Grafisch Nieuws heeft een reeks verkooppunten bezocht die als 'discountwinkels' geboekstaafd staan, maar die tegelijk toch trendy zijn: Flying Tiger Copenhagen op kop, maar ook HEMA, Action, enzovoort. Een eerste vaststelling: de etalages van die winkels ruimen flink wat plaats in voor papierproducten. Je vindt er speelse, ontspannende, creatieve, feestelijke of decoratieve papierproducten waar jong en oud plezier aan beleven en dat tegen een lage prijs. En als je weet dat die 'goedkope' winkels het goed doen, en na de coronarecessie zelfs beter dan ooit, is dat veeleer een goed teken voor hun leveranciers, waaronder de drukkers. Maar niet alleen discountwinkels schuiven leuke papierproducten naar voren, er zijn ook de bekende distributeurs, zoals AVA, en uiteraard de gespecialiseerde papierwinkels en online shops. In alle winkels met afdelingen zoals 'creatieve vrijetijdsbesteding', 'feestartikelen' of 'woningdecoratie' worden originele en aantrekkelijke papierproducten aangeboden. De sector van de creatieve vrijetijdsbesteding heeft al een tijd de wind in de zeilen. Bovendien hebben heel wat mensen er opnieuw belangstelling voor gekregen tijdens de lockdowns. Al die vrije tijd moest immers gevuld worden en daar hoort ook Do It Yourself (DIY) bij. Tijdens onze winkeltocht hebben we niet alleen 'scrapbooking' (een soort van plakboeken maken waarin foto's beter tot hun recht komen) en 'quilling' (een knutseltechniek waarbij papierstroken in allerlei vormen gevouwen, gerold en gelijmd worden) ontdekt, maar ook 'bullet journals' (een soort van combinatie van agenda, dagboek en planner), decoratieve zelfklevers en andere originele accessoires. Zon...

Grafisch Nieuws heeft een reeks verkooppunten bezocht die als 'discountwinkels' geboekstaafd staan, maar die tegelijk toch trendy zijn: Flying Tiger Copenhagen op kop, maar ook HEMA, Action, enzovoort. Een eerste vaststelling: de etalages van die winkels ruimen flink wat plaats in voor papierproducten. Je vindt er speelse, ontspannende, creatieve, feestelijke of decoratieve papierproducten waar jong en oud plezier aan beleven en dat tegen een lage prijs. En als je weet dat die 'goedkope' winkels het goed doen, en na de coronarecessie zelfs beter dan ooit, is dat veeleer een goed teken voor hun leveranciers, waaronder de drukkers. Maar niet alleen discountwinkels schuiven leuke papierproducten naar voren, er zijn ook de bekende distributeurs, zoals AVA, en uiteraard de gespecialiseerde papierwinkels en online shops. In alle winkels met afdelingen zoals 'creatieve vrijetijdsbesteding', 'feestartikelen' of 'woningdecoratie' worden originele en aantrekkelijke papierproducten aangeboden. De sector van de creatieve vrijetijdsbesteding heeft al een tijd de wind in de zeilen. Bovendien hebben heel wat mensen er opnieuw belangstelling voor gekregen tijdens de lockdowns. Al die vrije tijd moest immers gevuld worden en daar hoort ook Do It Yourself (DIY) bij. Tijdens onze winkeltocht hebben we niet alleen 'scrapbooking' (een soort van plakboeken maken waarin foto's beter tot hun recht komen) en 'quilling' (een knutseltechniek waarbij papierstroken in allerlei vormen gevouwen, gerold en gelijmd worden) ontdekt, maar ook 'bullet journals' (een soort van combinatie van agenda, dagboek en planner), decoratieve zelfklevers en andere originele accessoires. Zonder de feestdecoratie te vergeten. Als we het hier over zulke zaken hebben, is dat omdat de knowhow van de drukker essentieel is voor vrijetijdsbestedingen waarbij je papier nodig hebt. Dat is trouwens een sector waarin het gebruik van uiteenlopende druk- en veredelingstechnieken alleen maar door de verbeeldingskracht (of het gebrek daaraan) beperkt wordt. Lovertjes, metaaleffecten, verguldsel, stempels - allemaal zaken waar veel vraag naar is. De papiersoorten die daarbij gebruikt worden, variëren volgens de toepassing: van erg dun tot erg dik, crêpepapier, papier-maché... En ook synthetische dragers, bijvoorbeeld voor speelse of decoratieve zelfklevers, liggen dankzij de technologische vooruitgang binnen de mogelijkheden van de drukkers. Drukkerijen kunnen in die activiteiten dan ook een kans zien om hun activiteiten, op kleine of grote schaal, te diversifiëren. Bijvoorbeeld door hun web-to-printplatform uit te breiden tot de B2C met producten voor creatieve tijdsbesteding of met al dan niet te personaliseren decoratiemateriaal. Sommige drukkerijen met een winkel voor papierwaren kunnen het aanbod daarvan ook met dergelijke 'huisproducten' uitbreiden. Op het vlak van materiaal voor de creatieve vrijetijdsbesteding zijn we op twee gespecialiseerde distributeurs gestoten: Artemio uit Braine-le-Comte (een bedrijf waar je in de sector niet omheen kunt) en bi2l/Ctop uit Leers (Frankrijk). Beide bedrijven vervaardigen een bijzonder ruim aanbod producten voor de creatieve vrijetijdsbesteding: van materiaal voor binnenhuisdecoratie over papierwaren, scrapbooking en naaibenodigdheden tot feest- en DIY-materiaal. Onze redactie heeft contact met hen opgenomen, maar ze wensten geen informatie te geven. Het segment voor de vrijetijdsbesteding omvat echter nog andere papierproducten: kleurboeken voor kinderen bijvoorbeeld waarvan de verkoop tijdens de gezondheidscrisis vrij stabiel bleef (+1% volgens GfK France), terwijl die voor andere publicaties kelderde. Ook puzzels voor volwassenen wonnen aan populariteit, met een groei van 70 procent volgens NPD Group. Scrapbooking mag dan een nichemarkt zijn, er gaat echter wel flink wat creatief en decoratief papier naar toe. Bij scrapbooking dient dat papier - dat in een ruime verscheidenheid van kleuren, motieven en structuren bestaat - om persoonlijke foto's beter tot hun recht te laten komen door uiteenlopende veredelingstechnieken toe te passen. Daarbij worden papier, decoratieve maskeertape (of washitape), klevers, enzovoort ingezet. Volgens Richard Tarnaud, de organisator van de Waalse beurs 'Nuances de Scrap', leggen vooral vrouwen (in de leeftijdscategorie vanaf 40-50 jaar) zich op scrapbooking toe. Tegelijk wijst hij erop dat de concurrentie van de grote ketens en de online handel het werk van de kunstenaars en ambachtsmensen bedreigt omdat ze decoratiemateriaal voor scrapbooks tegen een lage prijs op de markt brengen. Quilling is een techniek om met fijne gekleurde papierstroken decoraties in 3D te maken. De strookjes worden opgerold en op een drager of in een kader gelijmd. Het gaat om een oude kunstvorm die nu als vrijetijdsbesteding herontdekt wordt. De techniek wordt ook door sommige kunstenaars, grafici en tekenaars als illustratievorm gebruikt en met hedendaagse technieken zoals fotografie en video gecombineerd. Sommige creaties vinden zelfs hun weg naar toepassingen in reclame, branding of bij evenementen. In dat verband is het interessant om even de portfolio van Yulia Brodskaya, een bekende papierkunstenares en illustratrice, op haar website te bekijken. Bij quilling is de keuze van het papier van primordiaal belang. Het moet om dik (160 g/m2) en hoogwaardig papier gaan zodat het voldoende weerstand biedt en goed te lijmen is. Papiersoorten zoals Canson en Fabriano (Fedrigoni) lenen zich uitstekend voor quilling. De breedte van de strookjes kan variëren, van 3 tot 9 mm, afhankelijk van het nagestreefde effect. Ook golfkarton kan gebruikt worden, maar het resultaat zal minder verfijnd zijn dan met papier. We hebben het hier niet over behangpapier, maar veeleer over een erg dun papier dat bedoeld is om uiteenlopende voorwerpen en accessoires voor de woning, die in hout of neutraal karton aangeboden worden, te versieren. Decoratieve letters en woorden, tafelkunst, muurdecoratie, opbergdozen, kaders, lampenkappen zijn maar enkele voorbeelden. Er bestaan verschillende technieken om dergelijke voorwerpen te versieren, onder andere creatieve papiersoorten die in verschillende uitvoeringen te koop zijn: met motieven, éénkleurig, gemetalliseerd, met glinstertjes, gestructureerd, enzovoort. De piñata komt oorspronkelijk uit Mexico maar is de voorbije jaren hier een must op kinderfeestjes geworden. De piñata is een structuur die je moet stuk slaan opdat hij zijn inhoud - meestal snoep en speelgoed - zou vrijgeven. In tal van winkels vind je kant-en-klare piñatas, maar je kan ze ook zelf maken. Op het internet vind je massa's DIY-tutorials. Een toepassing die op het platform tadaaz.be van Buromac te vinden is (Buromac is gespecialiseerd in gelegenheidsdrukwerk en wenskaarten), of nog op smartphoto.be. Op de site kun je niet alleen gepersonaliseerde uitnodigingen en kaarten bestellen, maar ook gepersonaliseerde feestdecoratie zoals servethouders, tafelsets en slingers met gepersonaliseerde vlaggetjes. Ideaal dus voor verjaardagen en andere partijen. Het begin van het schooljaar, het seizoensthema bij uitstek en het ideale moment om omslagen voor schriften en etiketten in alle vormen en maten aan de man te brengen. Op het internet wemelt het overigens van de reclame voor etiketten om kledingstukken en hebbedingetjes van peuters en grotere kinderen te markeren. Zulke zelfklevende (of met een strijkijzer aan te brengen) etiketten, die indien gewenst ook gepersonaliseerd kunnen worden, zijn onmisbaar in het onderwijs. Om het begin van het schooljaar wat extra kleur te geven en om het schoolmateriaal te personaliseren, bieden de grootwarenhuizen (o.a. Dreamland) rollen modieuze washitape aan. De washitape die we van de scrapbooking kennen, leent zich ook om de klassieke omslagen van schriften, mappen en ander schoolmateriaal te versieren. De washitape die uit Japan komt, is een decoratief sierlint dat verwijderd en weer aangebracht kan worden en waarmee je zowat elk oppervlak kunt opfleuren. Washitape bestaat in allerlei uitvoeringen - met lovertjes, met geometrische motieven, in levendige kleuren, enzovoort. Voor andere seizoensgebonden papierproducten zoek je gewoon tussen het aanbod dat we hier besproken hebben en vervang je de motieven door die van andere feesten (Halloween, Sinterklaas, Kerstmis, Pasen)... Drukken maar!