Coca-Cola European Partners investeerde in 2018 27,9 miljoen euro in een nieuwe bliklijn en twee verpakkingsinstallaties in de Gentse productie- en distributievestiging. Deze nieuwe faciliteiten werden op 4 oktober jl. officieel in gebruik genomen en zorgen ervoor dat de huidige plasticfolie rondom blikjes vervangen kan worden door karton. Zo wordt jaarlijks 80 ton plastic bespaard in België. De installatie werd ingehuldigd in aanwezigheid van Mathias De Clercq, burgemeester van Gent, en maakt onderdeel uit van een groots West-Europees initiatief waarbij naar schatting jaarlijks zo'n 4.000 ton plastic in West-Europa bespaard zal worden.
...

Coca-Cola European Partners investeerde in 2018 27,9 miljoen euro in een nieuwe bliklijn en twee verpakkingsinstallaties in de Gentse productie- en distributievestiging. Deze nieuwe faciliteiten werden op 4 oktober jl. officieel in gebruik genomen en zorgen ervoor dat de huidige plasticfolie rondom blikjes vervangen kan worden door karton. Zo wordt jaarlijks 80 ton plastic bespaard in België. De installatie werd ingehuldigd in aanwezigheid van Mathias De Clercq, burgemeester van Gent, en maakt onderdeel uit van een groots West-Europees initiatief waarbij naar schatting jaarlijks zo'n 4.000 ton plastic in West-Europa bespaard zal worden.De nieuwe verpakkingsinstallaties zijn een onmiddellijke doorvertaling van Coca-Cola's aangescherpte duurzaamheidsdoelstellingen voor West-Europa die gisteren werden aangekondigd en waarin het streven naar een wereld zonder verpakkingsafval centraal staat. Etienne Gossart, Country Director België en Luxemburg, Coca-Cola European Partners: "Als marktleider willen we op alle vlakken toonaangevend zijn, dus ook wat verpakkingen betreft. We moeten het gebruik van verpakkingen waar mogelijk verminderen. Alle verpakkingen, inclusief plastic, moeten worden ingezameld. Daarom willen we stap voor stap alle onnodige of moeilijk te recycleren plastic uit ons aanbod verwijderen. Vandaag zetten we in Gent een belangrijke stap om maximaal te besparen op moeilijker te recycleren plastic."Eerder dit jaar lanceerde Coca-Cola een ongeziene zomercampagne met een opmerkelijke oproep: 'Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recycleren!' Coca-Cola is daarmee de eerste in zijn sector die zo expliciet inzet op het thema van recyclage. Ook lanceerde het bedrijf flessen gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic voor het volledige portfolio van Chaudfontaine.De recente investering in Gent illustreert ook dat het bedrijf blijvend wil investeren in de productie- en distributievestiging, die vorig jaar nog haar 50e verjaardag vierde. "Er werd sinds 2015 in totaal al meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd in de productie- en distributievestiging van Gent door het bouwen van een gloednieuwe fabriek. Dat investeringstraject zorgt ervoor dat we in de toekomst nog beter kunnen inspelen op steeds evoluerende marktontwikkelingen. Dankzij die geleidelijke optimalisaties hebben we samen opnieuw een positief investeringsklimaat gecreëerd in Gent", aldus Bernard Santens, Productiedirecteur Coca-Cola European Partners Gent.De nieuwe kartonnen multi-packs worden gebruikt bij het verpakken van blikjes Coca-Cola original taste, Coca-Cola light taste, Coca-Cola zero sugar, Fanta, Sprite, Finley, Fuze Tea en Appletiser in verschillende formaten (12 x 0,15L, 6 x 0,25L en 4 x 0,25L), goed voor zo'n 29 productvarianten in totaal. Het karton dat gebruikt wordt, draagt het PEFC (Programme for the Endorsement of Forestry Certification), SFI- (Sustainable Forest Initiative), en FSC-keurmerk (Forest Stewardship Council). De blikjes met kartonnen verpakking zijn vanaf begin oktober te vinden in de Belgische en Luxemburgse supermarkten.Daags voor de opening van de nieuwe blikjeslijn in Gent onthulde Coca-Cola het allereerste prototype van een fles, vervaardigd met ingezameld en gerecycleerd plastic uit de zee. Hiermee wil het bedrijf aantonen dat het in de toekomst mogelijk zal zijn om zelfs afval uit de zee te hergebruiken in gerecycleerde verpakkingen die geschikt zijn voor voeding en dranken. Ongeveer 300 flessen werden geproduceerd met 25% gerecycleerd plastic, teruggewonnen uit de Middellandse Zee en de omliggende stranden.Coca-Cola: "Verbeterde recyclage-technologieën kunnen plastic van elke kwaliteit recycleren tot de hoge kwaliteit die nodig is voor voedsel- of drankverpakkingen. Zij maken gebruik van innovatieve processen die de plasticcomponenten afbreken en onzuiverheden uit de recycleerbare materialen van lagere kwaliteit verwijderen om ze uiteindelijk te recycleren tot een product dat zo goed als nieuw is. Hierdoor kunnen laagwaardige plastics die meestal eindigen in verbrandingsovens of stortplaatsen, een nieuw leven krijgen."Deze prototype fles is het resultaat van een samenwerking tussen Ioniqa Technologies, Indorama Ventures, Mares Circulares (Circular Seas) en Coca-Cola.Op korte termijn rolt Coca-Cola de verbeterde recyclagetechniek op commerciële schaal uit met behulp van afvalstromen van bestaande recycleurs. De frisdrankproducent is van plan deze verbeterde gerecycleerde inhoud vanaf 2020 in sommige van zijn flessen te gebruiken.Bruno van Gompel, Technical & Supply Chain Director van Coca-Cola West-Europa, gelooft dat het potentieel van de technologie enorm is: "Verbeterde recyclagetechnologieën brengen ons dichterbij een circulaire economie voor plastic. Daarom investeren we er fors in. Naarmate deze technologie-en verder worden ontwikkeld, zien we dat allerlei soorten gebruikt plastic zo goed als nieuw weer kunnen worden ingezet, waardoor afvalstromen niet meer worden verbrand of op stortplaatsen belanden."Tonnis Hooghoudt, CEO van Ioniqa Technologies, het Nederlandse bedrijf dat de verbeterde recyclagetechnologie heeft ontwikkeld, vult aan: "De impact van verbeterde recyclage zal wereldwijd voelbaar zijn. Onze nieuwe fabriek is nu operationeel en we willen deze technologie op grotere schaal gaan inzetten. Daarbij streven we ernaar het concept van plastic afval en 'single use plastic' volledig te laten verdwijnen."