ATC Groupe heeft haar hoofdzetel in Lyon en daarnaast nog vestigingen in Parijs en Annecy. Het bedrijf is in Frankrijk een grote speler in marktsegmenten zoals decoratie, events en voertuigbekleding. ATC dat in 1991 als letterschilder begon, heeft zich geleidelijk aan getransformeerd in een digitale grootformaatdrukker. Een eerste belangrijke stap werd in 2003 gezet toen het bedrijf besloot om de zeefdruk volledig aan de kant te zetten om te kunnen groeien. "We wilden heel sterk inzetten op een doorgedreven milieuvriendelijke aanpak en dat was met ons productieinstrument niet echt mogelijk. Bovendien was onze productiecapaciteit in zeefdruk ofwel te groot ofwel te klein voor de markt. We zijn dus van de zeefdruk afgestapt en hebben in de digitale druk geïnvesteerd," vertelt Christophe Aussenac, een van de bedrijfsleiders van ATC Groupe en daarnaast ook nog voorzitter van Fespa France en ondervoorzitter van Fespa Global.
...

ATC Groupe heeft haar hoofdzetel in Lyon en daarnaast nog vestigingen in Parijs en Annecy. Het bedrijf is in Frankrijk een grote speler in marktsegmenten zoals decoratie, events en voertuigbekleding. ATC dat in 1991 als letterschilder begon, heeft zich geleidelijk aan getransformeerd in een digitale grootformaatdrukker. Een eerste belangrijke stap werd in 2003 gezet toen het bedrijf besloot om de zeefdruk volledig aan de kant te zetten om te kunnen groeien. "We wilden heel sterk inzetten op een doorgedreven milieuvriendelijke aanpak en dat was met ons productieinstrument niet echt mogelijk. Bovendien was onze productiecapaciteit in zeefdruk ofwel te groot ofwel te klein voor de markt. We zijn dus van de zeefdruk afgestapt en hebben in de digitale druk geïnvesteerd," vertelt Christophe Aussenac, een van de bedrijfsleiders van ATC Groupe en daarnaast ook nog voorzitter van Fespa France en ondervoorzitter van Fespa Global.ATC dat vandaag het ISO 14001 certificaat heeft, had eerst zijn eigen milieulabel gecreëerd: Éco Attitude. Via zijn partner EFI installeerde het bedrijf ook de eerste machine in Europa met milieuvriendelijke inkten. "In die periode was dat een belangrijke en vrij vernieuwende stap omdat niemand daar echt mee bezig was. Wij wilden echter op een milieuvriendelijke wijze produceren en door ons eigen label te creëren, hebben we klanten, leveranciers, partners en bedrijven rond dat project kunnen samenbrengen. We organiseerden daarvoor Éco Attitude lunches. Met die aanpak hadden we flink wat succes en dat heeft ons in staat gesteld om ons van de concurrentie te differentiëren, om naambekendheid te krijgen en om een voorsprong te hebben bij het testen van nieuwe producten."Het parcours van ATC wordt gekenmerkt door de voortdurende uitdagingen die het bedrijf aangaat en die via de O&O-tak tot productinnovaties leiden die 'bij tests hun deugdelijkheid bewezen hebben'. De recentste grote stap van het bedrijf was de ontwikkeling van een creatieve afdeling vijf jaar geleden. Daardoor ook kon het bedrijf het hoofd bieden aan de economische moeilijkheden waar de sector mee te kampen heeft: "Ten opzichte van de concurrentie op de markt van de digitale druk hadden we twee mogelijkheden: ofwel lage prijzen en korte levertermijnen als verkoopargumenten uitspelen, ofwel toegevoegde waarde creëren. We hebben voor het tweede alternatief gekozen." Om toegevoegde waarde te creëren, diversifieerde ATC zich in de aankleding van ruimtes en in de productie van decoratieelementen voor stands, hotels, pop-up winkels, culturele manifestaties, musea, maatschappelijke zetels, enz. Met het oog daarop nam ATC in 2014 een studiebureau over waarin een vrouwelijke art director, drie grafici en twee ingenieurs aan de slag waren. Cristophe Aussenac: "Onze activiteiten evolueren. We zijn niet meer uitsluitend uitvoerders, maar kunnen in een vroege fase ook adviezen verlenen. Daarbij is elk dossier anders en denken we er ook anders over na."En die strategie werpt vruchten af. Zo kon de groep uit Lyon een moeilijke financiële periode doorkomen en weer met winstcijfers uitpakken. Tegelijk kon ze ook anticiperen op de evolutie in de verwachtingen van de klanten. "Namelijk de dienstverlening en de personalisatie. Grote klanten nemen geen enkel risico meer en zoeken ernstige gesprekspartners en bedrijven die aspecten zoals kwaliteit, organisatie en milieuzorg op een doordachte en consequente manier aanpakken. En dan hebben we het nog niet over de termijnen. Op elk van die punten moet je goed scoren," legt Christophe Aussenac uit.Het bedrijf investeert geregeld om het productieapparaat modern te houden. "We vernieuwen onze uitrusting om de drie, vier jaar om de ontwikkelingen in de markt te volgen." Zo installeerde ATC Groupe in 2018 twee exemplaren van de Epson Surecolor 80600 met een breedte van 1,60 m, een vlakbed UV-printer EFI VUTEk HS 125 Pro (3,2 m) en een ledprinter EFI VUTEk 5r (5 m, van rol tot rol). Al die machines vervangen oudere printers en stellen de groep in staat om haar ontwikkeling in de sectoren van de interieurdecoratie en de signs voort te zetten. De Surecolor overtuigde ATC door zijn goede drukresultaten bij delicate opdrachten en bij de reproductie van 'fine art'. De machines van Epson kunnen bovendien uiteenlopende dragers bedrukken: zelfklevend materiaal, doek, papier, zeilen, enz. "De VUTEk-printers maken ons op hun beurt nog productiever. En dankzij de UV-ledinkten blijft hun ecologische impact erg beperkt. Volgens mij is de impact van ledinkten op het milieu nog kleiner dan die van latexinkten," verantwoordt Christophe Aussenac de aankoop.Vandaag is ATC Groupe actief op vijf domeinen: interieur- en exterieurdecoratie, signs, voertuigbekleding, events en meubels. Al die activiteiten hebben één belangrijk aspect gemeen: de creativiteit. Vandaar ook de slogan 'Autorise Toute Créativité' wat afgekort ATC oplevert. Een letterwoord dat oorspronkelijk echter naar de initialen van de drie oprichters verwees.Sinds kort is bij ATC golfkarton de blikvanger onder de materialen geworden. De drukkerij die altijd op zoek is naar nieuwe grondstoffen, heeft van Re-board een echte creatieve drager gemaakt. Bovendien gaat het om een gerecycled en recyclebaar materiaal dat in de ecologische aanpak van het bedrijf past. Het bedrijf heeft zelfs een aparte cel gecreëerd om de projecten met golfkarton tot een goed einde te brengen: de 'Creative Board'. Het karton wordt gebruikt om meubels voor communicatiecampagnes te ontwerpen (POS-materiaal, stands, displays, enz.). De structuur op basis van sandwichpanelen van Re-board maakt het mogelijk om tegelijk lichte en stevige 3D-producten te realiseren.De 'Edges', die vervaardigd worden met restjes golfkarton of met materiaal dat uit decoratiestukken in golfkarton gerecupereerd is, zijn de blikvangers onder de producten van Creative Board. De Edges die al op verscheidene beurzen te zien waren, vormen een knusse en intieme vergaderplek in de vorm van een ei. Een ander opmerkelijk project: de constructie van twee gevels op ware grote in Re-board voor de showroom van WE-EF, de Franse specialist in stadsverlichting. Die decoratie op mensenmaat is een realisatie van het studiebureau van ATC en stelt enerzijds de gevel van een bakkerij voor (geïnspireerd op de Londense architectuur) en anderzijds de gevel van een gemeentehuis. Bij de productie ervan realiseerde het bedrijf een technisch hoogstandje: de Re-boardpanelen werden in meerdere lagen bedrukt wat voor een reliëf zorgt - bij de bakkersgevel wordt zo metselwerk in bakstenen geïmiteerd, bij het gemeentehuis grote zandstenen. De strijkverlichting die WE-EF aangebracht heeft, versterkt die indruk nog. Om het realistische karakter te benadrukken, heeft ATC het geheel aangevuld met echte tegels, mooie beplantingen en verscheidene stadsmeubels. Het hele project vergde 30 uur om het materiaal te bedrukken, nog eens 35 uur om de panelen te snijden en twee dagen montagewerk voor twee medewerkers. In totaal werden er 105 platen Re-board van 16 mm gebruikt om de twee gevels samen te stellen. Een troef van dit karton bij monumentale decoraties is dat het zonder nagels of schroeven gemonteerd kan worden - dat betekent een nette bouwplaats zonder gereedschap. Alle stukken klikken volgens een heel precies schema in elkaar en worden met 'sleutels', die ook in Reboard vervaardigd zijn, vastgezet. Het geheel wordt gemonteerd op structuren die door palen-balken ondersteund worden en die het geheel voldoende stevigheid bezorgen. Vensters in transparant plexiglas en gordijnen maakten het decor compleet."Re-board is een innovatief materiaal en biedt ons nieuwe perspectieven. Het geeft ons toegang tot markten waar we voordien helemaal niet op aanwezig zijn, zoals de interieur- en exterieurdecoratie," zegt Christophe Aussenac. "Dat zijn domeinen waarbij we ook over iets anders kunnen spreken dan de prijs. Voor vinyl dat als communicatie dient, kun je een hogere prijs vragen dan voor een gewoon, zelfklevend stuk vinyl, want dat eerste is gepersonaliseerd. De signsector is voor ons erg belangrijk en dat is een markt in volle ontwikkeling. Wanneer we in een ruimte komen, gaan we die ons als het ware eigen maken om haar beter te personaliseren. We drukken decoraties voor de muren, vloeren en plafonds, we vervaardigen lichtbakken, wandtapijten, glasramen, enz. Dankzij de gedrukte decoratie kan de ruimte een imago, een ziel, een bedrijfsstrategie uitstralen."Het nieuwste aanbod van ATC Groupe: het bedrijf stelt zijn klanten voor om met hedendaagse kunstenaars samen te werken bij projecten om ruimtes aan te kleden. "Als leverancier, partner en mecenas van kunstwerken, hebben we connecties met kunstenaars. Afhankelijk van de stijl die onze klant wenst, zoeken we een kunstenaar die een werk kan creëren voor de decoratie van een gebouw. Dat werk kan daarnaast ook in allerlei signs van het bedrijf geïntegreerd kan worden."