In 2018 al, het jaar waarin het Naamse bedrijf Colorisprint zijn 20e verjaardag vierde, installeerde die onderneming een hele batterij nieuwe machines. Meer bepaald een rollenprinter Océ Colorado 1640 die met UV-gelinkten werkt, een lasersnijder van Trotec en een nieuwe digitale rotatiepers Xeikon 8500 voor de productie van handelsdrukwerk in kleine formaten. Eind 2019 ging Colorisprint over tot een nieuwe investeringsronde: dit keer kocht het bedrijf een hybride vlakbedprinter swissQprint Impala.
...

In 2018 al, het jaar waarin het Naamse bedrijf Colorisprint zijn 20e verjaardag vierde, installeerde die onderneming een hele batterij nieuwe machines. Meer bepaald een rollenprinter Océ Colorado 1640 die met UV-gelinkten werkt, een lasersnijder van Trotec en een nieuwe digitale rotatiepers Xeikon 8500 voor de productie van handelsdrukwerk in kleine formaten. Eind 2019 ging Colorisprint over tot een nieuwe investeringsronde: dit keer kocht het bedrijf een hybride vlakbedprinter swissQprint Impala.Dankzij de Colorado die in 2018 geïnstalleerd werd, kon het bedrijf zijn productiecapaciteit opvoeren om het groeiende aantal orders bij te benen. De swissQprint breidt op zijn beurt het productieapparaat nog verder uit. De nieuwe machine vervangt een oude Canon Arizona die vanuit het productieatelier van Colorisprint naar Zuid-Afrika verscheept werd. De swissQprint Impala drukt tot 180 m2 /u en kan met van vier tot negen drukkanalen (CMYK + vernis + wit + light of bijkomende kleuren) uitgerust worden. Manuel Léonard, de bedrijfsleider van Colorisprint, verantwoordt zijn nieuwe investering: "De swissQprint maakt het mogelijk om de productie te optimaliseren en om de volumes te verhogen. De machine verviervoudigt de productiesnelheid en levert bovendien een betere kwaliteit. Daardoor kunnen we de binnenkomende volumes sneller verwerken. Bovendien heeft een hogere productiesnelheid ook een mechanisch effect op de verkoopprijs - die gaat namelijk dalen. Op de swissQprint realiseren we een deel van de toepassingen die tot dan op de Colorado uitgevoerd werden, zoals vinyl bedrukken voor outdoortoepassingen. 80% van de producten die we op de swissQprint maken, zijn panelen voor in- en outdoortoepassingen."Colorisprint telt 23 medewerkers en boekt van jaar tot jaar een stabiele omzet van ongeveer 3,3 miljoen euro. De klanten zijn in hoofdzaak communicatiebureaus en grafici uit Franstalig België, maar ook uit Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg. "We voeren ook werken uit voor grootformaatdrukkerijen die over een minder grote uitrusting beschikken. Die besteden ofwel de afwerking ofwel de grote volumes uit," aldus Manuel Léonard.Om de concurrentiepositie van het bedrijf veilig te stellen, doet Manuel Léonard er alles aan om het machinepark up-to-date te houden. "We investeren geregeld zonder dat we daarom per se de eerste gebruikers van een nieuwe technologie willen zijn. Het is belangrijk om de evolutie van de technologieën te volgen en om het machinepark up-to-date te houden. Door op technologisch vlak mee te zijn, kunnen we een kwaliteit en een prijs aanbieden waar de klant zijn voordeel mee doet. Ook het opvolgen van de klanten is van groot belang. We zoeken altijd naar de technische oplossing die de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. We passen onze prijzen dan ook voortdurend aan."Dankzij die aanpak omvat het machinepark van Colorisprint nu vlakbed- en rollenprinters op groot formaat, digitale snijsystemen en een afdeling 'car-wrapping'. Door de integratie van een lasersnijsysteem kon het bedrijf zijn productaanbod met nieuwe toepassingen uitbreiden, bijvoorbeeld met geëtste promotievoorwerpen of verpakkingen, zodat op alle behoeften van de klanten ingespeeld kan worden. "Het lasersnijden opent voor ons nieuwe marktniches waar we voordien niet aanwezig waren. De lasersnijmachine stelt ons ook in staat om de vlakbedsnijtafel vrij te maken voor de grootste volumes. De lasersnijmachine levert ook preciezere resultaten op in plexiglas," vertelt Manuel Léonard nog.In het segment van de kleine formaten produceert Colorisprint allerlei drukwerk op papier: naamkaartjes, brochures, folders, affiches, verpakkingen, enz. Manuel Léonard: "De kleinformaattoepassingen zijn goed voor 2,5 miljoen A3-vellen per jaar. En bij de toepassingen op groot formaat produceren we tijdens bepaalde maanden tot 4000 m2."Colorisprint bedrukt naast de klassieke dragers, zoals zelfklevend vinyl en PVC-platen, ook hoe langer hoe meer golfkarton. "Dat is een materiaal dat we wegens zijn ecologische eigenschappen aanraden wanneer de toepassing dat mogelijk maakt. Dat materiaal is immers veel gemakkelijker te recycleren dan kunststof. Golfkarton krijgt de voorkeur voor kortstondige indoortoepassingen," vertelt Manuel Léonard. Een ander materiaal dat het bedrijf naar voren schuift, is Pallboard, een materiaal met een kern in gerecycled PVC dat met een PVC-laag van 300 micron bekleed wordt. Dat materiaal wordt voor indoortoepassingen gebruikt, zoals signs, stands, POS-materiaal en displays. De roll-up is een andere drager waar Colorisprint graag mee werkt. "We hebben een kleine webshop aan de roll-up gewijd. Dat maakt het mogelijk om klanten aan te trekken die we via de klassieke weg niet gekregen zouden hebben." De constructie van modulaire stands met draagbare displays, die hoe langer hoe lichter worden en gemakkelijk te monteren zijn, is een ander project dat bij Colorisprint volop in ontwikkeling is. "Dat is een extra dienstverlening die ook bijkomende drukvolumes oplevert."Naast zijn activiteiten binnen Colorisprint is Manuel Léonard ook de Franstalige ondervoorzitter van Fespa Belgium, dat in september 2019 opgericht werd.