In april 2022 is de digitale drukkerij Zquadra Digital Printing verhuisd naar een ruime nieuwbouw in de industriezone Kortrijk-Noord in Kuurne. Er is wel wat grafische activiteit in deze buurt. Zquadra huist naast ABC Labels, de labeldrukkerij van de familie De Jaegere. Bij het navigeren naar de Mortierhoekstraat passeren we de vestiging van INNI Group in Heule. Voor Zquadra Digital Printing was 2022 een stevig investeringsjaar. In het nieuwe gebouw werd een HP Indigo 100K digitale pers geïnstalleerd, de eerste installatie in België trouwens.
...

In april 2022 is de digitale drukkerij Zquadra Digital Printing verhuisd naar een ruime nieuwbouw in de industriezone Kortrijk-Noord in Kuurne. Er is wel wat grafische activiteit in deze buurt. Zquadra huist naast ABC Labels, de labeldrukkerij van de familie De Jaegere. Bij het navigeren naar de Mortierhoekstraat passeren we de vestiging van INNI Group in Heule. Voor Zquadra Digital Printing was 2022 een stevig investeringsjaar. In het nieuwe gebouw werd een HP Indigo 100K digitale pers geïnstalleerd, de eerste installatie in België trouwens. Bruno Lambrecht, de eigenaar van Zquadra, is een pionier op het vlak van digital printing. "We hebben altijd digitaal gewerkt. Al stond de technologie bij de start nog in zijn kinderschoenen. 27 jaar geleden produceerden we 180 A4-quadri's per uur. Vandaag 30.000, dat verschil is gigantisch." De aankoop van zijn eerste HP Indigo 3500 dateert van 2003, in 2014 kocht Zquadra een van de eerste HP Indigo 10000 digitale B2-printers in de Benelux. "We haalden altijd de eerste machines in huis en betaalden dus ook leergeld", zegt Lambrecht. "Door te investeren zet je stappen vooruit op het vlak van snelheid en formaat. Zo kan je meer aanbieden aan de klanten en heb je voorsprong ten opzichte van de concurrentie." Met de overname van S'Print in Ukkel eind vorig jaar is Zquadra Digital Printing goed voor een omzet van zes miljoen euro en een dertigtal personeelsleden. Het bedrijf produceert een ruime waaier van commercieel digitaal drukwerk voor B2B-klanten in België, Nederland en Frankrijk. Zquadra is een groeibedrijf. U investeert om die groei voort te zetten, waar liggen uw ambities? BRUNO LAMBRECHT. "We zijn gestart in 1995 en hebben altijd aangeknoopt met groei. Ik wou niet spectaculair groeien want dan kan je snel naar beneden vallen. Vandaag zijn we vooral bezig met het aanpakken van externe factoren. We hebben de coronacrisis gehad, de grondstoffenproblematiek, nu de energiecrisis, de loonkosten. Om dit alles door te spartelen moeten we van goeden huize zijn. We moeten nu vooral veel energie steken in andere dingen zoals onze mensen aan de slag houden, de energiekosten onder controle houden. Sinds de coronacrisis nemen meer mensen ontslag, je moet ze zien te vervangen." Als u terugkijkt op die groei-jaren, hoe verklaart u die dynamiek? LAMBRECHT. "Het draait om de juiste beslissingen nemen op het juiste moment. Met de juiste mensen. En naar het bord kijken, kostenefficiënt werken. Het gaat om het totaalplaatje. Op alle vlakken proberen goed te scoren. Je moet alert en wakker blijven. Dat is belangrijk in een sector waar het snel moet gaan. Elke opdracht gaat door veel handen, het moet een geoliede machine zijn, anders wordt het lastig. Je job doen, afspraken nakomen, service bieden en een goede prijszetting hanteren." Bepaalt de technologie de scherpe prijs? LAMBRECHT. "In de markt waar wij actief zijn wel. Het offset-gebeuren is niet voor ons. Je mag ook niet gulzig zijn. We hebben altijd geprobeerd om de klanten aan de beste voorwaarden te bedienen. Als ik kon zakken in prijs, dan deed ik het. Velen doen het anders. Dat is mijn filosofie over kostprijscalculatie en prijszetting. Ik heb dat altijd blijven aanhouden." Zquadra is altijd organisch gegroeid. Vorig jaar deed u uw eerste overname. Waarom precies? LAMBRECHT. "Vooral om strategische redenen. Het moet de moeite zijn als je een overname doet. Ons Brussels bedrijf telt zeven medewerkers, goede mensen. Met een overname koop je ook goede werkkrachten. Voor onze business is het ook belangrijk dat we in Brussel fysiek aanwezig zijn, om de markt ook daar te bespelen. De as Antwerpen-Brussel is economisch belangrijk en het is moeilijker om die regio van hieruit te bedienen. We zijn de grootste en belangrijkste digitale drukker met liquid toner van België, we kunnen voor heel het land werken. We werken ook veel voor de Franse markt. Recent zijn we ook gaan samenzitten met Sven Lefevre van Dio Communication, een digitale drukkerij in Kortrijk. Sven is nu productieverantwoordelijke bij ons en we vormen samen een heel goede tandem. Zijn klanten worden hier verder bediend. Zo haal je kennis binnen en dat is een goede zaak voor het bedrijf." Hoe belangrijk is het buitenland voor Zquadra? LAMBRECHT. "Frankrijk is een belangrijke en grote markt, goed voor 25 procent van onze omzet. Al groeit de Belgische markt beter dan de Franse. De Franse markt heeft het moeilijk gehad in de coronaperiode. Daarna kwamen de verkiezingen, dan wordt er afgewacht en gebeurt er niet veel. Naar Nederland en Duitsland moeten we niet gaan, daar is de lokale concurrentie te sterk. In eigen land is er nog behoorlijk wat te doen. Logistiek is dat geen probleem." Is Web2Print een belangrijke businessgenerator voor uw bedrijf? LAMBRECHT. "We hebben een Web2Print-systeem voor onze klanten voor kleinere volumes en scherpere prijzen. Honderd naamkaartjes voor dertig euro via e-commerce tegenover zestig euro via de klassieke weg. Dat prijsverschil komt door de automatisatie. De meeste grote webshopaanbieders zijn buitenlandse spelers, sommigen drukken zelf, andere niet. Wij drukken ook voor die spelers uit Frankrijk en Nederland. Prijs is hier doorslaggevend. Online aanbieders zijn de goedkoopste voor kleine opdrachten, maar voor grotere opdrachten van vijfhonderd, duizend of tweeduizend euro kunnen ze duurder zijn dan ons. Webshops zijn niet altijd goedkoper. E-commerce heeft ook nadelen. Als je rechtstreeks met een bedrijf zaken doet, kan je communiceren en voor grotere bestellingen is dat van belang." Hoe draait de business momenteel? LAMBRECHT. "De laatste maanden draaien we terug zeer goed omwille van onze nieuwe investering. Met onze HP Indigo 100K, momenteel de enige in België, kunnen we nieuwe stappen zetten. We sparen er momenteel een nachtploeg mee uit. Zo kan je ook de kosten drukken. Een nachtploeg betekent een verdubbeling van de loonkost. Ook voor de energiekost speelt dat: overdag kan je zonnepanelen inzetten, 's nachts betaal je de volle pot. Als je alles optelt, weet je het wel. We hebben nog wat extra volume nodig om weer in drie shifts te draaien. Maar de digitale pers is gebouwd om in drie shifts te draaien. We investeren niet met de natte vinger, al kan je niet alles berekenen. Ondernemen is risico nemen." Hoe gaat u om met de kosteninflatie, hoe rekent u die door? LAMBRECHT. "De evolutie van de papierprijzen kunnen we doorrekenen, de rest proberen we te compenseren door kostenefficiënter te werken. Denk aan automatiseren, zonnepanelen, led-verlichting, enzovoort." Hoe hebt u de papiercrisis aangepakt? LAMBRECHT. "We hebben op tijd voorraad opgebouwd om die moeilijke periodes te overbruggen. Dat kost werkkapitaal natuurlijk. Dat maakt het allemaal moeilijk. Je kan zeer efficiënt werken, maar toch word je meegesleurd in het negatieve verhaal. Wij kunnen de kosten misschien onder controle houden maar als de klanten het minder goed doen, is er ook een effect. Er wordt later betaald, de energiefacturen krijgen voorrang. Zo deel je mee in de klappen. Deze crisis biedt ook opportuniteiten: klanten verminderen hun drukvolumes en bepaalde opdrachten komen zo in onze digitale business terecht. In crisistijd grijpen ze ook terug naar de prijs, daar maken we het verschil. We zijn de goedkoopste in de markt, omwille van ons volume en onze efficiëntie." Hoe kijkt u naar de toekomst? LAMBRECHT. "Er is nu veel onzekerheid en dat is slecht voor de business in het algemeen. Op korte termijn moeten we eerst de crisissen goed zien door te komen. Ik heb wel wat dingen in mijn achterhoofd zitten maar voorlopig is het hands-on deze crisis managen."