De stemming op de Empack in 's-Hertogenbosch was uitgelaten. Zowel bezoekers als standhouders waren blij dat ze weer 'mochten' op 8 en 9 september in de Brabanthallen. Weg van het scherm en eindelijk weer de branche compleet live. Ondertussen was er op de beursvloer ook van alles te zien op het gebied van verpakkingsontwikkeling. We maakten een rondje met de volgende greep uit het nieuws als resultaat.
...

De stemming op de Empack in 's-Hertogenbosch was uitgelaten. Zowel bezoekers als standhouders waren blij dat ze weer 'mochten' op 8 en 9 september in de Brabanthallen. Weg van het scherm en eindelijk weer de branche compleet live. Ondertussen was er op de beursvloer ook van alles te zien op het gebied van verpakkingsontwikkeling. We maakten een rondje met de volgende greep uit het nieuws als resultaat. De stand van Panhuijsen werd gedomineerd door graskarton dat de groothandel in Tilburg plano inkoopt bij een Duitse leverancier. En omdat het plano is, dus ook op maat te leveren binnen een formaat van 165 x 250 mm. Gedrukt en wel. Zowel drukken als stansen en rillen doet Panhuijsen allemaal digitaal in eigen huis, zodat graskartondoosjes in principe per stuk te bestellen zijn. Zo vertelt Michiel van Dijk van de Tilburgse groothandel. "We hebben zowel een B- als E-golf in het assortiment. Het is van een heel stevige kwaliteit, zodat het wel een tegen een stootje kan." Het graskarton bestaat voor 30 tot 50 procent uit vezels van zongedroogd gras, in combinatie met alternatieve grondstoffen. Van Dijk vertelt verder dat voor de productie van graskarton in vergelijking met conventionele vezelpulp de CO2-uitstoot per ton papier met ongeveer 50 procent wordt verminderd.Op de tweede beursdag werd bekend dat de Optimum Group het Deense Etiflex had gekocht. En dat was nog maar twee maanden na de overname van het eveneens Deense Odense Seglmærkefabrik. Met beide overnames versterkt de Optimum Group uiteraard haar positie in Scandinavië. Net als diverse branchegenoten zet Geostick volop in op vergroening. Dat liet het ook duidelijk zien aan de letterlijk compleet groengekleurde stand. Daar had het een mooie wand gemaakt met overzichtelijk alle mogelijkheden van duurzame labels op een rijtje. Zo waren er flesjes te zien met etiketten van dunner materiaal, natuurlijk materiaal - in dit geval hout - gerecycleerde kunststof en afwasbare etiketten. Retailers zijn, inspelend op de consumentenvraag, een van de grote aanjagers voor duurzame verpakkingen. Zo was op een codeerlijn van Zetes bijvoorbeeld deze volledig kartonnen en hersluitbare verpakking van besjes van een Franse retailer te zien.Bij De Koningh coding & labeling was onder meer een controle- en inspectiesysteem van FT System te zien. Dat merk heeft het onlangs aan haar porfolio kunnen toevoegen. De machine die op beurs te zien was, is uitgerust met een high res vision inspectiesysteem en laserspectrofotometrie-technologie om contactloos lekken van gasvormige stoffen te detecteren bij MAP-verpakkingen. Marketingmanager Steven Aldershoff van De Koningh laat een pastaverpakking zien waarvoor de machine uiterst geschikt is. Codipack had naar eigen zeggen met een Evolabel print & apply-etiketteermachine een wereldkampioen snelheid in huis. De machine van Evolabel werkt aan een snelheid van drie labels per minuut. Dat koppelt het aan contactloos, realtime etikettering, die makkelijk te integreren is in de productielijnen en toepasbaar is voor verschillende aanbrengmogelijkheden en -hoogtes. LogiLabel liet onder meer de Primera LX610e's print en precisie snij unit zien in Den Bosch. Beide functies zijn in één compacte machine geïntegreerd om on-demand eenvoudig en in een handomdraai etiketten te printen en te snijden. De native resolutie is 1200 x 1200 dpi en de printsnelheid voor gestanst materiaal 46 mm per seconde. Na het importeren van het ontwerpen is het een kwestie van een standaard snijformaat selecteren. Daarbij kan de gebruiker kiezen uit diverse standaardformaten en vormen zoals cirkels, vierkante en rechthoeken in elk formaat of een speciale contour die automatisch en precies het ontwerp uitsnijdt. Door de toegenomen e-commerce spelen omdozen een steeds belangrijkere rol in het contact tussen leverancier en klant. Om verzendverpakkingen van meer branding te voorzien liet Weber de combinatie zien van een fullcolour etikettenprinter met een etikettenapplicator. Om precies te zijn is daarvoor een Epson Colorworks C5-6500 Pe printer geïntegreerd in een Weber LH 6500 etikettenapplicator.