Niemand verwachtte die tsunami nog en de meeste uitgevers stelden zich tevreden met de enkele procenten die de verkoop van digitale strips tot nu toe in hun omzetcijfers vertegenwoordigden. Dat was echter zonder het voorbije jaar gerekend dat de hele digitale econom...

Niemand verwachtte die tsunami nog en de meeste uitgevers stelden zich tevreden met de enkele procenten die de verkoop van digitale strips tot nu toe in hun omzetcijfers vertegenwoordigden. Dat was echter zonder het voorbije jaar gerekend dat de hele digitale economie naar nieuwe toppen katapulteerde. Via de online verkoop uiteraard, maar ook via e-uitgaves (publicaties die op een scherm gelezen worden) waarvoor de strip nu eindelijk ook zijn publiek en zijn formaten gevonden heeft. Instagram is 'het' sociale medium geworden waar je aanwezig moet zijn: het beeldformaat in vakjes leent zich immers het best voor een grafische vertelstijl. Dargaud heeft er bijvoorbeeld een klein geïllustreerd tijdschrift gelanceerd, Mâtin, dat in enkele maanden 20.000 volgers had. De beschikbare apps doen het overigens behoorlijk goed. Webtoons, een Koreaans formaat dat Dupuis sinds twee jaar ontwikkelt, is daar het bewijs van. "Zoals alle spelers in de online verkoop hebben we sinds maart op de golf meegesurfd en een jaarabonnement voorgesteld waarbij de eerste maand gratis is en je nadien 2,99 euro betaalt. De downloads door lezers zijn met 50% gestegen," zegt Julien Louis, hoofd van de afdeling Webtoons die nu bijna 70.000 downloads en 12.000 actieve gebruikers telt. Iets waarop men een jaar geleden nauwelijks durfde te hopen.