Zowel bij JC Decaux als Clear Channel zijn de OOH-adverteerders (OOH: out of home) na de lockdown snel teruggekeerd. Tegelijk is het publiek deze zomer geleidelijk weer toegenomen. En dankzij de promotie voor het lokale toerisme en het gunstige weer toonden de Belgen zich bijzonder mobiel. Eind juli kon Clear Channel dan ook de terugkeer van het out-of-home-publiek én de merken bevestigen: in heel België kon weer reclame gemaakt worden om de aandacht van het publiek te trekken. De mo...

Zowel bij JC Decaux als Clear Channel zijn de OOH-adverteerders (OOH: out of home) na de lockdown snel teruggekeerd. Tegelijk is het publiek deze zomer geleidelijk weer toegenomen. En dankzij de promotie voor het lokale toerisme en het gunstige weer toonden de Belgen zich bijzonder mobiel. Eind juli kon Clear Channel dan ook de terugkeer van het out-of-home-publiek én de merken bevestigen: in heel België kon weer reclame gemaakt worden om de aandacht van het publiek te trekken. De mobiliteit van de Belgen werd in de hand gewerkt door de heropening van etablissementen in de recreatieve en culturele sector en van de horeca. Daardoor steeg het publiek voor de OOH-media sterk. De mobiliteit bleef wel het hoogst in de buurt van parken, openbare tuinen, stranden, restaurants, cafés, winkelcentra, attractieparken, musea, bibliotheken en filmzalen - alvast volgens de Google Mobility Data die Clear Channel verzameld heeft. Adverteerders, bureaus en spelers uit de sector stelden overigens wel vragen bij de toekomst van de OOH-media. Een debat dat Outsight en MediaMarketing georganiseerd hadden, maakte duidelijk in welke richting de 'out of home' in België evolueert. De sprekers waren het er over eens dat de OOH een complementair en onmisbaar medium is om een publiek te bereiken dat almaar meer aan zijn gsm-scherm gekluisterd is. Ze wezen echter ook op een gebrek aan creativiteit in tal van OOH-campagnes - iets wat te wijten zou zijn aan de krappe timing en aan het gebrek aan coördinatie tussen adverteerders, agentschappen, regies en media. Daardoor ligt het accent bij de campagnes vooral op efficiëntie en prestaties. Om daar verandering in te brengen, pleiten de OOH-specialisten voor campagnes die eenvoud en creativiteit verzoenen om de boodschap kracht bij te zetten. Hoewel de papieren affiches in België nog dominant blijven, staat de digitale affichage (DOOH) overigens wel op het prioriteitenlijstje van Clear Channel en JC Decaux. Met de DOOH wil men flexibele affichages aanbieden, die op de context inspelen met gerichte advertenties volgens de plaats, de omgeving, het uur, enz. Met de DOOH ziet een nieuw economisch model het licht. "Op het ogenblik steunen de traditionele OOH-campagnes op een vertrouwd economisch model op basis van de 'Reach'. De digitale reclame zou zich nu op een 'Target'-model kunnen baseren, " zegt UBA Belgium. Daarvoor moet echter nog een aangepast meetinstrument ontwikkeld worden.