De jaarlijkse Belgische verpakkingsbeurs Empack was dit jaar voor het eerst het toneel van het event Get Smart (in) Packaging. Dit omvatte een seminarieprogramma 's middags op de eerste beursdag met aansluitend en een feestelijke awardsuitreiking 's avonds. Die laatste was in combinatie met de Greener Packaging Awards die voor de vijfde keer werden uitgereikt. Het event was een gezamenlijk initiatief van Verpakking & Label Magazine in samenwerking met beursorganisator Easyfairs, Fost Plus en Valipac.
...

De jaarlijkse Belgische verpakkingsbeurs Empack was dit jaar voor het eerst het toneel van het event Get Smart (in) Packaging. Dit omvatte een seminarieprogramma 's middags op de eerste beursdag met aansluitend en een feestelijke awardsuitreiking 's avonds. Die laatste was in combinatie met de Greener Packaging Awards die voor de vijfde keer werden uitgereikt. Het event was een gezamenlijk initiatief van Verpakking & Label Magazine in samenwerking met beursorganisator Easyfairs, Fost Plus en Valipac.Het boeiende en actuele sprekersseminarie van Get Smart (in) Packaging 's middags trok rond de 150 bezoekers. Geheel indachtig de Get Smart (in) Packaging in combinatie met de Greener Packaging Awards was duurzaamheid de rode draad van de afzonderlijke presentaties Het was de organisatie daarbij gelukt een aantal gerenommeerde sprekers te 'contracteren'. Peter Ragaert van Pack4Food presenteerde de eindrapportage van het vierjarige OptiBarrier-project dat recent is afgesloten. Marleen Calcoen, directeur IBE-BVI hield een betoog met als strekking duurzaam verpakken = rationeel en Filip Vangeel (Valipac), Steven Boussemare en Nicolas Egri (beiden Fost Plus), gingen in op de gemeenschappelijke ervaringen van de organisaties met de Verpakkingsdiagnoses. Karine van Doorsselaer, Productontwikkeling Universiteit Antwerpen, sprak over ecodesign als het ontwerpmodel voor verpakkingen volgens de principes van de circulaire economie en Willem van Veen van Indufed hield een presentatie met als titel: 'Welke initiatieven zijn er in de kartonnage-industrie om te komen tot duurzamer verpakken?' De eerste aflevering van Get Smart in Packaging was een groot succes.'s Avonds was het feest met de uitreiking van de Get Smart (in) Packaging en de Greener Packaging Awards en die van de Trends Gazellen Packaging. Dat gebeurde tussen de gangen van een heus galadiner door, zoals in het voorgaande artikel te lezen viel.Presa had een beursprimeur met de halfautomatische pouchmachine van Audion. Met deze machine, die de ontbrekende schakel vormt tussen een tafelmodel en volautomatische pouchmachine, kunnen 30 zakjes per minuut worden gevuld. Sofie Vandereyken vertelt dat de machine door haar relatief geringe capaciteit niet zozeer bedoeld is voor in de voedingsmiddelenproductie, maar voor een functie in een magazijn. Daar gebeurt het verpakken in zakjes immers op kleinere schaal en in veel gevallen ad hoc. De zakjes kunnen op drie manieren worden geopend om gevuld te worden. Dat kan met een handpedaaltje, met een knop op het touchscreen of door de takt automatisch te regelen bij een doorlopende opdracht. Op de machine kunnen rullen van verschillende lengtes en breedtes worden verwerkt. De machine kan daar handmatig op worden versteld.Epple Inkten heeft met Bo Food MH de eerste offsetinkt wereldwijd die is gebaseerd op absorberende olie op voedingsmiddelen basis. Zo vertelt Danny Quermia van Quermia Graphics als distributeur van Epple in België. Deze inkt is ontwikkeld voor de buitenkant van primaire voedingsmiddelenverpakkingen.Bo Food MH inkjet voldoet volgens Quermia aan de wettelijke eisen met betrekking tot minimale geur, opzwelling en migratie of in het laatste geval onschuldige migratie. De basis van de inkt wordt gevormd door olie die afkomstig is uit voedingsmiddelen of -additieven.De Espera Nova, die vorig jaar voor het eerst werd getoond op Anuga en Empack, is nu helemaal klaar om commercieel uitgerold te worden. Zaakvoerder Herwig Smeets vertelt dat de machine al op een aantal plekken in Duitsland draait en dat Espera aan de hand daarvan de laatste details heeft gefinetuned voor een optimaal functioneren.Getra liet met de Taper 103 SD een uiterst compact machine zien voor het dichttapen van omdozen. De machine is voorzien van zijdelingse aandrijfbanden om de verpakking in de juiste positieve te manoeuvreren. Breedte en hoogte van de kartonnen dozen kunnen op eenvoudige en snelle wijze worden ingesteld door middel van hendels. Het dichtvouwen van de bovenste flappen en het invoeren van de doos gebeuren manueel. De dozen worden automatisch bovenaan en onderaan dichtgekleefd. De Taper bestaat in versies met aandrijving boven of onderaan. De breedte van de kleefband is 37, 50 of 75 mm. De lengte van het karton is minimaal 120 mm en maximaal onbeperkt, de breedte tussen 110 en 500 mm en de hoogte van 90 tot 500 mm. De machine zelf is slechts 1713 mm lang bij een breedte van 854 mm en een hoogte van 1350 mm.Autajon had in haar stand op Packaging Innovations diverse voorbeelden van bijzondere etiketten die het heeft ontwikkeld. Onder andere die voor Seven Sons, een gin van Belgische makelij. Er zit een heel bijzonder verhaal achter de totstandkoming van zowel het product als het etiket, vertelt Lux Dierckx van Autajon. De gin is ontwikkeld door drie vrienden die samen zeven zonen hebben. Telkens als zij een barbecue hadden, probeerden ze weer nieuwe kruiden uit met Seven Sons als eindresultaat. "Het gaat om een prachtige fles, die moet je niet verstoppen", was het advies. Het gaat om een ambachtelijk, eerlijk product." Dus adviseerde de etikettenspecialist uit Wommelgem een etiket aan de achterkant van de fles dat op de lijm bedrukt is. Daarmee is het doorheen de doorzichtige fles en dito inhoud voor de consument zichtbaar. Als bezwaar werd aanvankelijk nog tegengeworpen dat je zo bij het eerste aanzicht wel heel weinig informatie krijgt over het product. Maar als je zo'n fles ziet, draai je hem toch automatisch om, was het argument van Autajon hiervoor. "En dan zet de consument hem terug in het schap of doet hem in het karretje. En dat is toch uiteindelijk de bedoeling."Dat het etiket ook bij het kennerspubliek in de smaak viel, bleek wel uit de 350 stemmen die het kreeg voor de Innovatieaward die Empack dit jaar organiseerde. Het eindige daarmee op de tweede plek.Eveneens op Packaging Innovations liet Helios Packaging een methode zien om 'kale' blikjes van sleeves als decoratie te voorzien. Dit is volgens junior sales executive Bob Daelmans bijvoorbeeld geschikt voor geversificeerde, actiematige decoratie van blikjes. De sleeves worden in een minutje in een soort van stoomcabine om het blikje gekrompen. Om de sleeve na gebruik makkelijk van het blikje te trekken en in de PMD-zak te gooien, bevat de sleeve een geperforeerd strookje dat je makkelijk los kunt trekken. De sleeves zijn in diverse varianten te verkrijgen, waaronder in gerecycleerd PET (nu nog 30 procent, maar in de toekomst 60 procent van het totaal) en PLA. Daarnaast heeft het voor flesjes ook nog een opaak witte variant met een zwarte achterkant zodat het etiket UV- en lichtwerend is.Daarnaast is Helios bezig met een floatable folie voor PET-flesjes. Deze komen in het separatieproces bij de afvalsorteerder 'bovendrijven', terwijl PVC- en PETG-etiketten samen met het PET-materiaal naar de bodem zakken. Daardoor zijn de sleeve en het flesje vervolgens makkelijk van elkaar te scheiden. Het etiket moet vanwege de inkt wel verbrand worden, waarna het flesje gerecycleerd kan worden.Bij KDM-Pack, was een afvulmachine voor pouches te zien van Scaldopack dat KDM in België distribueert. CEO Harald Saelens vertelt dat de machine in Zwitserland volledig door robots in elkaar wordt gezet en laat ter plekke zien dat zij maar een klein elektrisch kabinet heeft waarbij de machine op 24 en 48 volt kan draaien.De spouts kunnen voor het vullen naadloos aan de vulmond worden aangesloten. Zo kan het dat de pouches zonder schuimvorming worden gevuld, omdat er geen lucht bijkomt. Daarvoor worden de pouches hangend aan een rail aangevoerd. De afvuller hoeft de spouts er dus zelf niet meer in te lassen en kan zich volledig op afvullen concentreren.Scaldopack heeft daarnaast naar eigen de eerste pouches van monomateriaal -PP/PP of PE/PE - met ingelaste spout. Naast pouches kan het dit monomateriaal ook gebruiken voor bijvoorbeeld botervlootjes of yoghurtcups.Bij Fanuc Robotics was een pick- & place in actie te zien, die hulp kreeg van een 3D-camera. Deze is sinds een half jaar op de markt, zo vertelt de standbemannning. Het grote voordeel van dit camerasysteem is dat het - net als een mens - als het ware met twee ogen kijkt. Daardoor kan het systeem ook diepte zien en kunnen voorgegeven objecten in gevarieerde samengestelde productiecombinaties worden herkend. Op die manier kan de robot ook verder gaan met picking als er geen operator bij aanwezig is en is zij dus 24/7 inzetbaar.Omori liet een machine zien voor het flowpacken van sandwichdoosjes. Daarbij kan het ook een opzetmachine voor de doosjes leveren, die ieder twee sandwiches bevatten, evenals een pick & place-robot die de sandwiches in de doosjes plaats. Alles wordt in eigen huis gemaakt in de fabriek in het Nederlandse Oldenzaal. De doosjes worden geflowpacked in een papierlaminaat met kunststof venster dat ook in PLA kan worden uitgevoerd. Directeur-eigenaar Jeroen Mulder vertelt dat daarmee een kunststof besparing plaatsvindt van 14 gram. Waar een boterham zakje bestaat uit 18 gram plastic, is dat voor een venster 4 gram.DeeDee pouch professionals was na een aantal jaren afwezigheid met haar actuele aanbod aan pouches aanwezig op Empack Mechelen. Bijvoorbeeld met een C/PP-pouch die het heeft ontwikkeld voor een Finse soepenproducent die zonder aluminium toch dezelfde houdbaarheid garandeert als het klassieke laminaat met aluminium. Vanwege haar samenstelling is de C/PP-pouch prima recycleerbaar. DeeDee laat alle pouches op specificatie in twee fabrieken in China produceren. Voor de juiste specificatie spelen zowel het product, het materiaal als afvulproces een rol, zo vertelt directeur Elke Coolen. DeeDee stond op Empack tegenover Omori. En dat bleek niet toevallig want volgens DeeDee-directeur Elke Coolen vormen pouches van DeeDee en de afvulmachines van Omori een prima combinatie.Deca liet met TPS093 een nieuwe productfamilie zien die het aan haar gamma PP-spuitgietverpakkingen heeft toegevoegd. Het gaat om een reeks vierkante potten met veiligheidssluiting.Deca ontwikkelde de TPS093-reeks naar eigen zeggen met een duidelijke focus op lekdichtheid én plaatsbesparing. "Dankzij z'n vierkante vorm neemt TPS093 niet alleen minder plaats in tijdens transport, in het winkelrek kunnen de producten ook optimaal 'geschikt' worden", aldus een toelichting van de fabrikant. "Bovendien zijn de potten gemaakt van 100% polypropyleen. Zelfs met een gepersonaliseerd inmould label (IML) gaat het nog steeds om een monomateriaal-verpakking. En dat maakt deze reeks 100% recycleerbaar."De volgende editie van Empack Mechelen vindt - in combinatie met Logistics & Automation - plaats op 28 en 29 oktober 2020. Daarnaast lanceert Easyfairs met Empack Wallonië een gloednieuw netwerkplatform op 26 mei in Namur Expo.De eerstkomende Empack in Nederland wordt op 31 maart en 1 en 2 april 2020 gehouden in Jaarbeurs Utrecht.