In totaal vonden dit jaar 3.061 professionals de weg naar de vakbeurs, een daling met veertien procent in vergelijking met de editie van 2018, toen trok Sign2Com meer dan 3.500 bezoekers. "Maar we hadden vooral veel kwalitatieve contacten", horen we van de kant van de exposanten. "Bezoekers kwamen naar de expo met concrete investeringsplannen."
...

In totaal vonden dit jaar 3.061 professionals de weg naar de vakbeurs, een daling met veertien procent in vergelijking met de editie van 2018, toen trok Sign2Com meer dan 3.500 bezoekers. "Maar we hadden vooral veel kwalitatieve contacten", horen we van de kant van de exposanten. "Bezoekers kwamen naar de expo met concrete investeringsplannen." De nationale vakbeurs Sign2Com (van 19 tot en met 21 september 2021) was de allereerste viscom-expo na het versoepelen van de coronamaatregelen. Daarna volgde de Fespa Global Print Expo in Amsterdam (van 12 tot en met 15 oktober). Sign2Com was een blij weerzien met de branche. De reacties logen er niet om. Raf Thibaut en Arnoud D'Hondt van PantoonBenes sloten de beurs af met een goed gevoel: "Het was een koopbeurs, er werden investeringsplannen voorgelegd waarvoor budget was vrijgemaakt. Bezoekers waren goedgemutst, er is werk en iedereen wil vooruit." Franky De Meyer van de printshop reclameonline.be (een onderdeel van FDM Print Group) is verheugd met de aanwezigheid op Sign2Com. "Ik denk dat de beurs een succes wordt. We kregen ook veel Franstalige landgenoten over de vloer. We zijn aangenaam verrast over onze toenemende naambekendheid in het Franstalige landsgedeelte." Jean Van Houtryve van Visix (voorzitter Fespa Belgium) en Dirk Teughels van XL Reklame (Ambassadeur Sign Fespa Belgium) op de beursstand van Fespa Belgium: "We hebben met een pak bezoekers interessante en aangename gesprekken gevoerd. Hoe lang is dat al niet geleden? Iedereen loopt er opgewekt bij. Het is als op een eerste schooldag." Fespa Belgium kreeg er tijdens Sign2Com vijftien nieuwe leden bij. Andreas Foriers van Creafor zegt heel erg uitgekeken te hebben naar de beurs. "Sign2Com is na twee dagen al een succes met meer dan honderd contacten en meer dan dertig demo's van onze nieuwe portaalsite voor resellers." Voor Marco Kedde, de directeur van Nautasign, staat de beursdeelname in het teken van een langgekoesterde 'Meet & Greet' met klanten en standbezoekers. "We ervaren grote bereidheid om te beurs te bezoeken. Het is voor beursbezoekers en standhouders één grote reünie. En het is bovendien een kwalitatief goede beurs." L-Shop-Team is de grootste B2B textielgroothandel in Duitsland voor promotie-, vrijetijds- en beroepskledij. Directeur Michèle Bassez van L-Shop-Team Belgium: "Zondag was één van de beste beursdagen ooit. De vrijdag voor de beurs hadden we al 190 inschrijvingen voor een bezoek aan de stand. Je kon hier bijwijlen op de koppen lopen, er was nauwelijks tijd om te eten. Standbezoekers, waaronder textieldrukkers, zijn blij om eindelijk nog eens aan al die textielsoorten te kunnen voelen." Bij Epson is men eveneens tevreden over Sign2Com: "We wisten niet wat we ervan mochten verwachten. Het is een heel goede contactbeurs. We verkopen wel niet rechtstreeks. Dat gebeurt via onze dealers." Jan De Smet van Dimix kijkt eveneens tevreden terug op Sign2Com: "We zijn continu bezig. Bezoekers lopen gelukkig rond en klagen niet over de lange en moeilijke coronaperiode. De belangstelling is er zonder enige twijfel maar de beurs had wel wat groter mogen zijn. Nu ben je relatief snel rond." Dacar Digital Printing in Beerse produceert voor wederverkopers. Zaakvoerder Dennis van der Lingen: "Sign2Com zorgt voor een mentale klik. We krijgen oprecht geïnteresseerde beursbezoekers over de standvloer. De contacten verlopen gemakkelijker en zijn aangenamer zonder mondmasker. Nu de economie weer opstart, heeft iedereen geweldige haast. Je weet maar nooit of het weer zal stoppen." Print.com, een internationale internetaanbieder van printwerk, neemt voor de eerste keer deel aan Sign2Com. De stand bevindt zich pal aan de ingang. De lekkere geur van stroopwafels nodigt uit tot een bezoek. "Ten tijde van de vorige editie (Sign2Com 2018, van 16 tot en met 18 september 2018, nvdr.) bestonden we nauwelijks een maand", zegt Bruno Mossay van het Belgische kantoor. Vandaag heeft het B2B-platform dat markten bedient in de Benelux, Frankrijk en Duitsland, 8.500 klanten waarvan 1.200 in ons land. De omzet van het bedrijf groeide van 10 miljoen euro in 2019 naar 19 miljoen euro in 2020. 'Ga mee op printreis' doorheen de vele producten, materialen en afwerkingen, is het centrale thema van de stand. We gaan graag met onze bezoekers in gesprek om te inspireren en geïnspireerd te raken. Die wederzijdse kruisbestuiving leidt tot nieuwe producten." Een nieuwe service bij reclameonline.be is de levering binnen de 48 uur van vlaggen en textielproducten. Er werd daarvoor geïnvesteerd in een 3,3 meter brede Agfa Avinci sublimatieprinter. Franky De Meyer: "Resellers kunnen nu voor stretchproducten en frames (op maat en in velerlei vormen) voor pop-up stands en wanden bij ons terecht. Reclameonline.be is in staat om zelf alles zeer snel te produceren. We beschikken nu eveneens over een eigen stikatelier met zes medewerksters die de pezen aan het stretchtextiel bevestigen. De omzet van reclameonline steeg in 2020 met achttien procent. Dit jaar wordt gemikt op een omzetstijging van dertig procent." Probo is een bekend gezicht op Sign2Com. De Nederlandse firma werkt enkel voor resellers en wil daarbij zelf zo onzichtbaar mogelijk zijn, vertelt directeur René de Heij. Daarom werden voor de eerste etappe van de wielerwedstrijd Benelux Tour 2021 met finishplaats Dokkum (NL) waar de producent is gevestigd, alle reclame-uitingen van het bedrijfsgebouw gehaald. "Het coronatijdperk heeft alvast geprinte en gepersonaliseerde interieurdecoratie een flinke duw in de rug gegeven. Ook de vraag naar akoestische panelen nam fors toe. Probo is er drie jaar geleden mee gestart. We hebben nu in totaal zo'n 75.000 akoestische producten verkocht. We verkopen momenteel tussen 30.000 en 40.000 akoestische panelen per jaar." Creafor uit Lokeren demonstreerde in Kortrijk zijn gloednieuwe portaalsite printingvisibility.be voor doorverkopers van visuele reclameproducten. Het is een gesloten platform waar je gemakkelijk toegang tot krijgt. Andreas Foriers, zaakvoerder van Creafor: "De calculatie van een order verloopt live. Er zijn geen staffelprijzen en er komen geen onverwachte extra kosten bij zoals dat gebruikelijk is bij lagekostenluchtvaartmaatschappijen. We bieden via de webshop een groot gamma displays aan waarvan de PDF-templates gemakkelijk kunnen gedownload worden. Het webportaal is geconnecteerd met het ERP-systeem van Creafor waardoor klanten steeds alle data binnen handbereik hebben." Creafor heeft eveneens geïnvesteerd in een vierkleuren Fujifilm Inca voor het formaat 75 cm x 105 cm. Met het B1 digitale printsysteem dat beschikt over een inleg en uitleg, kunnen 200 vellen per uur worden geprint. Aan offsetkwaliteit op media tot 10 mm dik. Dacar Digital Printing staat voor honderd procent Belgische productie in eigen huis. De klanten zijn wederverkopers. "Iedereen is voorzichtig positief over de toekomst. Bedrijven en winkels willen na de lockdownperiode zo snel en zoveel mogelijk omzet draaien. In september zal Dacar Digital Printing minstens 140 procent van zijn gebruikelijke omzet in die maand hebben gerealiseerd." Generatie Z en de millenials vinden het belangrijk om duurzame keuzes te maken. Die trends leiden tot nieuwe uitdagingen bij fabrikanten en leveranciers op het gebied van materialen en productie. Zowat iedere standhouder op Sign2Com denkt minstens over het thema na of heeft hiervoor een aangepast aanbod. Enkele voorbeelden ter illustratie. Op de stand van Igepa Belux waren er meerdere topics. Eén ervan is uiteraard de recente overname van Seynhave Plastics uit Hooglede. Daardoor wordt de distributeur uit Aalter actief in de handel van kunststoffen platen voor de bouw- en industriemarkt. Groen en duurzaamheid zijn belangrijke topics voor de distributeur. Voor zowel flexibele (met het gamma van PVC-vrije folies van Grafityp) als harde materialen werden tijdens Sign2Com groene alternatieven getoond. Palight renu is bijvoorbeeld een witte 100 procent gerecycleerde schuimplaat. De Igepa-stand was vervaardigd uit Palboard, een PVC-sandwichplaat met een zwarte kern uit 50 à 70 procent gerecycleerd PVC-schuim. De stand was volledig opgebouwd met het flexibele en eenvoudig op te zetten plug & play-systeem van de Inhaker. Het modulaire systeem werd in april van het coronajaar 2020 bedacht door Cees Bolijn, van het printbedrijf JMC uit Bruinisse in Nederland. Igepa is de vertegenwoordiger voor België. Onder het motto 'No sign to waste' is Probo gestart met eigen transport om gebruikt materiaal terug te nemen. "We moeten er mee voor zorgen dat de afvalberg kleiner wordt. Van gerecycleerde doeken kunnen we opnieuw plaatmateriaal maken", klinkt het. Planeetvriendelijk textiel is het thema bij L-Shop-Team. "Het is een markt die aanzienlijk gaat groeien en waarvoor we de merken in assortiment hebben", zegt Michèle Bassez. In de 100 procent gerecycleerde textielvezels van Jijaren zijn de vezels van plastiek flessen verwerkt, waardoor er bespaard wordt op natuurlijke grondstoffen. Het merk Neutral uit Copenhagen hanteert dan weer internationale duurzaamheidsstandaards voor de hele supply chain. Tee Jays introduceert verschillende van zijn klassiekers waaronder T-shirts en polo's in OCS-gecertificeerd biologisch katoen. De Organic Content Standard is een internationale, vrijwillige norm, het doel van de OCS is om de biologische landbouwproductie te verhogen. Op gespecialiseerde beurzen als Sign2Com, worden traditioneel heel wat printers, snijsystemen en periferie van fabrikanten gedemonstreerd, zoals van HP, Canon, Roland DG, Mutoh, Epson, Agfa, Mimaki, Zünd, Sefa, enzovoort. Er is ook veel aandacht voor substraten, software en toepassingen waardoor een beursbezoek een goed beeld geeft van de mogelijkheden voor en van deze creatieve branche. We pikken er enkele interessante nieuwtjes uit. Op de stand van PantoonBenes werden twee Europese beursprimeurs gedemonstreerd: de nieuwe Canon Arizona 135 GT en de HP Latex 800 W (de laatste ook bij Nautasign). PantoonBenes verdeelt op exclusieve basis de Canon Arizona 135 GT vlakbedprinter. Dat is de nieuwste telg in de familie van UV-LED vlakbedprinters van Canon met standaard wit aan boord. De Arizona 135 GT is een instapmodel met een gunstige ROI. De HP Latex 800 W (met zeer witte inkt) die begin dit jaar werd gelanceerd, is voor het eerst op een beurs te zien. De 1625 mm brede rollenprinter uit de nieuwe 700 en 800 printerserie, werkt met de vierde generatie van Latex-inkten. PantoonBenes gaat ook oplossingen aanbieden voor de integratie en automatisatie van bedrijfsprocessen. Het is hiervoor een samenwerking aangegaan met de gespecialiseerde partner Lab9 Pro. Een jaar geleden nam Digital Dot (de distributeur van 3D-printers van Massivit in de Benelux) de nieuwe vertegenwoordiging van Elitron snij- en freestafels op in het programma. "Met Elitron vervolledigt Digtital Dot zijn machineprogramma en heeft de Belgische signondernemer er een keuze bij wanneer hij wil investeren in een snijsysteem", zegt Sofie Demeyer, de COO van Digital Dot. Op de stand van Nautasign staat een Canon Colorado 1650 die volgens het bordje op de machine verkocht werd aan Quickletter uit Roeselare. Pals Print & Screen demonstreerde op Sign2Com een volledig automatische digitale transfer printlijn. Textielzeefdrukkerijen en transferprintbedrijven, producenten van promotextiel, bedrijfskleding en veiligheidskledij, kunnen hiermee snel kant-en-klare digitale textieltransfers in eigen huis produceren. Tijdens de beurs werd een installatie verkocht aan print.com dat bij Pals eveneens investeerde in een 8-koppen Barudan-borduurmachine. Pals Print & Screen was de enige exposant met een zeefdrukcarrousel (van MHM) op de stand. Ook Dimix demonstreert zijn DTF-printer voor de productie van textieltransfers. Inmiddels zijn al 18 van deze systemen verkocht waarvan er 11 zijn geïnstalleerd (daarvan 7 in België). Op de stand van Epson staat de 162,6 cm brede SureColor R5000L met de UltraChrome RS-inkt van Epson. Het is de latex-printer (officieel met zogenaamde resin-inkt) van de Japanse fabrikant. Matrixdecor uit Meulebeke is een 'new kid in town'. De firma ontwikkelt en produceert modulaire matrix-framesystemen voor standenbouwers en print- en signbedrijven. Tijdens de coronaperiode heeft de firma een modulair lichtgewicht kadersysteem ontwikkeld voor de snelle en gereedschapsloze montage van presentatiewanden en standen, waarvoor minder connectoren en tussenstukken nodig zijn als gebruikelijk. Sam Claeys en Philip Cremers van Four Pees zagen tijdens de coronaperiode de belangstelling voor automatiseringsprojecten toenemen. Sam Claeys, de marketingverantwoordelijke van Four Pees: "De investering verdient zichzelf bovendien snel terug en is niet duur. Automatisering betekent tijdswinst voor de klant en print service provider, het ontlast de medewerkers van het printbedrijf van repetitieve taken waardoor er meer tijd vrijkomt voor het bedenken van innovatieve oplossingen. Het automatiseren van prepresstaken en het beheren van opdrachten in een real-time dashboard is de sleutel om op korte tijd winstgevender te worden." Spandex presenteerde de zelfklevende interieurdecoratiefilms Coverstyl' met meer dan 470 referenties. Ze worden door Spandex exclusief in Europa verdeeld. Op de stand wordt een wagen ingepakt met de Arlon cast-folie 454 Satin Charcoal Metallic wrappingfilm. Carwrapping blijft op beurzen een attractiepool. Een exclusiviteit van Spandex is de GSWF paint protection film die naast transparant glanzende en matte kwaliteiten in 26 kleuren beschikbaar is. Er was ook aandacht voor niet geprinte sign-toepassingen. Standhouder Vivalyte, gespecialiseerd in LED-verlichting en -oplossingen, demonstreerde een interactieve LED Wall. Door de handen eenvoudig te bewegen voor het scherm - aanraken is niet nodig - wordt het scherm een dynamisch canvas van veranderend licht. De techniek erachter is gebaseerd op off-the-shelf technologie met toepassing van laseraltimetrie (LiDAR). Nieuwsgierige techneuten die meer willen weten over deze technologie, hoeven de term maar te googlen. De fabrikanten Trotec en EpilogLaser toonden dat met hun lasersnij- en graveersystemen heel veel materialen (hout, glas, acrylaat, leer, papier, karton, metalen, textiel...) kunnen worden gepersonaliseerd. Dit was Sign2Com 2021. We onthouden van ons beursbezoek vooral de vele positieve gesprekken met standhouders en bezoekers. Er was veel optimisme na anderhalf jaar miserie door corona. De volgende editie van Sign2Com zal plaatsvinden in het najaar van 2023. "De exacte datum wordt zo spoedig als mogelijk gecommuniceerd", zegt beursorganisator Peter Vanbrackel van Kortrijk Xpo die mag terugblikken op een geslaagde post-corona editie.