Hoewel sommige sectoren van de grafische industrie de afgelopen jaren te lijden hadden van het toenemend gebruik van digitale technologieën en de voortdurende onzekerheid over de economie, bleef de markt van het bedrukken van t-shirts stevig overeind.
...

Hoewel sommige sectoren van de grafische industrie de afgelopen jaren te lijden hadden van het toenemend gebruik van digitale technologieën en de voortdurende onzekerheid over de economie, bleef de markt van het bedrukken van t-shirts stevig overeind.Wellicht ooit een gimmick, is t-shirtprinten nu een belangrijke bron van inkomsten voor printserviceproviders in alle soorten en maten. Van alledaagse t-shirts voor vrijgezellenfeesten tot t-shirts die het resultaat zijn van de samenwerking met enkele van de beste ontwerpers ter wereld. Het is een levendige sector met een breed scala aan mogelijkheden en gelegenheden.FESPA.com kijkt terug op de afgelopen 12 maanden en stelt vast hoe deze markt onveranderd sterk blijft, mede door de vele innovatieve bedrijven die actief zijn in deze sector.Ontwerper: Authentic Hendrix / LibertineBeschrijving: Authentic Hendrix, dat het leven van de iconische gitarist Jimi Hendrix viert, sloeg de handen in elkaar met het in Los Angeles gevestigde modemerk Libertine om een collectie luxe heren- en dameskleding te creëren. De nieuwe samenwerking werd gelanceerd met dit creatieve t-shirt, ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van het album 'Electric Ladyland' van Hendrix.Ontwerper: Amanda Ross-HoBeschrijving: Disney vierde in 2018 de 90ste verjaardag van zijn iconisch Mickey Mouse-personage met een reeks evenementen, waaronder een speciale kunsttentoonstelling in New York. Kunstenaars werden uitgenodigd om stukken in te dienen die waren geïnspireerd op het originele artwork van Mickey Mouse. Voor deze gelegenheid produceerde Amanda Ross-Ho een oversized klassiek Mickey t-shirt.Ontwerper: DeAndre Levy / Detroit Hustles HarderBeschrijving: Voormalige Detroit Lions NFL-ster DeAndre Levy ging samenwerken met het kledingmerk Detroit Hustles Harder om een speciale, zaak gerelateerde t-shirt-lijn te creëren. 'Our issue' (Onze Kwestie) ' is gebaseerd op het idee dat een samenleving zonder seksueel geweld en huiselijk geweld niet alleen vrouwen aanbelangd, maar een collectieve zaak van iedereen is.Ontwerper: People's VoteBeschrijving: in oktober kwamen naar schatting 700.000 mensen in Londen op de been om op te roepen tot een openbare stemming over de laatste Brexit-deal tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. De campagne 'People's Vote' heeft brede steun gekregen van zowel beroemdheden als parlementsleden. De mars in oktober waar veel demonstranten het officiële campagne t-shirt droegen, was een van de grootste samenkomsten die Londen ooit heeft gekend.Ontwerper: Chunchen LiuBeschrijving: Kingston School of Art student Chunchen Liu won de wedstrijd voor het ontwerp van het officiële t-shirt voor de Jeans for Genes liefdadigheidsactie van vorig jaar (jaarlijkse fondswervingcampagne ten behoeve van mensen met genetische stoornissen). Liu's ontwerp werd geselecteerd door een panel van juryleden, waaronder superster en model Kate Moss. Het t-shirt, dat voor Jeans for Genes Day al drie keer was uitverkocht, wordt hier gedragen door zanger en televisiepresentator Peter Andre. https://www.jeansforgenesday.orgOntwerper: Andrew ManiaBeschrijving: James Ivory droeg dit hemd tijdens zijn aanvaardingsspeech na het winnen van de Academy Award for Best Adapted Screenplay. Op het shirt stond een handgetekende afbeelding van Timothée Chalamet, die schitterde in 'Call Me By Your Name'. De afbeelding was van de hand van kunstenaar Andrew Mania. De impact van het hemd was zo groot dat er een bedrukt exemplaar van op de markt kwam dat door de fans kon worden gekocht.Ontwerper: Zapper / Jack MooneyBeschrijving: Zapper sloeg de handen in elkaar met kunstenaar Jack Mooney om dit speciale t-shirt te creëren voor de koninklijke bruiloft van Prins Harry en Meghan Markle. Er is echter meer. Met behulp van de augmented reality app Zappa (toegevoegde realiteit) konden gebruikers hun t-shirt scannen en kiezen om Harry of Meghan te 'trouwen'. De gebruiker kan vervolgens een selfie van zijn gezicht in de illustratie zetten naast degene met wie hij of zij wenst te huwen. Het geheel kan dan worden geplaatst op een virtueel souvenir, zoals een theedoek, stempel of tas.Ontwerper: Amy GoodallBeschrijving: Ontwerper Amy Goodall creëerde een reeks speciale t-shirts met als doel kinderen te helpen die worden gepest. De t-shirts dragen verschillende positieve boodschappen uit, zoals in het voorbeeld hier. De opbrengst van de verkoop van de t-shirts wordt gebruikt om het'Bullies Out' liefdadigheidsinitiatief tegen pesten te ondersteunen.Ontwerper: GUESSBeschrijving: Het modemerk GUESS werkte samen met Latin Grammy Award winnaar J Balvin om een nieuwe kledinglijn te lanceren. In de 'VIBRAS' collectie is dit kleurrijke, bedrukte t-shirt opgenomen. Het assortiment is gelanceerd om samen te vallen met de laatste tournee van J Balvin, die in september van start ging.Ontwerper: St. Jude Children's Research HospitalBeschrijving: In juli heeft de Amerikaanse Major League Baseball franchise, de Chicago White Sox, speciale t-shirts aangetrokken om fondsen en bekendheid te werven voor het St. Jude Children's Research Hospital. De White Sox trainers en spelers ontmoetten St. Jude patiënt Brody, die voor leukemie in het ziekenhuis wordt behandeld. Brody staat hier op de foto met speler Matt Davidson.T-shirts vormen een aparte categorie in de FESPA Awards 2019 die tijdens de komende Fespa in München worden uitgereikt. U kan de inzendingen van de genomineerden in de verschillende categorieën op de Fespa Expo gaan bekijken. Een bezoek aan Fespa is een jaarlijks hoogtepunt en een bron van inspiratie voor wie op zoek is naar nieuwe toepassingen.