Handen wassen

"Hoe was je goed je handen?" Nog nooit heeft men zoveel nadruk op de handhygiëne gelegd als tijdens de coronaperiode. De bedoeling was uiteraard om het aantal besmettingen te beperken. In Zweden heeft een bedrijf zich daardoor laten inspireren om een ongewone reclamecampagne te voeren. In samenwerking met het reclameagentschap 'Le Bureau' besliste Medpeople om het belang van handelingen die de verspreiding van het virus helpen tegenhouden, te onderstrepen. Daarvoor publiceerde het bedrijf een tutorial die op een vel zeep gedrukt was. Nadat de lezer de verschillende stappen om goed zijn handen te wassen, gelezen had, kon hij de pagina uitscheuren en die onder het water houden om als zeep te gebruiken. Dat idee bewijst het onvermoede potentieel van drukdragers om bij reclame een tegelijk sp...

"Hoe was je goed je handen?" Nog nooit heeft men zoveel nadruk op de handhygiëne gelegd als tijdens de coronaperiode. De bedoeling was uiteraard om het aantal besmettingen te beperken. In Zweden heeft een bedrijf zich daardoor laten inspireren om een ongewone reclamecampagne te voeren. In samenwerking met het reclameagentschap 'Le Bureau' besliste Medpeople om het belang van handelingen die de verspreiding van het virus helpen tegenhouden, te onderstrepen. Daarvoor publiceerde het bedrijf een tutorial die op een vel zeep gedrukt was. Nadat de lezer de verschillende stappen om goed zijn handen te wassen, gelezen had, kon hij de pagina uitscheuren en die onder het water houden om als zeep te gebruiken. Dat idee bewijst het onvermoede potentieel van drukdragers om bij reclame een tegelijk speelse en didactische beleving te bieden. De communicatie van Medpeople, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de selectie van medisch personeel, was op een vlakbedprinter van de Zwitserse constructeur swissQprint gedrukt. Dat printsysteem staat erom bekend dat het erg uiteenlopende drukdragers aankan - waaronder nu ook zeepvellen. Op het vlak van creativiteit tonen Aziaten zich vaak uitblinkers. Een alleenstaande moeder uit Bangkok is erin geslaagd voordeel uit de gezondheidscrisis te halen met gezichtsbeschermers waarop personages uit tekenfilms, spellen en SF-films afgebeeld worden. De ontwerpster Maysa Talerd, een moeder van 31, ontwierp de motieven die op zelfklevers gedrukt werden. Die zelfklevers werden op hun beurt op gezichtsbeschermers aangebracht. Het was de bedoeling om de gezichtsbeschermers aantrekkelijker te maken voor kinderen zodat die beter beschermd werden. Met het oog daarop koos de ontwerpster 'goede' en 'slechte' personages die met elkaar de strijd aangaan. De bestellingen voor gezichtsbeschermers - met de gezichten van Darth Father en zijn Stormtroopers (uit de Star Wars-cyclus) tot de gezichten van personages uit de Thaise folklore - stroomden binnen. Maysa die geen inkomsten had, zag haar financiële situatie verbeteren dankzij haar creaties. In juni had de alleenstaande moeder sinds half mei al 500 gezichtsbeschermers vervaardigd die voor 5 euro per stuk verkocht worden (180 bath). "Ik denk dat dit in de toekomst mijn belangrijkste inkomstenbron kan worden omdat speelgoedwinkels al contact met me opgenomen hebben om in het groot in te kopen, " verklaarde ze in juni aan Reuters. Danielle Baskin, een jonge kunstenares uit San Francisco, bedacht een masker dat haar gezicht reproduceerde om 'weer wat natuurlijkheid' te brengen. Haar idee leidde tot de oprichting van de website Maskalike waar je mondmaskers kunt bestellen waarop je eigen gezicht (of een ander) op een heel realistische manier weergegeven wordt. De site is sinds juni in ontwikkeling, maar ondertussen is er al wel een wachtlijst voor de geïnteresseerden opgesteld. Daar hebben zich meer dan 25.000 mensen op ingeschreven. Hoe Maskalike vordert, kun je volgen op de Instagramaccount 'Selfiemasks'. De producten van Maskalike zijn vervaardigd uit katoen, kunnen in de wasmachine gewassen worden en zijn ontworpen om naadloos in het echte gezicht over te gaan. Het gezicht wordt zonder enige vervorming op het weefsel gedrukt zodat zelfs een smartphone het gezicht van zijn eigenaar kan herkennen. Dit is niet het eerste wapenfeit van de Californische Danielle Baskin. Ze heeft ook al een onderneming opgericht die gepersonaliseerde (met de hand geschilderd) fietshelmen vervaardigt - Inkwell Helmets - en mee de chatapp Dialup gecreëerd. Op haar website: "Ik zoek een bedrijf dat Maskalike kan overnemen of waarmee het kan fuseren om bij het stikwerk en de realisatie te helpen zodat we op de grote vraag kunnen ingaan". Er zijn heel wat ideeën rond de mondmaskers de wereld ingestuurd, zowel door bedrijven als door creatieve particulieren. In België is er het platform smiling-mask.com dat op hetzelfde concept gebaseerd is, maar een minder realistisch resultaat kan voorleggen.