De overname van het Zuid-Duitse Schäfer etiketten vormde de aanleiding om naar de hoofdvestiging van Reynders Label Printing in het Antwerpse op te zoeken voor een uitgebreid gesprek. In Boechout spraken we met Bart en Sebastiaan Reynders, derde generatie in het familiebedrijf en sales director Marco Van Hooff. Wij wilden vooral antwoord hebben op een actuele vraag: Wat betekent duurzaam labelen voor Reynders? Is dat iets wat alleen het etikettenmateriaal en de keuze voor een bepaalde machine betreft of is dat breder? En we waren natuurlijk ook wel benieuwd hoe de recente, verrassende overname van Schäfer etiketten tot stand was gekomen.
...

De overname van het Zuid-Duitse Schäfer etiketten vormde de aanleiding om naar de hoofdvestiging van Reynders Label Printing in het Antwerpse op te zoeken voor een uitgebreid gesprek. In Boechout spraken we met Bart en Sebastiaan Reynders, derde generatie in het familiebedrijf en sales director Marco Van Hooff. Wij wilden vooral antwoord hebben op een actuele vraag: Wat betekent duurzaam labelen voor Reynders? Is dat iets wat alleen het etikettenmateriaal en de keuze voor een bepaalde machine betreft of is dat breder? En we waren natuurlijk ook wel benieuwd hoe de recente, verrassende overname van Schäfer etiketten tot stand was gekomen. Volgens Van Hooff is het produceren van zo milieuvriendelijk mogelijke etiketten geen hogere wiskunde. "Je moet vooral logische materiaalkeuzes maken in combinatie met de verpakking waar het etiket op komt. Welk soort label kies je voor welk soort verpakking? Een papieren label kan op zich het meest ecologisch lijken, maar op een PET-fles is het dat bijvoorbeeld niet. Want dan heb je immers twee verschillende materialen, zodat het geheel moeilijk recycleerbaar is. Dus je moet de keuze voor een etikettenmateriaal per toepassing bekijken." Reynders heeft daarbij een stappenplan waarin het gaat van meer naar minder 'groen'. Van Hooff opnieuw: "Wij gaan uit van triple R: responsable sourcing, oftewel verantwoordelijke inkoop, reduceren en als het anders niet kan recycleren. Wij kijken niet alleen naar de return of investment maar ook naar alle milieueffecten. Zo wil de familie op alle panden zonnepanelen. Zoals wij die in Boechout en Pamplona al op het pand van Reynders Label Printing hebben en binnenkort ook op het pand van Reynders Pharmaceutical Labels. Voor de vestigingen in Polen denken we aan windturbines. Op onze daken in Boechout en Libramont hebben wij groendaken om het water op te vangen. Dat gebruiken wij voor het doorspoelen van onze toiletten, want verder is ons waterverbruik niet heel groot. Al die investeringen zijn vanuit financieel oogpunt op korte termijn niet het meest rendabel maar volledig gericht op de continuïteit in de toekomst. Dat is een heel duidelijk verschil in een familiebedrijf ten opzichte van bedrijven die in handen zijn van private investeerders. Daar is op zich ook niks mis mee, zij maken andere keuzes." Naast de etikettenproductie op zich, voert Reynders ook al jaren duurzaamheidsmaatregelen in. Bart Reynders, commercieel verantwoordelijk voor de divisie Pharmaceutical Labels: "Voor één klant hebben wij de eenmalige kartonnen dozen als verzendverpakking vervangen door meermalig te gebruiken returnable plastic bins. En in het Tosca project gebruiken wij meermalige plastic palletten in plaats van houten die veel sneller beschadigen. We kijken ook kritisch naar het gebruik van plastic verpakkingen en hebben dat inmiddels al met 121 ton op jaarbasis verminderd. Het backing materiaal van de etiketten nemen wij al vijftien jaar in om te recycleren." Van Hooff op zijn beurt: "En we gaan richting het gebruik van post consumer afval (PCW), in plaats van postindustrieel plastic afval (PIW). Verpakkingen zullen altijd blijven bestaan, de consumenten gaan - nog - niet hun producten in het warenhuis afvullen in zelf meegebrachte verpakkingen. De consumenten stellen gemak ook nog steeds als vereiste. Plastic is ook een heel mooi materiaal. Het is alleen hoe je er mee omgaat. Dan moet je keuzes maken. Ik denk bijvoorbeeld wel dat we afgaan van de gekleurde PET omdat die verstorend werkt voor het recyclageproces. Wij hebben samen met enkele recycleerders een guideline opgesteld wat de meest duurzame en de beste recycleerbare materialen zijn. Belangrijke dat het in de recyclagestromen past, want deze zijn niet ongelimiteerd. Dus als je duurzaam wilt zijn, moet je daaruit kiezen. En we kunnen als Reynders labels met RFID aanbieden als een klant de verpakking wil traceren om hem eventueel opnieuw in te zamelen. De grote vraag is of hij daarvoor wil betalen. Wij kunnen hem slechts adviseren en niets afdwingen. Dat kan alleen als er wetgeving is. Wij hebben ook niet die ambitie. Je moet je plaats kennen. Bart Reynders: "Wij zijn slechts de converter, die het materiaal zo duurzaam mogelijk kan verwerken. De klant moet ervoor willen betalen, anders is het voor ons ook niet rendabel, heb je geen verdienmodel en dan is het snel gedaan." Reynders zet haar duurzaamheidsfilosofie kracht bij door deelname in diverse internationale projecten. Zo heeft het zich gecommitteerd aan het CDP (carbon disclosure project) om het CO?-verbruik zoveel mogelijk te verminderen. Bij Ecovadis dat een bedrijf beoordeelt op diverse duurzaamheidscriteria scoort de etikettendrukker uit Boechout zelfs goud. Ook is het nauw betrokken bij het Holy Grail-project, waarin iedere plastic verpakking voorzien wordt van een digitaal watermerk, waardoor in de recyclage op soort is te scheiden en daardoor een veel betere recyclage mogelijk is. Een project dat in vergevorderde pilotfase is met voorzichtige marktintroductie. Van Hooff: In 2024 komt er een grote uitrol in Frankrijk. Maar het moet allemaal wel betaald worden." Voor Reynders zijn al die duurzaamheidsmaatregelen in de hele keten het tegendeel van green washing. Van Hooff: "Wij doen daar verder ook weinig marketing rond, maar doen dat dat omdat wij er als bedrijf in geloven; het is de enige weg met toekomst. Een bedrijf dat daar nu nog niet mee begonnen is of sterker nog daar twee jaar geleden begonnen is met duurzaam produceren, die gaat het niet overleven." Duurzaamheid heeft volgens Reynders op zich ook te maken met de keuze voor een bepaalde techniek. Sebastiaan Reynders: "Wij denken niet in techniek maar wat de beste oplossing is voor de klant. Drukwerk moet zo snel mogelijk door het bedrijf in zo min mogelijk stappen en daarna zo efficiënt mogelijk aan de klant worden geleverd. IT is de sleutel. Daarvoor hebben wij ons eigen ERP-systeem ontwikkeld. De duurzaamste materialen en de beste machines kan iedereen kopen." Over techniek gesproken: Reynders ziet dat door Covid-19 de opmars van de digitalisering tot stilstand is gekomen. 'Door dreigende materiaaltekorten kozen klanten toch meer voor grotere runs die op een traditionele manier gedrukt werden. Je moet je ook afvragen of het zinvol en duurzaam is of je orders van honderd stuks plaatst, die je in twee of drie dagen bezorgd krijgt. En flexo blijft dan zijn waarde houden. Digitaal heeft overigens ook veel potentie voor de toekomst." Wij zien onze klanten als partners, schetst Bart Reynders de bedrijfsfilosofie richting haar afnemers. "95 procent van onze klanten uit de beginperiode is nog steeds klant van ons." Dat bleef ook na Covid zo, een periode met voor iedere etikettendrukkerij leverproblemen. Wij zijn afgestapt van het principe just in time inkopen. Belangrijke missie was de klanten beleveren en ons personeel niet op economische werkloosheid te zetten. Daarom hebben wij zoveel mogelijk voorraad ingekocht, zonder de markt te willen verstoren. Tevens was het belangrijk creatief om te gaan met alternatieven waardoor we, samen met onze klanten, de continuïteit konden borgen. We communiceren veel en dat is iets wat we ook voor Covid-19 al deden. We houden onze klanten altijd op de hoogte van wat er gaande is en geven advies, zodat ze voor hun een zo goed mogelijke beslissing kunnen nemen. We kregen bijvoorbeeld naast leveringsuitdagingen ook nog te maken met meerdere prijsverhogingen van onze leveranciers. Die moesten wij wel doorvoeren om zelf onze continuïteit niet in gevaar te brengen. We hebben onze klanten transparant ingelicht, dat geeft vertrouwen. Dan is er begrip van klanten en zien ze ook dat je absoluut geen misbruik wilt maken van de situatie."