Creafor, een familiebedrijf dat 30 jaar geleden als zeefdrukker van start ging, is tot een grootformaatdrukker voor de sector van de visuele communicatie uitgegroeid. "Het bedrijf heeft een sterke groei in de digitale grootformaatdruk gekend, voornamelijk via doorverkopers zoals drukkerijen, reclamebureaus, grafici, kartonnagebedrijven, enz., " zegt Andreas Foriers, de zaakvoerder van Creafor.
...

Creafor, een familiebedrijf dat 30 jaar geleden als zeefdrukker van start ging, is tot een grootformaatdrukker voor de sector van de visuele communicatie uitgegroeid. "Het bedrijf heeft een sterke groei in de digitale grootformaatdruk gekend, voornamelijk via doorverkopers zoals drukkerijen, reclamebureaus, grafici, kartonnagebedrijven, enz., " zegt Andreas Foriers, de zaakvoerder van Creafor. In 2006 ging Creafor van start met een nieuwe activiteit en begon het bedrijf offsetdrukwerk te veredelen. De onderneming investeerde daarvoor in twee automatische zeefdrukmachines van Sakurai. "Daarmee kunnen we vernis, glitterinkten en andere speciale inkten via de zeefdruktechniek aanbrengen," zegt Andreas Foriers. Met zijn afwerkingsaanbod boekt Creafor vandaag een omzet van twee miljoen euro, wat goed is voor 30 à 40% van de totale omzet van het bedrijf. En recent heeft Creafor zijn afwerkmogelijkheden nog uitgebreid door de grafische afwerkactiviteiten van Faigin (Jabbeke) over te nemen. In februari laatstleden heeft Creafor zo zijn machinepark uitgebreid met een lasersnijder motioncutter en een digitale verniseenheid Duplo DuSense Spot UV DDC-180. Creafor heeft ook de lamineeractiviteiten van Faigin - die door Plasti-lux (Lokeren) uitgevoerd worden - en het klantenbestand overgenomen. "Die drie activiteiten vormen een perfecte aanvulling op de zeefdruk, " stelt Andreas. "De digitale systemen stellen ons in staat om kleine oplagen te verwerken en elimineren de noodzaak aan stansvormen. De digitale 3D-vernis levert bijzonder aantrekkelijke resultaten op en kan op heel wat belangstelling rekenen. En met de lasersnijder kunnen we complexe vormen realiseren en moeilijke materialen verwerken. Die technologie houdt ook voor de grootformaat voordelen in. De technologie is bijvoorbeeld ideaal voor zelfklevers, kleine dozen of nog wenskaarten." Bij de lamineeractiviteiten merkt Plasti-lux een sterke vraag naar krasbestendige en soft touch films, vaak in combinatie met UV. Ook gesatineerde en gestructureerde films, vooral met een weefseleffect, worden weer populair aldus Guy De Blieck, gedelegeerd bestuurder van Plasti-Lux: "De reden daarvoor is dat grafische ontwerpers altijd iets nieuws zoeken om zich te diversifiëren". Creafor gebruikt vandaag de zeefdrukmachines om offsetdrukwerk te veredelen. Uitleg van Andreas: "Met de zeefdruk kunnen we een dikkere inktlaag aanbrengen dan met offset mogelijk is. Vanaf acht micron minimum. De zeefdruk maakt ook meer speciale effecten mogelijk dankzij het gebruik van metaalinkten (kraslaag, glitters, parelmoereffect, magnetisch, enz.), van geurige en reliëfinkten (braille, gegreind, schuimeffect, enz.) en zelfs van vernissen. De zeefdruk is ook van belang voor het uiterlijk van het drukwerk. Omdat de laag dikker is, heeft het veredelde drukwerk een langere levensduur." De digitale verniseenheid waarmee ook 3D-lak met een nog grotere dikte (20 à 80 micron) gedrukt kan worden, vult goed de zeefdruk voor de kleine volumes aan. Ter informatie - de Duplo DuSense heeft een maximumcapaciteit van 1.080 vel/uur. De zeefdruk maakt het dan weer mogelijk om dragers met een gramgewicht van minder dan 160 g/m2 te verwerken, in tegenstelling tot de digitale verniseenheid. De illustraties maken duidelijk wat met de zeefdruk binnen de mogelijkheden valt. Voor zijn klanten heeft Creafor op het internet het platform afterpress.be geopend. Daar kunnen klanten in een gesloten omgeving veredelingsopdrachten bestellen voor geleverd drukwerk. Om toegang te krijgen tot de webshop moet men wel een eigen account hebben. De klant kan dan de afwerking (digitale vernis, lasersnijden, lamineren, ...) en de parameters (formaat, dikte van vernislaag, ...) vastleggen, alsook de hoeveelheid en de papiersoort die verwerkt moeten worden. "Op het internet wordt het moeilijk om als online drukker het verschil te maken. Met de veredeling is dat wel mogelijk. Op dat niveau blijft print leven. De vraag naar speciale afwerkingen neemt almaar toe omdat de klanten op zoek zijn naar meer toegevoegde waarde. De Duplo DuSense en de motioncutter zijn echte troeven om die markt te ontwikkelen, " vertrouwt Andreas ons toe. "De markt vraagt minder volume, maar wel meer kwaliteit, zoals goud- of zilverkleurige coatings voor luxeproducten, verpakkingen en uitnodigingen, " voegt hij eraan toe.