De Algemene Vergadering van Febelgra, de federatie van de grafische industrie, vond op 24 maart plaats in het Industriemuseum in Gent. Het was van 2019 geleden dat de jaarlijkse bijeenkomst nog eens fysiek kon doorgaan. Zo'n honderd aanwezigen zakten af naar de Arteveldestad. Op de agenda stond ondermeer de goedkeuring van de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst van Febelgra vzw met Fespa Belgium Association, in 2020 opgerich...

De Algemene Vergadering van Febelgra, de federatie van de grafische industrie, vond op 24 maart plaats in het Industriemuseum in Gent. Het was van 2019 geleden dat de jaarlijkse bijeenkomst nog eens fysiek kon doorgaan. Zo'n honderd aanwezigen zakten af naar de Arteveldestad. Op de agenda stond ondermeer de goedkeuring van de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst van Febelgra vzw met Fespa Belgium Association, in 2020 opgericht. Fespa België is een bedrijfstak binnen Febelgra en is actief in de promotie van de digitale print en visuele communicatie. Fespa-voorzitter Jean Van Houtryve, onderstreepte de noodzaak om "de krachten te bundelen" in de sector. Hij wil de kaap van de honderd leden ronden dit jaar. Daarnaast werden ook de benoemingen goedgekeurd van twee nieuwe bestuurders: Roland Soubras, de gedelegeerd bestuurder van Snel Grafics in Vottem, en Koen Braem, de managing director van Haletra in Houthalen-Helchteren. Stephane De Beni (Imprimerie Snel) en Francis Moeyaert (Graphius Group) namen ontslag. Marc Vandenbroucke, de algemeen directeur van Febelgra, dankte beide heren van harte voor hun jarenlange inzet. Naast de vele uitdagingen waarmee de sector dit jaar te kampen heeft, wordt er ook uitgekeken naar de lancering van de langverwachte B2B- en B2C-mediacampagne ter promotie van de grafische industrie. Het media- en marketinghuis Hotel Hungaria, bekend van onder andere het tv-programma Dagelijkse Kost, won de tender die Febelgra uitschreef om de sector een boost te geven. Nico van de Velde, medeoprichter van Hotel Hungaria, gaf een eerste inkijk in de plannen. Zijn team werkt verschillende communicatielijnen uit om het perceptieprobleem van de sector te counteren. Werven rond het toekomstperspectief van de sector, de milieu-impact, employer branding, print in de marketingmix, enzovoort staan op de planning. Het productiehuis werkt verschillende scenario's uit om de impact van printcommunicatie in beeld te brengen. "We staan er veel te weinig bij stil, maar stel je eens een wereld voor zonder print", blijkt een van de uitgangspunten. Een precieze timing van de campagne werd nog niet bekend gemaakt.