"Froster doet in feite iets wat niemand anders doet: de klant zoveel mogelijk ontzorgen", aldus start algemeen directeur Jan Voets van PolarPack zijn verhaal. "Froster beschikt over maar liefst 20.000 opslagplaatsen voor diepvriespallets waarvan onze klanten een deel huren en ons betalen voor het regelen van hun volledige back-office. Dit kan zelfs gaan tot het monitoren van hun voorraad. De producten die hier staan, blijven trouwens eigendom van onze klanten. De afnemers van onze klanten bestellen rechtstreeks bij ons en betalen ons ook. Wij betalen op onze beurt onze klanten en trekken de kosten voor onze logistieke diensten ervan af. Het is echt een uniek model."
...

"Froster doet in feite iets wat niemand anders doet: de klant zoveel mogelijk ontzorgen", aldus start algemeen directeur Jan Voets van PolarPack zijn verhaal. "Froster beschikt over maar liefst 20.000 opslagplaatsen voor diepvriespallets waarvan onze klanten een deel huren en ons betalen voor het regelen van hun volledige back-office. Dit kan zelfs gaan tot het monitoren van hun voorraad. De producten die hier staan, blijven trouwens eigendom van onze klanten. De afnemers van onze klanten bestellen rechtstreeks bij ons en betalen ons ook. Wij betalen op onze beurt onze klanten en trekken de kosten voor onze logistieke diensten ervan af. Het is echt een uniek model." In dat full service-model past ook het ompakken van producten, vertelt Voets. "Bij de klanten van Froster groeide alsmaar de vraag om producten in bulk aan te leveren en het omverpakken naar een kleinere consumentenverpakking aan hen over te laten. In 2017 werd besloten om naast de logistieke activiteiten van Froster een specifieke verpakkingsactiviteit op te zetten. Zusterbedrijf PolarPack was geboren." De machines in de productiehal van PolarPack zijn allemaal nieuw. Dit was volgens Voets een bewuste keuze om storingen te vermijden en om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van externe technische diensten. Voets over zijn eigen rol: "Het was mijn taak de verpakkingsactiviteit op te zetten en inuvulling te geven aan zowel de inrichting van het pand als aan de vereiste machines. We hebben heel veel geïnvesteerd in automatisering. Zo zijn we vier jaar geleden begonnen met één verpakkingslijn en groeiden we intussen uit tot een zestal lijnen. Momenteel hebben we 25 à 30 personen in dienst die gedeeltelijk in twee ploegen werken. De complexiteit van het ompakken is iets dat veel mensen onderschatten. Vaak is verpakken het meest ingewikkelde deel van het volledige productieproces. Het neemt de meeste ruimte in beslag en vergt veel flexibiliteit en organisatie met al die verschillende folies, doosjes en etiketten. Kortom, het leven van een co-packer is allesbehalve eenvoudig." Drie jaar geleden vroeg Van Rijsingen aan PolarPack of ze voor hen bio diepvriesgroenten konden afvullen in doosjes die vervolgens gebundeld moesten worden. "We wilden dit zo efficiënt mogelijk aanpakken met zo weinig mogelijk personeel", licht Voets toe. "In eerste instantie besloten we een krimptunnel te huren die enkel zorgde voor het krimpen van de folie. We moesten dus alsnog manueel bundelen. Al snel spraken we van drie à vier miljoen doosjes op jaarbasis, waardoor al na enkele maanden huur bleek dat een aankoop interessanter was dan te blijven huren. Omdat het zonde is iemand in te zetten die enkel bundels maakt, gingen we dan ook op zoek naar een alternatieve oplossing die beide handelingen combineert." Eerder kocht PolarPack bij Presa al een Audion doorloopsealer D552 AVTS voor het sealen van één-kilo zakken. "Aangezien we nogal trouw zijn aan onze leveranciers kwamen we opnieuw bij Presa terecht voor dit bundel-krimpproject. De bundelpakker SFE 800 V AU RC 90°X2 van LP Packaging bleek daarvoor een uitermate geschikte oplossing. De LP Packaging bundelverpakkingslijn werd inmiddels ongeveer een jaar geleden in dienst genomen en draait momenteel met een output van vijf à zes bundels per minuut. Dit gedurende zestien uur per dag, vijf dagen op zeven. De machine bundelt de doosjes met diepvriesgroenten per zes of acht, waarbij de totale breedte van een bundel zo'n 40 tot 45 cm bedraagt." PolarPack draait de bundelverpakkingslijn met slechts drie personen. Eén persoon vult de multihead, iemand stapelt de bundels en één persoon voert de producten af en aan: "De bundelverpakker bevalt ons echt enorm. Bij andere lijnen hebben we bijvoorbeeld een extra persoon nodig. In het begin moest een aantal dingen afgesteld worden, wat allemaal keurig opgelost werd door de technieker van Presa. Na enkele dagen draaide de machine al op volle toeren." De LP Packaging bundelverpakkingsmachine heeft zelden of nooit te kampen met storingen: "Enkel zo nu en dan een programma aanmaken voor een nieuw doosje, meer is niet nodig. We werken met dezelfde soort folie in twee verschillende breedtes, waarbij de foliewissel erg vlot verloopt. Omdat we over dermate grote volumes spreken, draaien we in principe één soort producten per week. Wat natuurlijk fantastisch is voor het instellen van de machine." Omwille van de enorme prijsstijgingen en de alsmaar langere levertermijnen voor karton, heeft PolarPack zich goed voorbereid: "We hebben bewust alvast een aantal bijkomende producten geprogrammeerd in de bundelverpakkingsmachine. In geval er een tekort aan karton zou komen of de prijzen dermate blijven stijgen, kunnen we de klanten perfect een waardig, goedkoper alternatief aanbieden met krimpfolie. Bovendien vermijden we zo stil te komen vallen." Voets is tevreden met de samenwerking met Presa: "Ik zoek altijd een specialist met wie ik een klik heb en waarvan ik denk dat die wel degelijk voor ons klaarstaat als we bellen. Een leverancier die snapt waarmee we bezig zijn en die beseft dat we misschien wat meer vragen dan een ander omdat we in-house nu eenmaal niet allemaal techneuten hebben rondlopen. Ik wil dus kunnen rekenen op een expert die ons precies zegt wat we moeten doen om te vermijden dat de lijn nodeloos stil komt te staan. Presa lost die verwachtingen zeker in."