", zegt Kim Havelaar, de marketing & sales manager bij de Nederlandse leverancier. "We hebben tijdens de coronaperiode veel geïnvesteerd in online marketing via diverse kanalen en in gedrukte communicatie omdat we fysiek de baan niet op konden. ISCA heeft gedurende die periode veel freeswerk voor klanten verricht. We voeren steeds meer maatwerkprojecten voor hen uit. Corona heeft ons en de branche het belang van snel schakelen bijgebracht. Met creativiteit kan je ook in moeilijke momenten mooie resultaten neerzetten." ISCA heeft 22 mensen in dienst en wil over een periode van vijf jaar groeien naar 35 medewerkers. Het realiseert 25 procent van de omzet in België. Matrixdecor uit Meulebeke is een 'new kid in town'. De firma ontwikkelt en produceert modulaire matrix-framesystemen voor standenbouwers en print- en signbedrijven. Davy Vandaele: "Matrixdecor maakt al langer systemen voor standenbouwers waaraan audioboxen en verlichting kunnen worden bevestigd. Tijdens de coronaperiode heeft de firma een modulair lichtgewicht kadersysteem ontwikkeld voor de snelle en gereedschapsloze montage van presentatiewanden en standen, waarvoor minder connectoren en tussenstukken nodig zijn als gebruikelijk. Het moest plug & play, goedkoper en mobieler kunnen. De frames worden afgewerkt met inlays (pvc, dibond, mfill...) of peesdoeken. De frames zijn beschikbaar in metaalkleur en zwart." Dacar Digital Printing in Beerse staat voor 100 procent Belgische productie in eigen huis. De klanten zijn wederverkopers. Zaakvoerder Dennis van der Lingen is tijdens Sign2Com afwisselend aanwezig op de eigen stand en de stand van Fespa Belgium. "Sign2Com zorgt voor een mentale klik. We krijgen oprecht geïnteresseerde beursbezoekers over de standvloer. De contacten verlopen gemakkelijker en zijn aangenamer zonder mondmasker. We kijken als het ware terug met een andere blik naar de wereld. Iedereen is voorzichtig positief over de toekomst. 2020 was een bizar jaar voor Dacar. We voeren voor resellers traditioneel heel veel opdrachten uit voor de evenementensector die heel erg geleden heeft onder de coronacrisis. Iedereen heeft zijn deel van de klappen gehad. Nu de economie weer opstart, heeft iedereen geweldige haast. Bedrijven en winkels willen na de lockdownperiode zo snel en zoveel mogelijk omzet draaien. Je weet maar nooit of het weer zal stoppen. In september zal Dacar Digital Printing minstens 140 procent van zijn gebruikelijke omzet in die maand hebben gerealiseerd. Dacar en Fespa Belgium zijn op Sign2Com aanwezig omdat we niet aan de zijlijn willen staan en de branche willen steunen. Ik heb stellig de indruk dat Belgisch kopen door de inspanningen van Fespa Belgium een belangrijker thema bij aankoopbeslissingen is geworden. Xpel is een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in beschermfilms voor autolak en in vensterfilms. Het merk is een partner van Porsche. Daarnaast biedt Xpel ook bescherm- en decoratiefilms aan voor woningen en kantoren, plus films die een barrière tegen microben vormen. Op Sign2Com concentreerde Xpel zich op zijn kernactiviteit: de PPF (Paint Protection Film). Die transparante beschermfilms zijn in eerste plaats bedoeld voor auto's, maar kunnen ook op vliegtuigen, boten... aangebracht worden. De blikvanger is de film Xpel Ultimate Plus die de lak tegen krassen en vuil beschermt dankzij een innoverende eigenschap: de film repareert zichzelf. Volgens Xpel verdwijnen krassen vanzelf. De keramische bekleding Fusion Plus was een ander vlaggenschip van de exposant op Sign2Com. Die coating wordt omschreven als een vochtwerend, zelfreinigend en krasbestendig product dat bescherming tegen de elementen biedt (UV, corrosie, enz.). Bijzonder is dat Xpel zijn netwerk installateurs voorgesneden films in de vorm van een kit levert. Xpel werkt samen met concessiehouders en installateurs en biedt een volledige ondersteuning (opleiding, verkoop, marketing). Alleen professionals die Xpel opgeleid heeft, mogen de producten van het merk aankopen. De onderneming selecteert haar installateurs zodat ze elkaar niet binnen een zelfde geografische zone beconcurreren. In België zijn er ongeveer 25 door Xpel erkende installateurs, waaronder BC Signature in Aartselaar en Tinttech & CoverTech in Bergen. Volgens de Belgische vertegenwoordiger zijn er nog enkele plaatsen binnen het Belgische netwerk vrij. Dit was Sign2Com 2021. We onthouden van ons beursbezoek vooral de vele positieve gesprekken met standhouders en bezoekers. Er was veel optimisme na anderhalf jaar miserie door corona. De volgende editie van Sign2Com zal plaatsvinden in het najaar van 2023. "De exacte datum wordt zo spoedig als mogelijk gecommuniceerd", zegt beursorganisator Peter Vanbrackel van Kortrijk Xpo, die mag terugblikken op een geslaagde post-corona editie.