Drupa is zelfs nog belangrijker dan u dacht

Ik wil drupa wel eens vergelijken met de Wereldbeker Drukken. Wereldbekers staan ook om de vier jaar gepland - maar in tegenstelling tot drupa wordt mijn land niet altijd gekwalificeerd. Toen ik pas in de grafische industrie aan de slag was, zeiden mensen me 'ga niet naar Düsseldorf, de beurs is te groot, je loopt er verloren' of 'ga er niet naar toe, ze hebben er geen oog voor jouw activiteiten'. Maar sinds mijn eerste bezoek aan drupa, ben ik telkens weer teruggekeerd en de editie van 2021 wil ik zeker niet missen.
...

Ik wil drupa wel eens vergelijken met de Wereldbeker Drukken. Wereldbekers staan ook om de vier jaar gepland - maar in tegenstelling tot drupa wordt mijn land niet altijd gekwalificeerd. Toen ik pas in de grafische industrie aan de slag was, zeiden mensen me 'ga niet naar Düsseldorf, de beurs is te groot, je loopt er verloren' of 'ga er niet naar toe, ze hebben er geen oog voor jouw activiteiten'. Maar sinds mijn eerste bezoek aan drupa, ben ik telkens weer teruggekeerd en de editie van 2021 wil ik zeker niet missen. Ja, het klopt. drupa is een enorm evenement en ik ben er meer dan eens verloren gelopen. En ja, de beurs is niet alleen op de etikettendruk gericht. Maar door de grootste grafische beurs ter wereld te bezoeken, krijg ik een overzicht van de hele drukmarkt, van de nieuwste innovaties en van de trends die we in de loop van de volgende jaren mogen verwachten. De verschillende segmenten in de grafische sector zijn onderling verwant en sommige trends die nu in één categorie de kop opsteken, zullen ook elders opduiken. De inkjettechnologie bijvoorbeeld werd het eerst geïntroduceerd bij grootformaattoepassingen, maar speelt nu een belangrijke rol in de etikettendruk. Door op de drupa met de verschillende drukprocedés kennis te maken, krijg ik meer inzicht in en nieuwe perspectieven voor mijn eigen activiteit. Goed. Wat mogen we van de volgende drupa in 2020 verwachten? In de eerste plaats innovatie! De grafische wereld, met inbegrip van de verpakking, staat onder een enorme druk om zichzelf te veranderen. De klanten willen dat alles almaar sneller kan en stellen tegelijk nog nieuwe en uiteenlopende eisen. Innovatie is wat onze klanten - de eigenaars van merken - zoeken en dat heeft de sector concurrentiëler gemaakt dan ooit. Een ander erg belangrijk aspect is duurzaamheid. De grafische sector, en vooral de verpakkingssector, staat onder grote druk om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen en om afval tot een minimum te beperken. De jongeren van vandaag komen geregeld de straat op om overheden en bedrijven onder druk te zetten om het milieu te beschermen. In de ogen van de jongeren zijn verpakkingen inherent slecht, ook al weten ze niet altijd waarom verpakkingen belangrijk zijn. De meesten hebben geen kijk op de voordelen van verpakkingen en kijken alleen maar naar de afvalhoeveelheden die ontstaan. En zelfs als er vandaag duurzamere oplossingen beschikbaar zijn, worden die niet altijd ingevoerd - gewoon omdat ze economisch nog niet leefbaar zijn. Iedereen mag dan wel een betere, schonere planeet willen, niemand lijkt bereid daar voor te betalen! Bedrijven die verpakkingen nodig hebben, doen er alles aan om de kosten laag te houden. Onze groep heeft bijvoorbeeld heel wat nieuwe oplossingen ontwikkeld en op de markt aangeboden. We hebben de PEFC- en FSC-certificaties. Imprim'vert heeft onze ecologische voetafdruk geanalyseerd. Toch is onze groene omzet vandaag nog altijd erg klein. Misschien dat we niet zo goed zijn in het promoten en verkopen van onze oplossingen, maar de weerstand om te veranderen is ook nog altijd heel groot - te groot in mijn ogen. Ik hoop echt dat er meer duurzame verpakkingsmaterialen hun weg naar de markt vinden. Net als milieuvriendelijke inkten en machines die substraten op een milieuvriendelijkere manier kunnen bedrukken en verwerken. Op de Wereldbeker Drukken gaat het om de confrontatie tussen druktechnieken: flexo, offset, diepdruk en de nieuwe digitale, opkomende ster. Doordat er almaar meer vraag is naar duurzaamheid, kwaliteit, kortere levertermijnen en lagere kosten, worden er bij alle druktechnologieën verbeteringen ingevoerd en kunnen toepassingen van de ene druktechniek naar de andere verschuiven. Maar zoals bij een wereldbeker moet je ook voor hooligans uitkijken - zij die alleen in één druktechnologie (hun eigen technologie) geloven en de voordelen van andere technieken niet begrijpen of naar waarde schatten. Nergens kom je zo dicht bij de ontwikkeling van druktechnologieën als op de drupa. En daarbij is een goed begrip van de voor- en nadelen essentieel om beter op de behoeften van uw klanten te kunnen inspelen. Ik verwacht dat er voor alle drukprocessen drastische veranderingen aankomen omdat de efficiëntie moet verbeteren, de afvalhoeveelheden teruggedrongen moeten worden, de kwaliteit moet verhogen en vooral de ecologische voetafdruk moet verkleinen. Iets wat je voor ogen moet houden, is dat de traditionele druktechnieken hoe langer hoe meer zullen digitaliseren, met sensoren op elk plekje van de machine, waardoor tijdrovende opdrachten van de operatoren geëlimineerd worden. Digitale instelinstrumenten (set-up tools) zullen drukkers en converters in staat stellen om efficiënter te werken; camera's en sensoren kunnen de insteltijden inkorten en de productiviteit significant verhogen - en dat alles zonder uw huidige operatoren te vervangen. De digitalisering van onze wereld is niet meer weg te denken en verovert ook snel terrein in de druk- en verpakkingsindustrie. De digitale wereld kan een concurrent zijn, maar het kan voor drukkerijen en converters ook een deel van de oplossing zijn om efficiënter te worden, om nauwkeuriger hun echte kosten te berekenen en om fysieke producten in de digitale wereld te integreren, bijv. met behulp van toegevoegde realiteit. RFID en gedrukte elektronica houden ook kansen in om bij de digitale wereld aan te sluiten. De digitalisering in het algemeen - waarbij de drukvoorbereiding, de druk en de afwerking in één systeem gebundeld worden - neemt toe naarmate alle stappen van de grafische workflow geautomatiseerd worden. En daarbij wordt de hele productievloer, en niet alleen het eigenlijke drukken zelf, geoptimaliseerd. De digitalisering zorgt er ook voor dat drukkerijen en afwerkbedrijven betere banden met hun klanten en leveranciers kunnen onderhouden. In een digitale wereld kan druk naadloos geïntegreerd worden in een aanpak van de communicatie waarbij op uiteenlopende kanalen (multichannel) en op personalisatie een beroep gedaan wordt. En wat verwacht ik van drupa 2021? Gewoonlijk koester ik geen specifieke verwachtingen - meestal wordt ik verrast wanneer ik een stand bezoek die niet op mijn programma stond, maar die me over iets onverwachts informeert of me zelfs inspireert. Uiteindelijk krijg je een andere kijk op je investeringen of op de trends en de krachten die in de markt aan het werk zijn. 'Verwacht dus het onverwachte' en probeer niet vooringenomen te zijn! Zoals ik al zei is drupa de beste plek om te beseffen dat het de toepassingen zij die bepalen welke vorm de grafische wereld aanneemt, en dat dankzij innovaties en nieuwe technieken veranderingen in feite kansen zijn voor drukkers en afwerkers om hun toekomst een andere richting uit te sturen. Waar het op neerkomt, is dat je verder dan de drukpers moet denken; er is meer nodig dan een nieuwe pers om succes te boeken. Op de drupa moet je oog hebben voor de hele productieketen van drukwerk en verpakkingen. In de loop van de volgende jaren zullen innovaties op het vlak van de dragers, een belangrijke rol spelen. De digitalisering en automatisering van de volledige workflow zullen uw hele organisatie veranderen. Nieuwe technologieën vereisen ook dat u nieuw personeel aanwerft of dat uw personeel nieuwe vaardigheden leert. De manier waarop u met uw klanten omgaat, zal sterk veranderen omdat ze binnenkort allemaal 'digital natives' zullen zijn. Daarom is het beter om de veranderingen te aanvaarden dan om weerstand te bieden. Zoals de Wereldbeker is de drupa een event dat u niet mag missen - de belangrijkste ontmoetingsplaats van alle vooraanstaande spelers in de grafische en verpakkingswereld, een plaats waar alle recente innovaties in de schijnwerpers staan. Tot ziens dus op drupa 2021! Isidore Leiser is CEO van Stratus Packaging, een toonaangevend Europees labelbedrijf, dat zowel digitale als conventionele technologieën toepast.