2023 wordt een belangrijk jaar voor Agfa Offset Solutions. De afronding van de verkoop van de offsetdivisie aan Aurelius Group wordt in het eerste kwartaal van dit jaar verwacht. Bij het ter perse gaan van dit nummer was er nog geen witte rook. "Op lange termijn is deze deal positief", zegt Frederik Dehing, de vp Sales & Service bij Agfa Offset Solutions, bij de opening van de 'Value Conference' in Zaventem. "Ons vijfjarenplan is goedgekeurd door de nieuwe eigenaar. We worden een zelfstandig bedrijf met een nieuwe naam." Dehing schets de platendivisie van Agfa als de grootste tak van de beursgenoteerde beeldvormingsgroep. Goed voor 43 procent van de groepsomzet. De offsetdivisie heeft ongeveer 2.000 mensen in dienst. De productie gebeurt in Duitsland, China en Brazilië. Agfa is naar eigen zeggen marktleider in Europa met een marktaandeel van 30 à 35 procent. De wereldmarkt is goed voor 500 miljoen vierkante meter digitale offsetplaten. Agfa verkoopt wereldwijd jaarlijks ongeveer 95 miljoen vierkante meter platen. Europa tekent voor 25 à 30 procent van de globale markt.
...

2023 wordt een belangrijk jaar voor Agfa Offset Solutions. De afronding van de verkoop van de offsetdivisie aan Aurelius Group wordt in het eerste kwartaal van dit jaar verwacht. Bij het ter perse gaan van dit nummer was er nog geen witte rook. "Op lange termijn is deze deal positief", zegt Frederik Dehing, de vp Sales & Service bij Agfa Offset Solutions, bij de opening van de 'Value Conference' in Zaventem. "Ons vijfjarenplan is goedgekeurd door de nieuwe eigenaar. We worden een zelfstandig bedrijf met een nieuwe naam." Dehing schets de platendivisie van Agfa als de grootste tak van de beursgenoteerde beeldvormingsgroep. Goed voor 43 procent van de groepsomzet. De offsetdivisie heeft ongeveer 2.000 mensen in dienst. De productie gebeurt in Duitsland, China en Brazilië. Agfa is naar eigen zeggen marktleider in Europa met een marktaandeel van 30 à 35 procent. De wereldmarkt is goed voor 500 miljoen vierkante meter digitale offsetplaten. Agfa verkoopt wereldwijd jaarlijks ongeveer 95 miljoen vierkante meter platen. Europa tekent voor 25 à 30 procent van de globale markt. Volgens Guy Desmet, head of marketing Offset Solutions, gaat het grootste volume naar commercieel drukwerk (65 à 70%), gevolgd door kranten (15 à 20%) en verpakkingsdrukwerk (10 à 15%). De markt voor commercieel drukwerk groeit niet, terwijl de krantenvolumes dalen en de verpakkingsmarkt stijgt. Logisch dus dat Agfa meer verpakkingsdrukkers wil overtuigen. Volgens Frederik Dehing blijft offset de dominante technologie voor de komende vijf à tien jaar. "De totale printmarkt is een groeimarkt dankzij de verpakkingsindustrie", stelt hij. Op de conferentie in de voormalige Papeteries de Saventhem, kregen een tiental sprekers het podium. Externe experten wisselden af met Agfa-specialisten. De rode draad doorheen de sessies was duurzaamheid in de verpakkingsproductie. Keynote spreker Kevin Jackson, de CEO en oprichter van The Experience is the Marketing, bracht een talk over het belang van merkbeloften en merkgedrag. "Een merk is een geheel van beloftes. Maar uiteindelijk draait het om de ervaring en niet de marketingboodschappen. Je moet een partner zijn voor je klant, geen leverancier. Dat is zoals het verschil tussen inspirerende leiders en controlerende managers." Iris Bogunovic, product manager Plate & CTP Systems bij Agfa, beklemtoonde het belang van automatisatie en robotica in de prepress. "Robotisatie zorgt voor productiviteit en flexibiliteit. Werknemers moeten minder manueel werk doen en kunnen zich focussen op taken met meer toegevoegde waarde." Agfa implementeerde reeds zes geautomatiseerde CTP-lijnen in Europa, waaronder een in België (bij Moderna Printing in Paal-Beringen), drie in Denemarken, een in Duitsland en een in Hongarije. Ook Sascha Fischer van persenfabrikant Koenig & Bauer benadrukte het belang van automatisatie in de drukkerij. Hij belichtte enkele ontwikkelingen op het gebied van offsetpersen voor verpakkingen. Fischer keek vooruit naar de Drupa-vakbeurs van 2024. "De beurs zal voor Koenig & Bauer draaien rond snelheid, veiligheid en de performantie van de drukpersen. We evolueren naar een tijdperk waar de pers de operator zal aangeven wat er moet gebeuren, niet omgekeerd." Sascha Fischer ziet drukkerijen in de komende jaren evolueren naar maakbedrijven waar de procesintegratie op punt staat volgens de Industrie 4.0-principes. "Vandaar het toenemende belang van naadloze workflowoplossingen, integratie met MES/MIS-systemen, apps om de drukopdrachten te optimaliseren, enzovoort." Fischer ziet de drukactiviteit meer en meer evolueren naar een "industrieel proces zoals een energiecentrale" waar automatisatie een cruciale rol speelt. Consultant Eddy Hagen van Insights4Print besprak de ins en outs van merkkleuren en valkuilen in kleurmanagement. Hij had het onder meer over zijn 'Better Brand Color Guide', een sjabloon om de definitie van merkkleuren, merkkleurencommunicatie en -reproductie te verbeteren. Aan de hand van vele voorbeelden uit binnen- en buitenlandse winkelrekken en een test bij het publiek illustreerde hij de reële kleurenvarianten die te vinden zijn bij gedrukte verpakkingen van bekende merken. Of het nu om frisdranken, chocoladekoekjes of ontbijtgranen gaat, er zijn kleurverschillen te zien. De consument ligt er niet van wakker, maar de merken en de verpakkingsdrukkers wél. Hagen ziet dat de meeste merkkleurgidsen in de praktijk niet voldoen. Hij brak een lans voor het gebruik van de ISO-standaarden G7, PSO (Process Standard Offset) en PSD (Process Standard Digital Printing). "Ze zijn solide, hebben goede toleranties en zijn bruikbaar voor elke professionele drukker." Andy Grant, head of software bij Agfa ging door op het thema met een bijdrage over standaardisatie van het drukproces met behulp van de print management tool 'PressTune'. "Niet gokken maar meten", was zijn devies. Sue Tait, global head of Governance & Sustainability bij het internationale marketingbureau Tag legde uit hoe hun cloudgebaseerde PressTune-oplossing van Agfa merken in staat stelt om drukopdrachten van op afstand op te volgen. Het eerste deel van de 'Value Conference' werd afgesloten door Laetitia Reynaud, policy advisor van de Europese drukkersfederatie Intergraf. Reynaud lichtte de Europese Green Deal toe en focuste op de implicaties voor verpakkingsdrukkers. Europa heeft de ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Dat vergt een radicale transformatie naar een circulaire economie. De grootste inspanningen voor drukkerijen situeren zich op het vlak van het verminderen van het energieverbruik en het optimaliseren van de gebruikte substraten. De CO2-uitstoot die niet gereduceerd kan worden, zal moeten gecompenseerd worden. Specifiek voor de verpakkingssector komt daar nog bij dat alle verpakkingen tegen 2030 herbruikbaar of recycleerbaar moeten zijn "op een economisch haalbare manier", aldus Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie. Na de koffiepauze was het tijd voor de presentatie van Sean Smyth, print consultant en analist bij Smithers. Hij bracht een analyse van de verpakkingsindustrie en de rol die offsetdruk daarin speelt. Als we naar het volume gedrukte verpakkingen in Europa kijken dan is flexo de dominante technologie, goed voor 58 procent van het volume in 2022. Offset bedient 15 procent van het volume, inkjet nog geen twee procent en de rest zijn andere analoge technieken. Tegen 2027 verwacht Smithers een minimale verschuiving van een procentpunt van offset en flexo richting inkjet. "Offset in de verpakkingsindustrie is veerkrachtig. We zien de technologie meegroeien met de volumes behalve in het labelsegment, daar zit de groei in de digitale technologie. De voordelen van digitaal spelen niet zo'n grote rol in de verpakkingsindustrie." De offsetechnologie wordt voornamelijk ingezet voor vouwkarton (42%), golfkarton (27%), flexibele verpakkingen (20%) en etiketten (11%). Een topic die volgens Sean Smyth in de toekomst alsmaar belangrijker zal worden is de aandacht voor duurzaamheid in de supply chain van de verpakkingsindustrie. "Duurzaamheid is de sleutel, de consument wijst de weg", stelt Smyth. En het (Europese) beleid tekent het kader uit. Op het vlak van technologie kijkt de analist uit naar de lancering van de digitale Agfa/Inca SpeedSet 1060 B1-kartonpers. Deze printer zou een output van 11.000 vellen per uur halen. Ter vergelijking: de Speedmaster XL106 van Heidelberg, aangepast voor de verpakkingssector, haalt nu een snelheid van 21.000 vellen per uur (de insteltijd duurt zo'n 2 à 4 minuten en de inschiet is vijftig vellen). Els Van Cauwenberghe, QA engineer en Rudi Bartels, manager color technology center bij Agfa, presenteerden oplossingen voor een lager inktverbruik door het inzetten van de softwareoplossingen SolidTune en de rastertechnologie SPIR@L. Volgens Van Cauwenberghe kan er met de nieuwe rastertechnologie tot zeven procent inkt bespaard worden. "En het gaat niet alleen om minder inkt. De inkt wordt ook sneller droog, er is minder energie nodig en er kan sneller afgewerkt worden." Via de drukvoorbereidingssoftware SolidTune kan er nog eens twee à drie procent extra inkt bespaard worden. Dat die besparing significant is, werd bevestigd door de case van Solidus Solutions in Hoogstraten. De Nederlandse groep, met hoofdkantoor in Oude Pekela, maakt, verwerkt en verkoopt massiefkarton (SolidBoard) voor de verpakkingsmarkt. "In de Belgische vestiging verwerken onze twee drukpersen zo'n 52.000 ton per jaar. Een derde machine wordt dit jaar geïnstalleerd", vertelt Filip Peeters, senior specialisr Digital Prepress bij Solidus Solutions. De verpakkingen, onder andere voor groenten en fruit, worden geproduceerd op zeven stansmachines en acht vouw- en lijmlijnen. Het bedrijf zag de inktkosten in 2022 stijgen met dertig procent. De introductie van de nieuwe rastertechnologie SPIR@L in combinatie met de SolidTune-software deed het inktverbruik fameus dalen. Aan het begin van het traject werd een besparing gerealiseerd van 8 procent, de doelstelling voor dit jaar ligt op 15 procent. Na de succesvolle testen in Hoogstraten wordt de technologie ook geïmplementeerd in de productievestigingen in Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De conferentie werd afgesloten door Sarah Parent, de Belgische CEO en medeoprichter van Go Forest. Parent gaf een bevlogen keynote over het Retopia-project dat miljoenen bomen wil aanplanten om het Atlantisch Woud in Brazilië te herstellen. Agfa's Offset Solutions-divisie voegde de daad bij het woord en beloofde 3.333 vierkante meter bomen te planten in Brazilië. Zo zal het 'ECO3-bos' ontstaan.