De museumboetiek vormt vaak een verlengstuk van een museumbezoek en speelt een rol bij het tot stand komen van het merkimago van musea en tentoonstellingen. Het is ook een cultuurplek waar de bezoekers reproducties van kunstwerken tegen een zacht prijsje op de kop kunnen tikken. Bovendien volgt het aanbod boeken en papierwaren van de museumboetieks de verwachtingen van de bezoekers die de shop veelal na een tentoonstellingsbezoek aandoen. "Ons assortiment wordt gedicteerd door de smaak van de klanten," zegt Koenraad Reynaert, het hoofd van de twee boetieks van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, namelijk de Museum Shop en de Magritte Shop. Hetzelfde geluid bij BAI, een Kontichs bedrijf dat in museumpublicaties en -merchandising gespecialiseerd is: "Wat en hoeveel we leveren, verschilt van museum tot museum volgens de verwachtingen van het publiek." Aan het woord is Kathleen Borms, de zaakvoerster van BAI dat de concessiehouder is van vier boetieks: de MAS Shop in Antwerpen, de Flanders Shop in Brussel, de Antwerp Fly Shop en de Africa Shop van het AfricaMuseum in Tervuren. "In Antwerpen, een stad die veel toeristen lokt, verkopen we bijvoorbeeld veel meer ansichtkaarten dan in Tervuren. Daar vinden de bladwijzers en affiches meer aftrek. De algemene trend is dat we almaar minder boeken verkopen en meer goedkope souvenirgadgets en siervoorwerpen." In de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België koopt één bezoeker op vier iets in de boetiek. De omzet van de boekenafdeling is ongeveer even groot als die van de afdeling papierwaren. "De omzet van de Museum Shop kunnen we opsplitsen in 50% bo...