Tribu News ontstond in 2016 met een heel eenvoudig idee als uitgangspunt: de band tussen de generaties van eenzelfde familie die ver van mekaar wonen, in stand houden. Om dat mogelijk te maken, creëerden de twee oprichters Arnaud De Cartier en Mathieu Chrétien een app en een online platform waarmee je elke maand een gepersonaliseerde fotokrant naar de grootouders kunt sturen. Dat gaat heel eenvoudig: een familielid neemt het initiatief om een account op het platform aan te maken. Vervolgens kan een link naar de andere leden van de familie ('tribu': letterlijk de 'stam') gestuurd worden om ze uit te nodigen om op hun beurt een eigen account aan te maken. Elk lid kan dan zijn eigen foto's plaatsen en tot de laatste dag van de maand kunnen foto's in de gezinskrant opgenomen, verplaatst of verwijderd worden. Op die manier wordt de krant een gezamenlijk werkstuk. De pagina's worden gelay-out waarbij de gebruikers de mogelijkheid hebben om zelf teksten toe te voegen. De krant kan tot 14 pagina's tellen en elke pagina kan maximaal 20 foto's bevatten. Ook op de omslag kan een foto geplaatst worden. Op het einde van de maand wordt de krant automatisch gevalideerd en gaat er per e-mail een pdf-versie naar alle leden. De papieren versie wordt binnen tien dagen via de post op de opgegeven adressen bezorgd.
...

Tribu News ontstond in 2016 met een heel eenvoudig idee als uitgangspunt: de band tussen de generaties van eenzelfde familie die ver van mekaar wonen, in stand houden. Om dat mogelijk te maken, creëerden de twee oprichters Arnaud De Cartier en Mathieu Chrétien een app en een online platform waarmee je elke maand een gepersonaliseerde fotokrant naar de grootouders kunt sturen. Dat gaat heel eenvoudig: een familielid neemt het initiatief om een account op het platform aan te maken. Vervolgens kan een link naar de andere leden van de familie ('tribu': letterlijk de 'stam') gestuurd worden om ze uit te nodigen om op hun beurt een eigen account aan te maken. Elk lid kan dan zijn eigen foto's plaatsen en tot de laatste dag van de maand kunnen foto's in de gezinskrant opgenomen, verplaatst of verwijderd worden. Op die manier wordt de krant een gezamenlijk werkstuk. De pagina's worden gelay-out waarbij de gebruikers de mogelijkheid hebben om zelf teksten toe te voegen. De krant kan tot 14 pagina's tellen en elke pagina kan maximaal 20 foto's bevatten. Ook op de omslag kan een foto geplaatst worden. Op het einde van de maand wordt de krant automatisch gevalideerd en gaat er per e-mail een pdf-versie naar alle leden. De papieren versie wordt binnen tien dagen via de post op de opgegeven adressen bezorgd. Het hele procedé, van de aanmaak van de pdf tot de postverzending, verloopt automatisch. Daarvoor werkt Tribu News samen met de Luikse drukkerij Snel die met haar rotatie-inkjetpers aan de behoeften van de start-up tegemoet kan komen: meer bepaald een groot volume gepersonaliseerde kranten drukken en die snel leveren. Arnaud De Cartier: "Vorig jaar kwamen we te weten dat Snel in staat was om met zijn nieuwe machine het volledige productieproces van gepersonaliseerde producten voor zijn rekening te nemen." Voordien werden de kranten gedrukt door CIACO, een drukkerij/boekhandel uit Louvain-la-Neuve. De volumes werden echter te groot en de productie was niet meer snel genoeg. Nu is het volledige proces geautomatiseerd. "De drukkerij krijgt automatisch al onze bestellingen dankzij de API's die op haar servers aangesloten zijn," legt Arnaud uit. Alleen al voor de maand oktober werden er 525.000 foto's gedrukt. CIACO blijft nog wel de inhoud van de cadeaudozen van Tribu News vervaardigen. Die worden in de boekhandel van de coöperatieve en op sommige Belgische webshops verkocht. In april 2020 kende Tribu News een spectaculaire groei met 1057% nieuwe klanten in vergelijking met 2019. Een direct gevolg van de lockdown. Het isolement dat met de lockdown gepaard ging, bleek een vruchtbare voedingsbodem voor het concept. Tijdens de eerste lockdown had Tribu News zelfs het aantal zendingen verhoogd door een wekelijkse verzending voor te stellen, tegen de normale prijs. "2019 was al een jaar met een mooi rendement geweest. En maart 2020 was op zijn beurt nog veel belangrijker dan december 2019, terwijl het toch om een typisch kerstcadeau gaat. We hadden dat helemaal niet verwacht. We werden overstelpt met aanvragen van woonzorgcentra, van het Koning Boudewijnfonds en van families," vertelt Arnaud. In juni 2019 had de onderneming die in La Hulpe gevestigd is, al 300.000 euro opgehaald bij het W.I.N.G.-fonds van het SRIW (Société Régionale d'Investissement de Wallonie - Waalse Investeringsmaatschappij) en bij vier privé-investeerders. In september 2020 verhoogde Tribu News zijn kapitaal opnieuw, dit keer met 700.000 euro die door Leansquare en investeerders uit het netwerk BeAngels aangebracht werden. De kapitaalsverhoging stelt de start-up in staat om het aantal geabonneerde gezinnen met tien te vermenigvuldigen en om een reeks ontwikkelingen in te voeren die de interactie tussen de leden van een familie moeten vereenvoudigen. Voor de eindejaarsfeesten heeft de start-up bijvoorbeeld een fotoalbum met een stijve omslag aangeboden die alle kranten van het voorbije jaar bundelt. En er komen ook nog andere gepersonaliseerde printproducten, zoals een kalender. "We hebben ons ook als doel gesteld om mensen aan te werven om de informatica-ontwikkeling binnenshuis af te handelen," zegt Arnaud. Hoewel 70% van de klanten Franstalig is, bestaat de app Tribu News in vier talen (Frans, Nederlands, Engels, Duits). Gesterkt door zijn successen heeft de start-up, die vijf medewerkers telt, in 2020 ook iemand aangeworven om het concept op de Nederlandstalige markt te verspreiden. In 2015 had Arnaud De Cartier, na de dood van zijn grootvader, zelf een fotokrant van zijn familie gerealiseerd die hij naar zijn grootmoeder stuurde. "Ik vreesde dat ze niet zo goed om kon met de eenzaamheid en wou haar een plezier doen. Mijn grootmoeder was erg trots op haar familiekrant en toonde die aan haar vriendinnen die al snel ook hun eigen krant wilden," legt de medeoprichter uit. Arnaud werkte toen bij Decathlon mee aan een platform voor e-commerce. "Ik heb nog voor vijf families een krant gemaakt, maar dat begon veel van mijn tijd in beslag te nemen. Ik dacht toen dat er wel een oplossing zou bestaan om dat snel te doen, maar ik heb niets gevonden. Ik ben dan maar op zoek gegaan naar een dienstverlener die dat zou kunnen en van daaruit is Tribu News ontstaan." Arnaud kreeg al heel snel het gezelschap van zijn collega Mathieu Chrétien. "Ik kreeg al heel snel zin om een rol in dat avontuur te spelen dat helemaal bij mijn waarden aansluit," zegt hij. Op het ogenblik bieden nog twee andere bedrijven in België aan om familiekranten te maken: de Brusselse start-up Neveo en het Franse bedrijf Famileo. Bij Neveo en Famileo is de lay-out van de pagina's niet te personaliseren. Die gebeurt automatisch door de app op basis van de foto's die de leden van een familie insturen. Volgens Arnaud De Cartier is de aanwezigheid van vergelijkbare spelers op de markt een voordeel: "Dat maakt het mogelijk om het concept beter kenbaar te maken. Het is in ieder geval voor ons eenvoudiger om nieuwe klanten in België en Frankrijk te maken, dan op andere Europese markten waar we een voet aan de grond willen krijgen. Daar is nog heel wat werk aan de winkel om duidelijk te maken wat dit nieuwe concept precies inhoudt." Neveo was nog voor Tribu News op de markt, maar bood in eerste instantie aan om familienieuwtjes via connected schermen te delen. Dat concept kon de beloftes niet waar maken en werd in 2016 door een 'format' in papier vervangen. Neveo telt vandaag 100.000 gebruikers in 110 landen (hoofdzakelijk België en Frankrijk) en heeft sinds zijn begindagen een half miljoen kranten verstuurd. Elke maand worden er een miljoen foto's naar meer dan 20.000 adressen verstuurd. De kranten worden in negen landen gedrukt waaronder België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada. Famileo is dan weer een Franse app die in 2015 in Saint-Malo ontwikkeld werd - meer bepaald met bewoners van woonzorgcentra als doelgroep. De onderneming drukte toen de krant en leverde die aan de bewoners van de centra. Vandaag kan iedereen een beroep doen op Famileo. "Er is echt een markt voor die dienst en het concept is eenvoudig. We hadden het geluk om van start te gaan op het moment waarop Famileo een vergelijkbare dienst aanbood aan woonzorgcentra en waarop Neveo op papier overschakelde. Dat versterkte de markt en dat was positief," besluit de medeoprichter van Tribu News.