In deze turbulente tijden houdt de stroom aan negatief economisch nieuws aan. De economie vertraagt, de maakindustrie wordt gewurgd door de exuberante energieprijzen, onze concurrentiekracht daalt door de stijgende loonkosten, aangejaagd door de oplopende inflatie. De print- en signsector ontsnapt niet aan die giftige cocktail. Ook onze boeiende branche kampt al even met uitdagingen zoals stijgende grondstoffenprijzen en krapte op de arbeidsmarkt. De oproep van de sectorfederatie Febelgra, waar Fespa Belgium een onderdeel van is, eerder deze maand aan de verschillende overheden om de vele woorden einde...

In deze turbulente tijden houdt de stroom aan negatief economisch nieuws aan. De economie vertraagt, de maakindustrie wordt gewurgd door de exuberante energieprijzen, onze concurrentiekracht daalt door de stijgende loonkosten, aangejaagd door de oplopende inflatie. De print- en signsector ontsnapt niet aan die giftige cocktail. Ook onze boeiende branche kampt al even met uitdagingen zoals stijgende grondstoffenprijzen en krapte op de arbeidsmarkt. De oproep van de sectorfederatie Febelgra, waar Fespa Belgium een onderdeel van is, eerder deze maand aan de verschillende overheden om de vele woorden eindelijk eens in daden om te zetten kwam niets te vroeg. Het is tijd voor actie. De federale regering heeft ondertussen een pakket klaar om de bedrijven te ondersteunen. Dat gerichte steun noodzakelijk is, staat vast. In samenwerking met Trends Business Information brengen we in dit nummer een financiële doorlichting van de print en sign productiebedrijven in België. Het goede nieuws is dat 74 procent van de onderzochte bedrijven zich financieel gezond mag noemen. Onze oefening is gebaseerd op de officiële cijfers van 2020 en 2021. De gevolgen van de energiecrisis zijn dus nog niet ingecalculeerd. We moeten natuurlijk niet alleen naar de overheden kijken. Europa kan en zal zeker iets doen voor de energieprijzen, maar de budgettaire mogelijkheden van België zijn toch eerder beperkt. Ons begrotingstekort loopt op en onze schuldenberg is gigantisch. Wat nu breed wordt uitgedeeld, moet straks worden terugbetaald. Het is ook aan de bedrijven om veerkracht te tonen en de organisatie op scherp te zetten, te optimaliseren en te investeren in energie-efficiëntie en innovatie. Dat werk is nooit af. Het kan altijd beter. Onze eerste energiecrisis dateert al van 1973, bijna een halve eeuw geleden dus. De oliecrisis van toen zorgde in de OESO-landen voor een recordinflatie van tien procent. Vandaag heb ik een gigantisch déjà-vugevoel. We spraken toen al over minder verbruiken, beter isoleren, enzovoort. Er zijn duidelijk te weinig lessen getrokken uit de geschiedenis, veel te snel was het weer business as usual en als klap op de vuurpijl zijn er in Europa verkeerde, naïeve keuzes gemaakt op het vlak van energie-afhankelijkheid en industrieel beleid. Uw vertrouwde vakblad M&C Magazine presenteren we vanaf deze maand in een gloednieuwe lay-out. De ontwerpers kozen voor een strakke, frisse, moderne vormgeving. Zo komt de vertrouwde inhoud, met nieuwsartikels, interviews, analyses, verslagen, marktoverzichten en technologieverhalen, beter tot bij u, beste lezer. En daar draait het toch om. In dit nummer vindt u onder andere een diepgaande analyse over duurzaamheid in de grootformaatbranche. We hebben aandacht voor het eerste congres van Fespa Belgium in Brugge. Verder publiceren we een ruim verslag van de Fespa Global Print Expo in Berlijn en is er een managementverhaal over de kunst van het delegeren. Ik hoop dat u onze nieuwe aanpak kan smaken. Laat gerust uw mening horen, alle input is welkom. Veel leesplezier.