De vorige Drupa, de hoogmis voor de grafische industrie, dateert van 2016. Ook toen wisselde Fespa de traditionele maand mei in voor de maand maart om de concurrentie met Drupa te vermijden. En net zoals nu met Madrid werd in 2016 Duitsland verlaten en sloeg de beurs dat jaar de tenten in Amsterdam op. Tussen de twee Drupa's werd de beurs georganiseerd in Hamburg (2017), Berlijn (2018) en München (2019). De Duitse beurzen konden telkens rekenen op ongeveer 20.000 bezoekers. Amsterdam in 2016 haalde 16.000 bezoekers. Voor de expo in Madrid wordt gemikt op 18.000 bezoekers. Digitaal grootformaatprinten is eveneens flink vertegenwoordigd op Drupa en het leidt geen twijfel dat sommige fabrikanten die op beide beurzen aanwezig zijn, keuzes zullen maken en hun aanwezigheid op een of beide expo's zullen beperken. De meeste fabrikanten zijn wel in Madrid zoals blijkt uit de deelnemerslijst. Ricoh, Fujifilm en Efi vinden we er niet in terug. Efi v...

De vorige Drupa, de hoogmis voor de grafische industrie, dateert van 2016. Ook toen wisselde Fespa de traditionele maand mei in voor de maand maart om de concurrentie met Drupa te vermijden. En net zoals nu met Madrid werd in 2016 Duitsland verlaten en sloeg de beurs dat jaar de tenten in Amsterdam op. Tussen de twee Drupa's werd de beurs georganiseerd in Hamburg (2017), Berlijn (2018) en München (2019). De Duitse beurzen konden telkens rekenen op ongeveer 20.000 bezoekers. Amsterdam in 2016 haalde 16.000 bezoekers. Voor de expo in Madrid wordt gemikt op 18.000 bezoekers. Digitaal grootformaatprinten is eveneens flink vertegenwoordigd op Drupa en het leidt geen twijfel dat sommige fabrikanten die op beide beurzen aanwezig zijn, keuzes zullen maken en hun aanwezigheid op een of beide expo's zullen beperken. De meeste fabrikanten zijn wel in Madrid zoals blijkt uit de deelnemerslijst. Ricoh, Fujifilm en Efi vinden we er niet in terug. Efi vertelde ons dat machines op een stand van een partner zullen tentoongesteld worden.De laatste keer dat er een Fespa was in Zuid-Europa was in 2012 in Barcelona. Die mocht 12.000 unieke bezoekers verwelkomen. Neil Felton, CEO van Fespa, verwacht dat de geografische spreiding van de bezoekers van de beurs in Madrid anders zal zijn dan die van de Duitse beurzen. Hij verwacht dat er veel belangstelling zal zijn vanuit Spanje, Portugal, Italië en Frankrijk en hij rekent op meer interesse vanuit Latijns-Amerika. De beurs gaat alvast 1 uur later sluiten: om 19 uur. Dat latere sluitingsuur is volgens Felton gebruikelijk in Spanje en men wil zich daaraan aanpassen.Fespa lanceert in Madrid een nieuwe show in de show dat is gewijd aan de productie van sportkledij: Sportswear Pro. De focus ligt op het design, de productie, het versieren en de confectie van sportkleding. De buzzwoorden zijn duurzaam, geautomatiseerd en on demand productie. Sportswear Pro is eigenlijk het thema van het al bestaande 'Print Make Wear' beursvloerinitiatief van Fespa. Print Make Wear is opgezet als een textielfabriekje. Het toont de mogelijkheden van digitaal textielprinten voor de fast fashion modeindustrie. Print Make Wear en dus bij uitbreiding Sportswear Pro zullen worden georganiseerd op een vloeroppervlakte van ongeveer 3000 m2. Michael Ryan is verantwoordelijk voor de invulling van Sportswear Pro. Hij zegt dat uit het Fespa Census trendrapport uit 2018 blijkt dat textielprinten een groeiende markt is. Bovendien is volgens Ryan 80% van de textielprintbedrijven op een of andere manier bezig met sportkledij. Het verklaart meteen de nieuwe focus en de geboorte van Sportswear Pro. Er wordt gemikt op 80 tot 100 standhouders.Fespa werd gesticht met als doel zoveel mogelijk kennis over de branche te delen met gespecialiseerde printbedrijven. Naast de expo met de exposanten, zijn er volgende initiatieven op de beursvloer.Color L*A*B*: met een overzicht van alle elementen die nodig zijn voor professioneel kleurenmanagement; advies en inzichten van kleurenexperts.Trend Theatre: meer dan 40 seminaries en paneldiscussies.Printeriors: een echte case met binnen- en buitendecoratie op een mix van duurzame textiel-stoffen en materialen. De designontwerpen zullen worden gecombineerd met video's en foto's van de Madrid Royal Botanical Garden.Op Printeriors 2020 dat zich tussen de hallen 3 en 5 van de IFEMA bevindt, zullen textiel, wandbekleding, meubilair en oppervlakte-effecten te zien zijn. Jasper Goodall is de creatieve geest achter de ontwerpen voor zowel Printeriors als Print Make Wear.Print Make Wear met de nadruk op de productie van sportkledij (Sportswear Pro). Print Make Wear demonstreert live het end-to-end productieproces voor fast fashion: planning, design en prepress, printen, drogen, decoreren, confectioneren, verpakken, winkelreclame op displays.Deze editie omvat twee workflows. De eerste met twee bestelkiosken via dewelke bezoekers een loopshirt voor heren of een racevest voor dames kunnen bestellen. De tweede workflow start met designsoftware over productielayout (nesting) tot dye sublimatie printen op polyestertextiel van de rol, kalanderen, lasersnijden en naaien. Er zullen printvoorbeelden op textielmonsters in een kledingrek worden getoond of reeds geconfectioneerde kleding die door modellen op de cat walk zullen worden getoond.World Wrap Masters: internationale competitie voor het wrappen van voertuigen.Fespa Awards 2020 in 18 verschillende categorieën.Fespa Global Print Expo 2020 Europa's grootste expo voor zeefdruk en digitaal grootformaatprinten, textielprinten en signage.Datum: 24 - 27 maart 2020Openingsuren: 10 uur - 19 uurPlaats: IFEMA - Feria de MadridCo-located: European Sign Expo: niet geprinte signage, digital signage, neon & LED, verlichte displays, enz.