In 10 jaar tijd is Créercoller tot een kerngezonde onderneming uitgegroeid. Met een omzet van bijna 2,5 miljoen euro is Créercoller een van de grootste Waalse ondernemingen in de sector van de 'print & sign'. Bovendien is het ook een van de jongste. "In vijf jaar is de omzet verdrievoudigd," beweert Michael Collin, een dertiger die samen met medeoprichter Adrien François aan het hoofd van Créercoller staat. De hoge vlucht die de omzet genomen heeft, valt samen met verscheidende sleutelfases van het bedrijf: een nieuw, groter gebouw van bijna 800 m2 en de komst van Michael Collin in 2012; de investering in een printer van HP Scitex in 2013. Vandaag beschikt Créercoller over drie rollenprinters en twee hybride vlakbedprinters. Allemaal van HP. In november laatstleden nog heeft Créercoller een oude HP vervangen door een nieuwe HP Latex 1500 met een breedte van 3,2 ...

In 10 jaar tijd is Créercoller tot een kerngezonde onderneming uitgegroeid. Met een omzet van bijna 2,5 miljoen euro is Créercoller een van de grootste Waalse ondernemingen in de sector van de 'print & sign'. Bovendien is het ook een van de jongste. "In vijf jaar is de omzet verdrievoudigd," beweert Michael Collin, een dertiger die samen met medeoprichter Adrien François aan het hoofd van Créercoller staat. De hoge vlucht die de omzet genomen heeft, valt samen met verscheidende sleutelfases van het bedrijf: een nieuw, groter gebouw van bijna 800 m2 en de komst van Michael Collin in 2012; de investering in een printer van HP Scitex in 2013. Vandaag beschikt Créercoller over drie rollenprinters en twee hybride vlakbedprinters. Allemaal van HP. In november laatstleden nog heeft Créercoller een oude HP vervangen door een nieuwe HP Latex 1500 met een breedte van 3,2 meter. Die rollenprinter wordt hoofdzakelijk ingezet om zelfklevend vinyl te bedrukken. In totaal realiseert Créercoller een jaarlijks drukvolume van 85.000 m2.In eerste instantie bestond de hoofdactiviteit van de onderneming voornamelijk uit montagediensten. Maar dankzij de eerste vaste klanten uit Luxemburg opteerde het bedrijf er al snel voor om ook in een printsysteem te investeren. "Van meet af aan waren we heel actief in Luxemburg met het bekleden van bussen en filmzalen. En dat is nog altijd het geval. Sinds 2017 hebben we overigens twee afdelingen in het leven geroepen: Créercoller Belgique en Créercoller Luxembourg," vertelt Michael Collin. De groei van het bedrijf steunt ook op klanten uit de sectoren van de grootdistributie en de winkelketens voor wie het bedrijf signs en POS-materiaal produceert. "Alles wordt geïnstalleerd door onze vijf monteurs," zegt Michael Collin. Het bedrijf telt 13 werknemers.In september 2018 werft Créercoller Yannick Laforge aan als verkoper, een voormalig offsetdrukker (bij Impribeau). Dat is de start van een nieuwe diversificatie in de productie van kleine formaten en als onderaannemer. Medische tijdschriften, luxeboeken en naamkaartjes zijn enkele van de toepassingen. "We proberen tegemoet te komen aan alle behoeften van onze klanten. We hadden vastgesteld dat ze anders elders gingen. En dankzij het kleine formaat hebben we ook nog meer dan honderd nieuwe klanten kunnen aantrekken. Die markt is vandaag goed voor een derde van onze omzet," erkent Michael Collin.In 2018 werd Créercoller als '3M Select Graphic Provider' erkend. Die titel leidde tot een nieuwe ontwikkelingspiste: het 'stripen' van voertuigen van hulpdiensten (politie, ambulance, brandweer, enz.) met gegoten en reflecterende films van het gamma 3M Scotchlite. Die voertuigen worden gemarkeerd met reflecterende films van klasse 3 waarvan de boorden gelast moeten worden om waterinsijpeling te voorkomen. De nieuwe politievoertuigen waarvan de bumpers met oranje, reflecterende films bekleed zijn, zijn een mooi voorbeeld van die toepassing. Die nichemarkt, die een bijzondere knowhow en een specifieke uitrusting vereist, was voordien in handen van het Brusselse bedrijf OTM. In Vlaanderen is Arisco een andere dienstverlener die zich in prioritaire voertuigen gespecialiseerd heeft. Dat bedrijf besteedt echter het snijden van het materiaal uit. "3M was op zoek naar een tweede bedrijf om de reflecterende films te snijden en vroeg ons of we geïnteresseerd waren. Zo kwam het dat we een jaar geleden in een erg duur, ultrasoon snijsysteem geïnvesteerd hebben dat op een kop van de snijtafel van Zünd gemonteerd is. De randen van het materiaal worden tijdens het snijden met een hoge frequentie gelast om waterinsijpeling in de prisma's van de film te vermijden. Om de manier waarop we voertuigen moeten opmeten goed onder de knie te krijgen, hadden we zeven maanden nodig. De reflecterende film is immers een materiaal dat geen vervormingen tolereert. Voor elke vlakke zone (zonder curve) is er dus een apart stuk nodig. Het is als een puzzel," legt Michael Collin uit. Dat is de verklaring dat Créercoller pas vanaf eind november contracten met voertuigombouwers binnenhaalt. "Maar binnen drie jaar is die markt goed voor 10 à 15% van onze omzet," stelt Michael Collin.Daarnaast ziet Créercoller nog een mooie toekomst in de sector van de indoordecoratie en de onlineverkoop. "We slaan richtingen in waar er nog niet veel spelers zijn," besluit Michael Collin.