De museumboetiek vormt vaak een verlengstuk van een museumbezoek en speelt een rol bij het tot stand komen van het merkimago van musea en tentoonstellingen. Het is ook een cultuurplek waar de bezoekers reproducties van kunstwerken tegen een zacht prijsje op de kop kunnen tikken. Bovendien volgt het aanbod boeken en papierwaren van de museumboetieks de verwachtingen van de bezoekers die de shop veelal na een tentoonstellingsbezoek aandoen. "Ons assortiment wordt gedicteerd door de smaak van de klanten," zegt Koenraad Reynaert, het hoofd van de twee boetieks van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, namelijk de Museum Shop en de Magritte Shop. Hetzelfde geluid bij BAI, een Kontichs bedrijf dat in museumpublicaties en -merchandising gespecialiseerd is: "Wat en hoeveel we leveren, verschilt van museum tot museum volgens de verwachtingen van het publiek." Aan het woord is Kathleen Borms, de zaakvoerster van BAI dat de concessiehouder is van vier boetieks: de MAS Shop in Antwerpen, de Flanders Shop in Brussel, de Antwerp Fly Shop en de Africa Shop van het AfricaMuseum in Tervuren. "In Antwerpen, een stad die veel toeristen lokt, verkopen we bijvoorbeeld veel meer ansichtkaarten dan in Tervuren. Daar vinden de bladwijzers en affiches meer aftrek. De algemene trend is dat we almaar minder boeken verkopen en meer goedkope souvenirgadgets en siervoorwerpen." In de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België koopt één bezoeker op vier iets in de boetiek. De omzet van de boekenafdeling is ongeveer even groot als die van de afdeling papierwaren. "De omzet van de Museum Shop kunnen we opsplitsen in 50% bo...

De museumboetiek vormt vaak een verlengstuk van een museumbezoek en speelt een rol bij het tot stand komen van het merkimago van musea en tentoonstellingen. Het is ook een cultuurplek waar de bezoekers reproducties van kunstwerken tegen een zacht prijsje op de kop kunnen tikken. Bovendien volgt het aanbod boeken en papierwaren van de museumboetieks de verwachtingen van de bezoekers die de shop veelal na een tentoonstellingsbezoek aandoen. "Ons assortiment wordt gedicteerd door de smaak van de klanten," zegt Koenraad Reynaert, het hoofd van de twee boetieks van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, namelijk de Museum Shop en de Magritte Shop. Hetzelfde geluid bij BAI, een Kontichs bedrijf dat in museumpublicaties en -merchandising gespecialiseerd is: "Wat en hoeveel we leveren, verschilt van museum tot museum volgens de verwachtingen van het publiek." Aan het woord is Kathleen Borms, de zaakvoerster van BAI dat de concessiehouder is van vier boetieks: de MAS Shop in Antwerpen, de Flanders Shop in Brussel, de Antwerp Fly Shop en de Africa Shop van het AfricaMuseum in Tervuren. "In Antwerpen, een stad die veel toeristen lokt, verkopen we bijvoorbeeld veel meer ansichtkaarten dan in Tervuren. Daar vinden de bladwijzers en affiches meer aftrek. De algemene trend is dat we almaar minder boeken verkopen en meer goedkope souvenirgadgets en siervoorwerpen." In de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België koopt één bezoeker op vier iets in de boetiek. De omzet van de boekenafdeling is ongeveer even groot als die van de afdeling papierwaren. "De omzet van de Museum Shop kunnen we opsplitsen in 50% boeken en 50% papierwaren," aldus Koenraad Reynaert. In de Africa Shop vertegenwoordigen boeken 30% van de omzet en papierwaren 35% (diverse andere objecten maken het plaatje compleet).Notitieboekjes, agenda's, kalenders, ansichtkaarten en affiches blijven onmisbaar in het aanbod van de museumboetieks. Ook publicaties in de vorm van tentoonstellingscatalogi, gidsen, mooie boeken en wetenschappelijke publicaties zijn een vast gegeven. De producten waar in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten de grootste vraag naar is, zijn ansichtkaarten. "Alleen al in de Magritte Shop verkopen we er 100.000 exemplaren per jaar van. Ook de affiches, bladwijzers en kalenders verkopen goed. Elk jaar weer komen trouwe klanten hun kalender bij ons kopen. We proberen ook nieuwe producten aan te bieden, zoals bedrukte en herbruikbare draagtassen in katoen. Dat komt in de mode. De mensen keren zich immers af van plastic zakken. Er is een mentaliteitsverandering," stelt Koenraad Reynaert vast. In de Africa Shop zijn de affiches op basis van beeldmateriaal dat het museum levert, een succes, net als de reproducties van Congolese reclameaffiches uit de jaren '50, die eigendom van het AfricaMuseum zijn. Daaruit worden andere producten afgeleid, zoals notitieblokken, ansichtkaarten, koelkastmagneetjes. "Die affiches vertegenwoordigen het koloniale verleden van België. Ook de wenskaarten en de gids en het boek van het museum verkopen goed," zegt Barbara van den Abeele die de Africa Shop runt.De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België bezitten een collectie van 20.000 kunstwerken die een beeld van de westerse geschiedenis ophangen, van de 15 tot de 19e eeuw. De Museum Shop, die zich deels op de kunst uit de 19e eeuw toelegt, is een kunstboekhandel waar eigen publicaties en werken van andere uitgevers te vinden zijn, plus een ruim assortiment van hoogwaardige papierwaren. "We bieden kunstcollecties aan. Onze papierwaren moeten dus ook een zekere kwaliteit hebben. We werken samen met drukkers die zich gespecialiseerd hebben in de productie van materiaal voor museumshops en die een punt maken van de drukkwaliteit. Ze weten dat de kleuren juist gereproduceerd moeten worden. Dat is essentieel. Voor Magritte doen we vaak een beroep op Spaanse bedrijven. In Barcelona zijn er heel wat ondernemingen die gespecialiseerd zijn in het bedrukken van objecten. Voor de papierwaren werken we ook met Belgische of Nederlandse drukkerijen," legt Koenraad Reynaert uit. BAI gaat voor zijn kunstboeken op dezelfde manier te werk.Elk seizoen wordt een gamma producten aangeboden dat in het teken staat van de lopende tentoonstellingen. De Africa Shop werkt samen met AfricaMuseum aan het grafische ontwerp van de papierwaren. "We krijgen exclusief beeldmateriaal van de museumcollectie. De grafici selecteren vervolgens de beelden om het assortiment papierwaren samen te stellen. Museumstukken, vlinders of kevers die in een tentoonstelling belicht worden, worden gekozen om onze schriftjes, bladwijzers, enz. te illustreren," legt Barbara van den Abeele uit. "Bedrijven zijn op zoek naar zulke producten om ze als relatiegeschenk tijdens een evenement uit te delen," gaat ze voort.Op dit moment zijn de papierwaren van het Museum voor Schone Kunsten geïnspireerd op het werk van Pieter Bruegel, naar aanleiding van de tentoonstelling 'Bruegel. The Originals' die tot september 2020 loopt. Het aanbod is bijzonder ruim: notitieboekjes, agenda's, kalenders, plastic etuis, maar ook speelse en decoratieve voorwerpen. Een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in papierwaren voor musea, tekent voor de creatie van die producten. "Ze hebben geprobeerd om de wereld van Bruegel tot leven te brengen door bepaalde personages uit de werken van de schilder te lichten. Dat is een aanpak die vandaag erg in de mode is. Ik denk echter dat het te vernieuwend was voor ons publiek, dat vrij klassiek ingesteld is. Wanneer het om oude kunst gaat, zoeken onze klanten dat waarmee ze vertrouwd zijn. Onze leveranciers zijn dus beperkt op creatief vlak waardoor ze voelen dat ze zich niet kunnen vernieuwen en dat ze geen nieuwe collectie kunnen uitbrengen zoals de grote merken van papierwaren. Het zijn overigens nog altijd de reproducties die het best verkopen. Ook de producten die op het werk van Magritte en op de art nouveau geïnspireerd zijn, zijn krachtige publiekstrekkers." De reproductierechten van het werk van Magritte zijn in handen van de Standaard Uitgeverij die voor de wereldwijde publicaties en merchandising instaat.De museumboetieks verkopen niet alleen de eigen collecties, maar bieden ook producten van andere leveranciers aan. In de Africa Shop zijn dat vooral uiteenlopende producten uit Afrika. De Museum Shop verkiest dan weer Engelse papierwaren. "De Engelsen staan erg sterk op het vlak van de papierwaren. Ze geven blijk van veel originaliteit en zorgzaamheid," zegt Koenraad Reynaert.