"In onze samenleving van het 'nu' waar men meteen via WhatsApp en mails communiceert, is een briefkaart schrijven iets uit het verleden. Of men doet het alleen maar wanneer men op vakantie is, en vaak meer uit verplichting dan uit plezier. Ik had echter zin om daar weer iets eigentijds van te maken," zegt Céline Bilquin, de oprichtster van Bilpaper.
...

"In onze samenleving van het 'nu' waar men meteen via WhatsApp en mails communiceert, is een briefkaart schrijven iets uit het verleden. Of men doet het alleen maar wanneer men op vakantie is, en vaak meer uit verplichting dan uit plezier. Ik had echter zin om daar weer iets eigentijds van te maken," zegt Céline Bilquin, de oprichtster van Bilpaper.Iets meer dan twee jaar geleden schoof deze architecte haar plannen en bouwplaatsen aan de kant en behield ze alleen nog maar haar potlood om mooie briefkaarten te ontwerpen. Het idee ontstond op een strand in Bretagne, waar de jonge vrouw opgegroeid is. "Mijn familie en ik zijn weg van het eilandje Hoedic, waar we regelmatig naar toe gaan. Altijd al heb ik ansichtkaarten verzameld van de plekken die ik bezoek. Een ansichtkaart is iets gemakkelijks, ze kost niet veel, je schuift ze in een boek, of je hangt ze tegen de muur, ... Maar op dat stukje rots waar ik zo graag kom, vond ik geen ansichtkaarten die een goed beeld van het eiland gaven. Daarom ben ik tijdens een zomer de kaartjes beginnen tekenen die ik er had willen vinden. Van het een kwam het ander en ik heb toen een hele reeks getekend die ik op een lokaal festival gepresenteerd heb."Met succes, want al heel snel namen vertegenwoordigers van naburige eilanden en steden contact met haar op met de vraag om ook voor hen gepersonaliseerde kaarten te bedenken. Aangemoedigd door die reacties besliste de Naamse om ook nieuwe tekeningen voor België te maken, voor Namen uiteraard, maar ook voor Brussel. En omdat Céline ook moeder is, ontwierp ze daarnaast ook een collectie voor kinderen. "Ik heb alles in een catalogus samengebracht, Bilpaper (samenvoeging van Bilquin en paper), en beslist om mijn carrière als architecte stop te zetten en me voltijds hiermee bezig te houden."Haar creaties vind je vandaag in verschillende verkooppunten: concept-stores, toerismekantoren, boekhandels, enz. "Ik werk hoofdzakelijk met verkopers die de kaarten per bundel kopen om ze nadien per stuk in hun winkel aan particulieren te verkopen. Mijn kaartjes verkopen goed - het is een gemakkelijke en spontane aankoop, niet duur bovendien. Ik verkoop er elke dag. Maar tegen 2 euro per stuk moet ik er heel wat van verkopen om uit de kosten te komen ( materiaal, druk, levering, deelname aan beurzen, enz. - nvdr)." In 2018 verkocht Céline Bilquin ongeveer 20.000 kaarten, wat dubbel zoveel is als in 2017. Maar om rendabel te zijn, zou ze er 50.000 moeten verkopen.Als autodidact heeft ze stap voor stap geleerd hoe een bedrijf functioneert. "Ik heb enkele adviezen van Azimut gekregen ( een organisatie die startende zelfstandigen begeleidt, nvdr) en ik heb onlangs ook steun aan het Awex gevraagd die jonge ondernemers helpt om hun producten uit te voeren. Maar voor de rest heb ik alles alleen gedaan." Haar kantoor? Haar woning in Waterloo. "Soms besteed ik een dag aan het creëren van ontwerpen. Die tijd breng ik dan door in de coworkingruimte Wo ! pop in Wezembeek-Oppem. Ik zou daar wel vaker naar toe willen, maar ik ben veel onderweg omdat ik me ook om het voorraadbeheer, de briefwisseling, het zoeken naar verkooppunten, de leveringen, de contacten met de drukkerij enz. bekommer. Ik wou absoluut met een lokale drukkerij werken en het is er een geworden uit Sint-Genesius-Rode die een hoogwaardige druk op dik, mat papier aanbiedt."Een minpunt in die beste van alle werelden? "Alleen werken," maar daar wil Céline Bilquin op middellange termijn verandering in brengen. "Ik zou willen groeien, me met een partner associëren, onder andere om het commerciële gedeelte te beheren. Ik zou ook wel een online shop willen uitwerken, maar ik kan de kaarten moeilijk per stuk verkopen: de verzendkosten zouden te hoog zijn. Ik kan niet zeggen dat ik vandaag van mijn werk kan leven, maar ik zie het positief in. Alleen al de voorbije zomer bijvoorbeeld is de verkoop verdubbeld in vergelijking met de zomer daarvoor. De mensen kopen mijn kaartjes niet noodzakelijk om ze te versturen, maar ook als versiering." En ter informatie, de kaartjes bestaan nu ook in de vorm van wenskaartjes!