Op beide beursdagen is er om 10.00 uur een gecombineerde kickstart van Empack en Packaging Innovations gepland op het Buitenterras. "De verpakkingsindustrie staat niet stil. Meer dan ooit werkt iedereen aan duurzamere oplossingen. Op woensdag 5 april gaan op initiatief van de Vereniging van Nederlands Verpakkingskundigen onder leiding van een moderator experts vanuit diverse disciplines het gesprek aan over actuele verpakkingsthema's. Op donderdagochtend 6 april is het thema 're-use versus reduce'. Onder leiding van moderator Lucy van Keulen, expert op het gebied van verduurzamen, gaan deskundigen vanuit diverse disciplines het gesprek aan over consumententhema's.
...

Op beide beursdagen is er om 10.00 uur een gecombineerde kickstart van Empack en Packaging Innovations gepland op het Buitenterras. "De verpakkingsindustrie staat niet stil. Meer dan ooit werkt iedereen aan duurzamere oplossingen. Op woensdag 5 april gaan op initiatief van de Vereniging van Nederlands Verpakkingskundigen onder leiding van een moderator experts vanuit diverse disciplines het gesprek aan over actuele verpakkingsthema's. Op donderdagochtend 6 april is het thema 're-use versus reduce'. Onder leiding van moderator Lucy van Keulen, expert op het gebied van verduurzamen, gaan deskundigen vanuit diverse disciplines het gesprek aan over consumententhema's. Na de kickstart op 5 april kunnen bezoekers pitches volgens de laatste innovaties van partners als UPM, Oerlemans Packaging Group, CIRCO, Now New Next en KIDV. Dit onder leiding van jurylid Charles van Reij, Global Lead Packaging bij Cradle 2 Cradle. Op donderdag 6 april volgt er een rondetafelgesprek met sprekers als Diede Vendrig (Unravel Research), Rolf van Sprang (KIDV), Rik Hennink (CEO Hordijk) en Joanna Olszanska (CEO Yoyo Boost Reuse). Onderwerpen die aan bod komen: Hoe gaan consumentenverpakkingen veranderen? Wordt het re-use, refuse, recycle of rethink? Laat de consument zich leiden door marketing, of dwingt hij met zijn keuzes de markt tot verandering? Stuurt de overheid de markt met regels, of stuurt de markt de overheid door zelf te innoveren? Naast de kickstarts en pitches organiseert PEFC, het keurmerk voor duurzaam bosbeheer, op 5 april een lezing om 13.00 uur in het Kennistheater. Het thema heeft dezelfde naam als de campagne die PEFC gestart is om de verpakkingsketen te verduurzamen: PlantJouwToekomst. Wat deze campagne inhoudt, is te ontdekken op de beursvloer in de stand van PEFC. In de stand is zichtbaar gemaakt dat PEFC zich inzet om duurzaam te verpakken én bomen te planten om het bos te behouden en de CO?-opname door bomen te vergroten. Bezoekers ontdekken hoe ze in acht stappen het PEFC-certificaat kunnen behalen. Ook Packaging Innovations heeft op beide beursdagen haar eigen kennistheater. De regelgeving, minimalisatie- en optimalisatie van verpakkingen en diverse innovaties hierin voeren de boventoon "De ontwikkelingen in de wetgeving omtrent het terugdringen van wegwerpplastics en -verpakkingen volgen zich in rap tempo op", aldus Easyfairs in een toelichting. "Hoe kan jij je het beste voorbereiden op de recente update van de Packaging Waste Regulation? Hoe speel jij in op de transitie van wegwerp naar herbruikbaar? En welke verpakkingstrends zijn er in de afgelopen periode ontstaan?" Op 5 en 6 april 2023 staan (verpakkings)experts die inspelen op deze ontwikkelingen op het podium van het kennistheater. Now New Next (NNN) trapt op zowel 5 als 6 april het programma af met een sessie waar bezoekers antwoord krijgen op vragen als 'Hoe verpakt Gen Next?' en 'Wat zijn de wensen en eisen van de nieuwe generatie ten aanzien van verpakkingen? Zowel op het gebied van 2D design, 3D structureel design duurzaamheid, fonts, claims en nog veel meer.' Op 5 april doet NNN dat samen met KIDV. Een brandcase vanuit Picnic in samenwerking met PAKT staat centraal. De tweede sessie op beide dagen zoomt in op de trends in duurzame verpakkingen. Ariane van Mancius van NNN neemt de bezoekers mee aan de hand van de 6 R-en van de ladder van Lansink en geeft inzichten hoe deze toegepast kunnen worden door fabrikanten en merkeigenaren. Het middagprogramma op woensdag 5 april zoomt in op verpakkingsontwerp. Met dat doel neemt 'verpakkings BN'er' Dirk Groot, beter bekend als de Zwerfinator, de aanwezigen mee in het verhaal hoe de industrie de milieu-impact van verpakkingen na gebruik kan verkleinen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat sluit hierop aan met een update van de nationale wetgeving met als doel om van wegwerp naar herbruikbaar toe te groeien. Fieldlab Circulair Packaging komt met praktijkvoorbeelden op het gebied van greentalk. BE O Lifestyle sluit vervolgens het programma af met missie-reuse, hoe speel je in op circulaire producten en verpakkingen. Waar op de eerste dag minimalisatie en optimalisatie van verpakkingen centraal staan in het kennistheater van Packaging Innovations, is dat op de tweede dag het aspect van verpakkingen om voedselverspilling tegen te gaan. "Wist je namelijk dat de milieu-impact in de food sector vele malen groter is bij 'underpackaging' dan bij 'overpackaging'? Bepaalde materialen worden vermeden, maar het uitbannen van bijvoorbeeld plastic leidt in sommige gevallen juist tot een grotere milieubelasting", zegt Rowdy van den Nieuwenhuizen, evenementverantwoordelijk voor Packaging Innovations. "Welke trends op duurzaam verpakken leven er? Wat zijn de verstorende factoren bij het sorteren van verpakkingen? En niet onbelangrijk, welke gedragsveranderingen vanuit consumenten zien we rondom duurzaam verpakken?" Dit komt in het ochtendprogramma aan bod, waar in het middagprogramma expert Caroli Buitenhuis van Green Serendipity twee uur lang een programma faciliteert met inspirerende startup-verhalen: 'Greennovations'. Van den Nieuwenhuizen: "Tijdens dit symposium, bestaande uit een aantal pitches van innovatieve duurzame bedrijven, ligt de focus op fossielvrije verpakkingen. De inzet van gerecycleerd materiaal is daarbij van groot belang maar niet voor iedere verpakking geschikt of mogelijk. Wat zijn voorbeelden van materialen en verpakkingen gemaakt van duurzaam geproduceerde natuurlijke grondstoffen? En hoe kunnen deze materialen gerecycleerd worden en/of afbreken zonder dat het microplastics oplevert voor volgende generaties?" Los van hun bijdrage aan het kennistheater lossen Ariane van Mancius van Now New Next (NNN) en Caroli Buitenhuis van Green Serendipity ook gezamenlijk duurzame verpakkingsvraagstukken op de beursvloer op. Van den Nieuwenhuizen: "Een tweetal reeds afgestudeerde verpakkingsdeskundigen van HAS Green Academie nemen de bezoekers verder namens NNN mee over de beursvloer en maken reels en andere relevante innovatieve content. Daarnaast gaat Now New Next tijdens de beursdagen op zoek naar tien verpakkingstrends, die later worden gedeeld." De Gouden Noot debuteert op Empack. Al bij binnenkomst staan de winnaars én finalisten van 2022 prominent in de schijnwerpers. In deze internationale verpakkingsinnovatiewedstrijd strijden al 31 edities lang bedenkers van duurzame, effectieve en innovatieve verpakkingen om de unieke winnaarstrofee met daarin een massief gouden walnoot. De winnaars zijn traditioneel ook te zien op diverse toonaangevende - internationale - verpakkingsevents.