Er zijn zo van die beelden die blijven hangen. Deze zomer was er de opvallende spandoekenactie van het uitzendkantoor Impact aan de 'eeuwige stellingen' van het Brusselse justitiepaleis. "Dear politicians, it's our turn. And it won't take us 40 years to get this job done", was het boude opschrift. Het uitzendkantoor, gespecialiseerd in jobs voor bouw en techniek, verwees naar de jarenlange stilstand waarbij de befaamde stellingen bijna veertig jaar stonden te verroesten voordat er eindelijk schot in de zaak kwam en de renovatiewerken van start gingen. Een mooi staaltje van guerrillamarketing met een belangrijke dubbele boodschap. "De stellingen zijn een symbo...

Er zijn zo van die beelden die blijven hangen. Deze zomer was er de opvallende spandoekenactie van het uitzendkantoor Impact aan de 'eeuwige stellingen' van het Brusselse justitiepaleis. "Dear politicians, it's our turn. And it won't take us 40 years to get this job done", was het boude opschrift. Het uitzendkantoor, gespecialiseerd in jobs voor bouw en techniek, verwees naar de jarenlange stilstand waarbij de befaamde stellingen bijna veertig jaar stonden te verroesten voordat er eindelijk schot in de zaak kwam en de renovatiewerken van start gingen. Een mooi staaltje van guerrillamarketing met een belangrijke dubbele boodschap. "De stellingen zijn een symbool geworden van een gebrek aan daadkracht bij beleidsmakers", stelde Isabelle Dumortier, director of marketing & culture bij Impact. "Met deze ludieke actie willen we hen aansporen een voorbeeld te nemen aan vakmensen. Het is algemeen geweten dat vakmensen van aanpakken weten, het zijn doeners met een oplossingsgerichte aanpak." Als activerende boodschap naar onze beleidsmensen die zich opmaken voor verschillende verkiezingen in 2024 kan dat tellen. Het creatief bureau achter deze actie is Darwin, de installatie werd door Rapid Media gedaan. De spandoekenactie is een mooi voorbeeld van de kracht van visuele communicatie. Eerder dit jaar plaatste het uitzendkantoor al reclameborden aan bouwwerven in Antwerpen en Knokke met de boodschap "Hey ChatGPT, finish this building", een verwijzing naar het belang van technische vakmensen in een steeds verder digitaliserende samenleving. Ook de print- en signsector ervaart de krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan technisch talent. Het is niet toevallig dat meer en meer fabrikanten automatisatie en robotisering naar voor schuiven als mogelijke oplossing om kosteneffectief en efficiënt te produceren. Op de internationale vakbeurs FESPA in München dit voorjaar was robotica een van de opvallende trends (zie blz. 12). In de aanloop naar de vakbeurs Sign2Com in Kortrijk (zie blz. 28 en 32) publiceert het Federaal Planbureau minder gunstige vooruitzichten voor onze economie. Volgens het Planbureau zal de Belgische economie dit jaar met één procent groeien. In 2024 zou de groei 1,3 procent bedragen. Drie maanden geleden gingen economen nog uit van een groei van 1,3 procent dit jaar en 1,6 procent volgend jaar. Als de voorspellingen kloppen, gaat het om een aanzienlijke vertraging in vergelijking met 2022, toen de groei 3,2 procent bedroeg. Het Planbureau stelt de verwachtingen bij als een gevolg van de vertragende wereldeconomie en de opnieuw opverende inflatie als gevolg van de stijgende olie- en gasprijzen. De inflatie zou uitkomen op gemiddeld 4,4 procent in 2023 en 4,1 procent in 2024. In deze volatiele economische context is het van cruciaal belang dat ondernemers, managers en professionals blijven inzetten op productieve investeringen en de juiste technologische keuzes maken. Face-to-face contacten en gesprekken op een vakbeurs als Sign2Com helpen om het belang van markttrends in te schatten en om goed onderbouwd belangrijke beslissingen voor te bereiden. Vakbeurzen, congressen en evenementen bieden mogelijkheden om mensen te ontmoeten, ideeën uit te wisselen en bij te leren. Maak er gebruik van. Ter voorbereiding wens ik u veel leesplezier met dit nieuwe nummer. Tot in Kortrijk.