In deze turbulente tijden houdt de stroom aan negatief economisch nieuws aan. De economie vertraagt, de maakindustrie wordt gewurgd door de exuberante energieprijzen, onze concurrentiekracht daalt door de stijgende loonkosten, aangejaagd door de oplopende inflatie. De grafimedia-branche ontsnapt niet aan die giftige cocktail. Integendeel, onze boeiende sector kampt al even met uitdagingen zoals de digitalisering, krapte op de arbeidsmarkt en stijgende papierprijzen. De oproep van de sectorfederatie Febelgra eerder deze maand aan de verschillende overheden om de vele woorden eindelijk eens in daden...

In deze turbulente tijden houdt de stroom aan negatief economisch nieuws aan. De economie vertraagt, de maakindustrie wordt gewurgd door de exuberante energieprijzen, onze concurrentiekracht daalt door de stijgende loonkosten, aangejaagd door de oplopende inflatie. De grafimedia-branche ontsnapt niet aan die giftige cocktail. Integendeel, onze boeiende sector kampt al even met uitdagingen zoals de digitalisering, krapte op de arbeidsmarkt en stijgende papierprijzen. De oproep van de sectorfederatie Febelgra eerder deze maand aan de verschillende overheden om de vele woorden eindelijk eens in daden om te zetten, kwam niets te vroeg. Het is tijd voor actie. De federale regering heeft ondertussen een pakket klaar om de bedrijven te ondersteunen. Dat gerichte steun noodzakelijk is, staat vast. Zelfs gezonde grafische bedrijven rapporteren dat stijgende omzetten nu gepaard gaan met dalende winstmarges door de oplopende loon- en grondstoffenkosten. En dan moeten de gevolgen van de energiecrisis nog geboekt worden. Wie kan er straks nog met winst produceren als alle kosten exploderen, klanten afhaken en kiezen voor andere communicatiekanalen. We moeten natuurlijk niet alleen naar de overheden kijken. Europa kan en zal zeker iets doen voor de energieprijzen, maar de budgettaire mogelijkheden van België zijn toch eerder beperkt. Ons begrotingstekort loopt op en onze schuldenberg is gigantisch. Wat nu breed wordt uitgedeeld, moet straks worden terugbetaald. Het is ook aan de bedrijven om veerkracht te tonen en de organisatie op scherp te zetten, te optimaliseren en te investeren in energie-efficiëntie en innovatie. Dat werk is nooit af. Het kan altijd beter. Onze eerste energiecrisis dateert al van 1973, bijna een halve eeuw geleden dus. De oliecrisis van toen zorgde in de OESO-landen voor een recordinflatie van tien procent. Vandaag heb ik een gigantisch déjà-vugevoel. We spraken toen al over minder verbruiken, beter isoleren, enzovoort. Er zijn duidelijk te weinig lessen getrokken uit de geschiedenis, veel te snel was het weer business as usual en als klap op de vuurpijl zijn er in Europa verkeerde, naïeve keuzes gemaakt op het vlak van energie-afhankelijkheid en industrieel beleid. Er is ook goed nieuws. Uw vertrouwde vakblad Grafisch Nieuws presenteren we vanaf deze maand in een gloednieuwe lay-out. De ontwerpers kozen voor een strakke, frisse, moderne vormgeving. Zo komt de vertrouwde inhoud, met nieuwsartikels, interviews, analyses, verslagen, marktoverzichten en technologieverhalen, beter tot bij u, beste lezer. En daar draait het toch om. In dit nummer vindt u onder andere een diepgaande analyse over de transformatie van de papierindustrie. We hebben een dossier web-to-print met Belgische cases en internationale verhalen. Verder is er aandacht voor automatisatie, het digitaal bedrukken van flexibele verpakkingsmaterialen, exportkansen, delegeren, enzovoort. Ik hoop dat u onze nieuwe aanpak kan smaken. Laat gerust uw mening horen, alle input is welkom. Veel leesplezier.