De internationale print- en signwereld maakt zich op voor een nieuwe editie van de FESPA Global Print Expo in München. In dit nummer vindt u een uitgebreide voorbeschouwing (zie blz. 22) op de beurs. De organisatie verwacht meer dan vijfhonderd exposanten in de hoofdstad van Beieren. Vakbeurzen zijn al heel vaak doodverklaard, net zoals de papieren krant trouwens, maar keer op keer blijkt hoe belangrijk beurzen en evenementen zijn voor de dynamiek van ons economisch weefsel. Mensen blijven mensen, ook in deze digitale tijden. We halen meerwaarde uit fysieke ontmoetingen, gesprekken, demonstraties, enzovoort. Dat konden we ook o...

De internationale print- en signwereld maakt zich op voor een nieuwe editie van de FESPA Global Print Expo in München. In dit nummer vindt u een uitgebreide voorbeschouwing (zie blz. 22) op de beurs. De organisatie verwacht meer dan vijfhonderd exposanten in de hoofdstad van Beieren. Vakbeurzen zijn al heel vaak doodverklaard, net zoals de papieren krant trouwens, maar keer op keer blijkt hoe belangrijk beurzen en evenementen zijn voor de dynamiek van ons economisch weefsel. Mensen blijven mensen, ook in deze digitale tijden. We halen meerwaarde uit fysieke ontmoetingen, gesprekken, demonstraties, enzovoort. Dat konden we ook opnieuw ervaren op de Sign & Print Expo in het Nederlandse Gorinchem (zie blz. 10). Ook de beurs- en evenementenwereld moet zich constant heruitvinden om aantrekkelijk te zijn voor exposanten en bezoekers. Dit najaar vindt de zestiende editie van Sign2Com plaats in Kortrijk Xpo, het belooft weer een boeiende beurs te worden. Ondertussen kabbelt onze economie rustig voort. Van een recessie is alsnog geen sprake, maar echt sprankelen doet de conjunctuur niet. De inflatie en de oplopende rente blijven wegen op de economie. Volgens cijfers van de Nationale bank groeide de Belgische economie in de eerste drie maanden van 2023 met 0,4 procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Daarmee doen we het beter dan gemiddeld in de eurozone (groei van 0,1 procent). In Frankrijk groeide de economie met 0,2 procent, in Duitsland was er een nulgroei. Dat kan beter. In eigen land stabiliseerde het ondernemersvertrouwen in april, de consument was dan weer optimistischer. De vakbeurzen in binnen- en buitenland kunnen een momentum creëren om de innovatiekaart voluit te trekken. Nieuwe investeringen creëren nieuwe businessopportuniteiten. Aan inspirerende ideeën geen gebrek, de geschikte mensen vinden om ze uit te werken, is vandaag geen sinecure. Ook de veel te krappe arbeidsmarkt weegt op het groeipotentieel van onze economie. In die context lanceert Febelgra, de federatie van de Belgische grafische industrie, waar FESPA Belgium een belangrijk onderdeel van is, de langverwachte printpromocampagne 'De Indrukmakers' (zie blz. 6). De kick-off van de campagne vindt plaats op de Algemene Vergadering van de federatie in juni 2023. Veel stakeholders uit onze sector kijken vol verwachting uit naar die campagne. De federatie wil de veelzijdigheid van de print- en signwereld in de kijker zetten. En dat is niets te vroeg. De promocampagne moet ook de aantrekkelijkheid van de sector op de arbeidsmarkt een boost geven zodat meer studenten en meer werknemers kiezen voor onze bedrijven. De instroom van nieuw, jong talent is noodzakelijk maar o zo moeilijk te realiseren. Een goed gemikte campagne kan zeker helpen om de troeven van onze sector in de verf te zetten. De branche van de visuele communicatie is voldoende breed, veelzijdig, dynamisch en creatief om te scoren op de huidige, uitdagende arbeidsmarkt. Het is ook aan de print- en signbedrijven om alles uit de kast te halen om het innovatiegehalte van de sector uit te dragen. Niemand zal het voor ons doen, communicatie is en blijft onze core business. Veel leesplezier.