1 Stakingen leggen Finse UPM-fabrieken maandenlang lam

We tuimelden het jaar 2022 in met het nieuws dat drieduizend werknemers van de Finse pulp- en papierfabrieken van UPM in staking gingen. Deadline na deadline verstrijkt, de vakbonden en de UPM-directie bereiken geen akkoord over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst. Het sociaal conflict lijkt lang muurvast te zitten en week na week wordt de stakingsactie verlengd. Het is pas op 22 april, dan is de oorlog in Oekraïne al bijna twee maanden bezig, dat UPM en de vakbonden een akkoord sluiten over bedrijfsspecifieke collectieve arbeidsovereenkomsten. Na de maandenlange staking kreunt de grafische sector onder het papiertekort. Volgens de internationale sectorfederatie Intergraf treft het tekort, zeg maar crisis, alle types van drukwerk, maar vooral tijdsgebonden grafische producten zoals kranten, tijdschriften, boeken en reclame. FINAT, de Europese federatie van de labelindustrie, ziet de vraag naar etiketten in Europa pas in de tweede jaarhelft van 2022 weer opveren na een slechte eerste jaarhelft veroorzaakt door stakingsgerelateerde papiert...

We tuimelden het jaar 2022 in met het nieuws dat drieduizend werknemers van de Finse pulp- en papierfabrieken van UPM in staking gingen. Deadline na deadline verstrijkt, de vakbonden en de UPM-directie bereiken geen akkoord over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst. Het sociaal conflict lijkt lang muurvast te zitten en week na week wordt de stakingsactie verlengd. Het is pas op 22 april, dan is de oorlog in Oekraïne al bijna twee maanden bezig, dat UPM en de vakbonden een akkoord sluiten over bedrijfsspecifieke collectieve arbeidsovereenkomsten. Na de maandenlange staking kreunt de grafische sector onder het papiertekort. Volgens de internationale sectorfederatie Intergraf treft het tekort, zeg maar crisis, alle types van drukwerk, maar vooral tijdsgebonden grafische producten zoals kranten, tijdschriften, boeken en reclame. FINAT, de Europese federatie van de labelindustrie, ziet de vraag naar etiketten in Europa pas in de tweede jaarhelft van 2022 weer opveren na een slechte eerste jaarhelft veroorzaakt door stakingsgerelateerde papiertekorten uit Finland. De internationale drukkerijgroep Graphius van de familie Geers zet andermaal belangrijke stappen in 2022. Het jaar begint voor de familiale groep met de aankondiging dat er dit jaar voor ongeveer tien miljoen euro zal geïnvesteerd worden in de verschillende vestigingen. Graphius investeert onder meer in nieuwe drukpersen, volautomatische naaistraten, snijlijnen en robotisatie. We gaan de zomervakantie in met de overname van de Londense drukkerij Park Communications door Graphius. De Londense drukkerij, die negentig medewerkers telt, werkt voor prestigieuze klanten zoals Rolls-Royce, Christie's en Tate. Met de overname wil Graphius Group, die actief is in België en Frankrijk, een lokale producent worden in het Verenigd Koninkrijk. In augustus zet de Gentse drukkerij met sociaal oogmerk Mirto Print, een onderdeel van het maatwerkbedrijf Mirto vzw, haar print- en drukactiviteiten verder onder de Graphius Group. We gaan de lente in met het nieuws dat er een sociaal akkoord is over de sluiting van de DPG-drukkerij Eco Print Center in Lokeren. De laatste kranten (Het Laatste Nieuws en De Morgen) rolden er eind maart van de persen. De drukkerij stelde 78 mensen tewerk, 63 arbeiders en 15 bedienden. Veilinghuis Troostwijk stond in voor de veiling van de activa van de drukkerij. Het gaat om een uitgebreid machinepark met onder andere een KBA Cortina waterloze rotatiedrukpers, Ferag-installaties, unidrums, een CTP installatie, een gerobotiseerd papiermagazijn en een complete verzendingsinstallatie. Vanaf 2023 wordt de voormalige drukkerij de nieuwe uitvalsbasis voor Stow Robotics, actief in automatiseringsprojecten voor magazijnen. Vastgoedontwikkelaar WDP verwierf de bekende locatie aan de E17 in 2021 via een sale-and-lease-back-operatie met DPG Media Services. De voormalige drukkerijsite zal worden omgevormd tot een hub met een Technology & Experience Center waar Stow Robotics zijn Europese klanten zal kunnen ontvangen. Daarnaast zal het gebouw ook een productie-unit, een R&D-center en kantoren voor sales & after-sales omvatten. "Op termijn zal de afdeling tweehonderd medewerkers verwelkomen. Dat zal een mix zijn van ingenieurs, R&D-profielen en andere technische functies", volgens Stow Robotics. Op 14 april 2022 wordt de onlinedrukkerij Flyer failliet verklaard door de Franstalige ondernemingsrechtbank van Brussel. Een maand later neemt de online drukkerij Drukland.be, een onderdeel van de Nederlandse groep Simian, een deel van Flyer over. Het Belgische klantenbestand, enkele personeelsleden en de Flyershop in Brugge komen in Nederlandse handen. "De overname versterkt de ambities van Drukland.be om de omzet tegen 2024 te verdubbelen van 7,5 naar 15 miljoen euro", stelt Wouter Haan, de CEO van Simian. In september opende Drukland.be een eerste 'Drukland Store' in Brugge op de locatie waar het failliete Flyer ook een vestiging had. De definitieve afwikkeling van de overname van een deel van het failliete Flyer is nog steeds niet rond. "Drukland.be kocht naast de fysieke winkel en het klantenbestand ook de domeinnaam Flyer.be, maar door een juridische procedure kan Drukland.be de domeinnaam van Flyer nog niet gebruiken", stelt Haan. Het jaar van het beursgenoteerde Agfa staat in het teken van inflatiedruk en prijsverhogingen. Twee dossiers springen eruit: op 1 juni, de tweede beursdag van de FESPA in Berlijn, kondigt Agfa de afronding van de overname van Inca Digital Printers aan. "Deze acquisitie moet bijdragen vanaf dag één", zegt Pascal Juéry, de CEO van de Agfa-Gevaert Groep. In het najaar maakt de beeldvormingsgroep bekend dat er een koper gevonden is voor de drukplatenafdeling Offset Solutions. De Duitse investeringsmaatschappij Aurelius neemt de offsetbusiness, goed voor 42 procent van de totale omzet van Agfa en 1700 medewerkers, over voor 92 miljoen euro. Offset Solutions is wereldwijd actief in meer dan 75 landen. Volgens de nieuwe eigenaar Aurelius heeft de offsetdivisie een globaal marktaandeel van twintig procent. Het management blijft aan boord en Mortsel blijft de uitvalsbasis voor de platenbusiness. De transactie zal worden afgerond in het eerste kwartaal van 2023. Het is uitkijken naar de nieuwe naam en branding van de offset-divisie.