Marcel Martens is sinds 1 februari de nieuwe regional business manager HP Indigo General en West-Europa en daarmee ook van België. We maakten van de gelegenheid gebruik voor een nadere kennismaking en spraken hem en passant ook over de markt van farmaceutische verpakkingen en labels. Hij werd gesecondeerd door technisch consulent Rien Zetzema die in hetzelfde geografich gebied actief is.
...

Marcel Martens is sinds 1 februari de nieuwe regional business manager HP Indigo General en West-Europa en daarmee ook van België. We maakten van de gelegenheid gebruik voor een nadere kennismaking en spraken hem en passant ook over de markt van farmaceutische verpakkingen en labels. Hij werd gesecondeerd door technisch consulent Rien Zetzema die in hetzelfde geografich gebied actief is.Martens: "Pharmaceuticals en healthcare-verpakkingen en labels zijn een belangrijke markt voor HP. De Belgische spelers in deze markt leveren door heel Europa. Het is ook een groeimarkt. Dat heeft er alles mee te maken dat oplages steeds kleiner worden."De ervaring van Zetzema is dat de eerste serie bulk in de farmacie in offset of flexo wordt gedrukt en dat vervolgens steeds vaker digitaal wordt geproduceerd als er daadwerkelijk vraag is. "Het gaat bij de eerste opdracht dan om bijvoorbeeld een run van 30.000 vel B2. Dan heb je het over 4000 strekkende meter."Volgens Martens is het aantal bulkopdrachten echter fors afgenomen. "Op dit moment is nog maar 31 procent van het totaal aantal runs boven de 4000 meter. De rest zit daar onder. Maar liefst 27 procent van het aantal runs zit al onder de 1000 meter. Je kunt in een digitale drukopdracht ook nog weer eens heel makkelijk 18 verschillende SKU's drukken. De meeste klanten willen niets meer op voorraad hebben."Finishing in de vorm van (spot) lak spot is een heel belangrijk extra aspect op geneesmiddelenverpakkingen, voegt Martens verder toe. "Ook daarvoor is een oplossing voorhanden en kan een Tresu i-coater als tweede station geintegreerd worden in een digitale drukpers." Zetzema: "Iedere keten die countermedicijnen verkoopt, zoals de Kruidvats van deze wereld, heeft zijn eigen merkkleur, die het met spotlak graag accentueert. Maar met de i-coater kan ook een TTL-lak worden aangebracht die in volgende stations weer overdrukt kan worden met bijvoorbeeld een code."Want ook wat dat laatste betreft kun je volgens Martens vooral op het gebied van farmacie goed inspelen op wat geëist wordt. "Er worden steeds hogere eisen gesteld op het gebied van security die met offset heel moeilijk en met digitaal drukken heel makkelijk te implementeren zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan unieke 2D-codes of QR-codes die per doosje uniek moeten zijn om ieder individueel doosje te kunnen traceren. Of om de patiënt via de code naar een uniek deel op de website van de fabrikant te leiden. Dat kan niet met offset of flexo. Of je moet ergens een printkop in de lijn inbouwen, die dit doet, maar dan heb je geen volledige controle meer over het proces. Het grote voordeel van een digitale pers is dat alle variabelen direct in één druk doorgang gerealiseerd kunnen worden, dus alles in één lijn verloopt kun je aan het eind perfect een camera-visionsysteem integreren dat ook iedere afdruk inspecteert en goed- of afkeurt."Twee eigen ontwikkelingen van op inktgebied spelen volgens HP naadloos in op de behoeftes van de farmaceutische en healthcaremarkt. Met de al in 2013 geïntroduceerde zilverinkt heeft een farmaceutische verpakker geen gemetalliseerd substraat meer nodig, iets wat volgens HP het nodige kostenvoordeel oplevert. Daarnaast lanceerde het in het afgelopen half jaar blauwe en gele ultraviolet inkt. Oftewel onzichtbare inkt. Deze werd al wel gebruikt voor geld, maar kan ook prima fungeren als anticounterfeit in de geneesmiddelenmarkt. Zetzema: "Zo kan bijvoorbeeld alleen de apotheker zien of de onzichtbare afbeelding met de zichtbare overeenkomt. Hij is ook de enige die weet dat er een onzichtbare afbeelding op de verpakking is aangebracht. Daarbij is de kleur geel heel bijzonder, want nog minder voorkomend. Deze is in eerste instantie speciaal ontwikkeld voor het Amerikaanse farmaceutische bedrijf Nosko. "Zij wilden deze kleur per se hebben."Naast de bedrukkingstechniek is de trend naar digitalisering überhaupt heel erg groot in de farmaceutische wereld, aldus Martens. "Farmaceuten willen steeds meer met de cloud, waar de gegevens in een veilige omgeving staan. We bestellen onze fotoboeken al steeds meer via de smartphone, met geneesmiddelen gaat dat ook komen. We gaan steeds meer bestellen via de smartphone. Die digitalisering levert een volledig beveiligde workflow op. En daarmee zijn medicijnen steeds beter beschermd tegen namaak."