"Sign & Print Expo, was dat niet ook vorig jaar?", zult u misschien vragen. Inderdaad vond ook in 2022 deze vakbeurs plaats: in feite betrof dat de vanwege corona uitgestelde editie van 2021. Om nu toch weer in het oorspronkelijke beursritme te geraken - en agenda-technisch uit het vaarwater te blijven van Fespa dat in maart 2024 in Amsterdam plaatsvindt, nog gevolgd door Drupa in mei/juni 2024 - is er nu dus de editie van 2023. Een goede gelegenheid om trends, nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen op het gebied van sign en print te bekijken en te bespreken.
...

"Sign & Print Expo, was dat niet ook vorig jaar?", zult u misschien vragen. Inderdaad vond ook in 2022 deze vakbeurs plaats: in feite betrof dat de vanwege corona uitgestelde editie van 2021. Om nu toch weer in het oorspronkelijke beursritme te geraken - en agenda-technisch uit het vaarwater te blijven van Fespa dat in maart 2024 in Amsterdam plaatsvindt, nog gevolgd door Drupa in mei/juni 2024 - is er nu dus de editie van 2023. Een goede gelegenheid om trends, nieuwe ontwikkelingen en uitdagingen op het gebied van sign en print te bekijken en te bespreken. Eén trend speelt zich in ieder geval op de beursvloer zelf af, waar de nadruk de afgelopen edities steeds meer op de signwereld is komen te liggen. Ook ditmaal is een belangrijk deel van de ongeveer 85 exposanten (op het moment van schrijven, nvdr.) vooral gericht in sign- en grootformaat-activiteiten. Dat levert een lijst met gekende namen op, zoals Canon, SwissQprint, Roland DG en Zünd. De materialenleveranciers zijn goed vertegenwoordigd, waaronder Maegis, Papyrus en Vink VTS, evenals verschillende display- en lichtreclamespecialisten. En ook onlinespelers als Probo en Print.com ontbreken niet. (Kijk voor de actuele lijst van standhouders op signprintexpo.nl). De toegenomen dominantie van sign op de beursvloer was ook Bart Lauwaert van Grafische Groep Matthys opgevallen. Hij kent het evenement goed en komt er al jaren: "De beurs is natuurlijk een vervolg op de historische Grafische Vakbeurs in Gorinchem en Hardenberg. In 2009 toonden wij - in Gorinchem - voor het eerst onze koudfoliedruk op een vakbeurs aan het grafische publiek. Ik heb deze beurs, en dan zeker het bezoekende publiek, altijd als heel gemoedelijk en toegankelijk ervaren. Je komt in contact met een brede waaier aan grafisch expertise, van drukkers en afwerkers tot prepress, ontwerpers, ordermanagers en sales collega's - met als verbindende factor: passie voor mooie grafische oplossingen. De avondsessies helpen natuurlijk om de hardwerkende grafische medemens ook na werktijd nog naar de beursvloer te krijgen. Het gratis broodje bal gehakt inclusief drankjes zorgen voor het extra duwtje." Lauwaert vervolgt: "Na onze laatste deelname waren we teleurgesteld dat 'sign' het 'klassieke drukwerk' bijna volledig in verdrukking had gebracht op de beursvloer. Op een moedige deelnemer van het eerste uur na, Dortland en Van Beem, aangevuld met binderij Brepols en online initiatieven waarin drukwerk een plaats krijgt, zoals Print.com, was het behoorlijk stil op dat vlak. Sowieso amper productiebedrijven met grafische expertise." "Ik moet toegeven dat we besloten hadden om niet meer deel te nemen", bekent Lauwaert. "Maar er zijn twee opties in het leven. Je kan klagen, zeggen dat je dus niet meer deelneemt omdat iets je niet bevalt, of je kan van een probleem een opportuniteit maken. En tijdens een heel open gesprek met de beursspecialisten van Easyfairs, Rowdy van den Nieuwenhuizen en Rick Loots, tijdens de borrel op het VIGC Congres in Mechelen in oktober 2022, is dat idee geboren. Ze kwamen met het stadsplan van de beursvloer op de proppen en we realiseerden ons dat een stad zonder drukkerij geen stad is. Daarmee was 'De Drukkerij' dus geboren, althans op het plan. Toen was het ook tijd voor de volgende stap, en ik citeer graag Albert Schweitzer: 'Het goede voorbeeld is niet een manier om anderen te overtuigen, het is de enige manier'. Dus we hebben 'ja' gezegd, een beursstand geboekt en onze schouders gezet onder dit gezamenlijke initiatief." "Logischerwijs ben ik vertrokken vanuit ons eigen jarenlange expertise, koudfoliedruk. En daarbij heb ik nagedacht over technieken die hierbij aansluiten en zo ben ik uitgekomen bij een soort 'Foliedruk Expertise Centrum' droom. Het is ook altijd mijn stelling dat "de meeste auto's verkocht worden op de autoboulevard", dus daar waar de consument zicht heeft op een uitgebreid aanbod en met diverse partijen het gesprek kan aangaan en dus heel goed kan vergelijken." "We gaan op deze beurs nog een heel stuk verder dan een soort 'grafische autoboulevard voor foliedruk'. Op de open beursstand van veertig vierkante meter gaan we immers écht samenwerken aan het delen van kennis. Een autoboulevard met een soort gezamenlijk testcircuit dus. Er komt een grote tafel, een vijftiental stoelen, een groot scherm, audioversterking - en daar gaan we dagelijks een aantal kennissessies organiseren over alle aspecten van foliedruk." De drie organiserende partners zijn DPP (Digital Printing Partners) uit Houten (NL), Bron Groep (met Romeyn Foliedruk onder de vleugels) uit Soest en Uithoorn (NL) en Grafische Groep Matthys uit Turnhout. Lauwaert: "En zo krijgen hotfoil, digital foil met toner, Scodix' digital foil met lak en natuurlijk koudfoliedruk een uniek forum. We hopen om de bezoekers te verleiden met al deze prachtige mogelijkheden. En vooral, we hopen dat ze met heel veel extra kennis huiswaarts keren. En los van deze samenwerking die wij opgezet hebben, heeft Easyfairs ook nog de GSOB - Grafimedia Studiegroep - in het initiatief van De Drukkerij betrokken en ik weet dat er nog enkele gesprekken lopen." Sign & Print Expo heeft dit jaar een bijzondere primeur in huis: voor het eerst organiseert het VIGC er zijn Benelux Online Print Event (BOPE) buiten België. Onder het motto 'BOPE goes orange' vindt de vijfde editie van dit evenement - waar alles draait om e-commerce in de grafische sector - plaats op woensdag 15 maart in de Next Level-ruimte van de beurshal in Gorinchem. Jos Steutelings, de managing director van het VIGC, ziet een goede gelegenheid om de relatie met de Nederlandse grafimedia-branche actief te versterken: "VIGC heeft historisch altijd een goede band gehad met Nederland. Al bij de oprichting werden Nederlandse grafimedia-bedrijven lid. Het is dan ook evident dat we een inhoudelijk kwalitatief event als BOPE in Nederland organiseren. Met Sign & Print Expo hebben we de perfecte partner gevonden om dit te doen." Met BOPE wil Steutelings de grafimedia industrie - en die omvat zowel handelsdrukkerijen als verpakkingsdrukkerijen en large format producenten - nieuwe inzichten verschaffen op het gebied van e-commerce. "Er is de afgelopen tien jaar veel veranderd op dat gebied. Voorheen was het echt het domein van online spelers, maar de platformeconomie heeft er voor gezorgd dat eigenlijk iedereen kan aanhaken. Toen we met BOPE begonnen was de markt nog zeer gesegmenteerd: je was óf een internetdrukker óf een traditionele drukker. Nu loopt alles veel meer in elkaar over en is de markt meer fluïde geworden. Dat biedt aan iedere grafische ondernemer nieuwe opties en mogelijkheden om zich te verbreden. Dat is ook nodig, want consumenten en inkopers hebben inmiddels andere verwachtingen gekregen als het gaat om het gemak van online bestellingen." Het is belangrijk dat ondernemers zich in ieder geval een paar keer per jaar laten inspireren, vindt Steutelings: "Door een vakblad te lezen, een beurs te bezoeken of naar een evenement zoals BOPE te gaan." Hij streeft er ieder jaar naar om het publiek met BOPE een internationaal (Engelstalig) programma met echte 'eye openers' te bieden. Steutelings: "We laten graag voorbeelden van buiten de Benelux zien, zodat iedereen nog eens wat verder over het muurtje kan kijken. Daarom hebben ook weer een spreker van buiten de industrie. Dat is dit keer de Nederlander Ed Sander, die als China Digital Tech Analist zijn licht zal laten schijnen over e-commerce in China. We zijn in Europa namelijk gewend om altijd maar naar de VS te kijken, maar in China gebeuren op dit moment zeer interessante dingen op het gebied van e-commerce. Ze lopen daarin vaak echt voorop." Vaste gast van BOPE is Bernd Zipper, goeroe op het gebied van online print, web-to-print en eBusiness print, en initiatiefnemer van het internationale Online Print Symposium (OPS). Hij komt opnieuw naar BOPE om zijn visie te geven over de laatste trends en technologieën in online print. "We hebben een goede samenwerking met Zipper en OPS", vertelt Steutelings. "We zijn inmiddels zelfs toegelaten tot het Initiative Online Print (IOP), waardoor we ook rechtstreek toegang hebben tot de belangrijke spelers in de Duitstalige regio." Een van die spelers staat ook in Gorinchem op het BOPE-podium: Roland Keppler, de CEO van Onlineprinters, komt vertellen welke kansen er liggen in de Europese print-markt. Steutelings is er trots op weer een breed en compleet programma te kunnen presenteren: "We hebben Martijn Eier, de Nederlandse CEO en oprichter van Cloudprinter.com, die als geen ander kan uitleggen hoe de platformeconomie werkt en welke praktische eisen dat stelt aan bijvoorbeeld je workflow. Tom Peire, de topman van Four Pees, zal het belang van 'connected automation' toelichten. En Richard Askam komt uit het VK naar BOPE om zijn passie voor personalisatie met ons publiek te delen." Het programma is dit jaar iets korter dan bij voorgaande edities, om op die manier de bezoekers genoeg gelegenheid te geven ook de beursvloer van Sign & Print Expo te verkennen. Bovendien wil BOPE zijn gasten ook ruimte tot netwerken bieden: na afloop van het sprekersprogramma is er het 'Belgian Beer Café' met een echte Belgische bierdegustatie, verzorgd door professionele biersommeliers.