Print Make Wear

Fespa gebruikt de bevindingen uit zijn wereldwijde enquêtes om nieuwe initiatieven op zijn expo te lanceren en de kennis van de bezoekers bij te spijkeren. Op Fespa Berlijn vorig jaar was dat het initiatief Print Make Wear, een heus modefabriekje op de beursvloer waarin het decoreren en confectioneren van modetextiel werd getoond. Uit de wereldwijd afgenomen Census-trendsenquête van Fespa is namelijk gebleken dat de vraag naar toepassingen met beprint textiel alleen maar zal toenemen. In München worden Print Make Wear en het Interiors-project over interieurdecoratie meer op elkaar afgestemd. Voor beide projecten zal namelijk worden gewerkt met dezelfde decoratiemotieven. Het moet voor meer uniformiteit en herkenning zorgen.
...

Fespa gebruikt de bevindingen uit zijn wereldwijde enquêtes om nieuwe initiatieven op zijn expo te lanceren en de kennis van de bezoekers bij te spijkeren. Op Fespa Berlijn vorig jaar was dat het initiatief Print Make Wear, een heus modefabriekje op de beursvloer waarin het decoreren en confectioneren van modetextiel werd getoond. Uit de wereldwijd afgenomen Census-trendsenquête van Fespa is namelijk gebleken dat de vraag naar toepassingen met beprint textiel alleen maar zal toenemen. In München worden Print Make Wear en het Interiors-project over interieurdecoratie meer op elkaar afgestemd. Voor beide projecten zal namelijk worden gewerkt met dezelfde decoratiemotieven. Het moet voor meer uniformiteit en herkenning zorgen.Print Make Wear werd intussen eveneens uitgerold op Fespa Mexico en op de Asia Print Expo in Bangkok. Fespa Mexico is met 12.500 bezoekers het tweede grootste Fespa-evenement ter wereld. De Asia Print Expo in Bangkok (21-23 februari) doet het met minder dan 5000 bezoekers.De vierdaagse Fespa Global Print Expo in Berlijn vorig jaar was goed voor 20.442 individuele bezoekers. Een recordaantal met bezoekers uit 142 landen waaronder België dat in de landenrangschikking de tiende plaats bekleedt. Fespa Berlijn gaf eveneens onderdak aan de European Sign Expo (digital signage) die op zijn beurt ook al 26% meer bezoekers mocht registreren dan in 2017. De Europese tentoonstelling zoals deze in München, is de grootste van de Fespa-expo's waarvan er in 2019 wereldwijd 6 worden georganiseerd.München was in 1999, 2005, 2010 en 2014 al eens gaststad. De oostelijke ingang geeft toegang tot de zes beurshallen. Die groeperen exposanten min of meer rond activiteitengebieden zoals Textile Printing, Digital Printing en Industrial Printing. Daarnaast zijn er nog allerlei andere interessante initiatieven zoals de competitie World Wrap Masters (car wrapping), Print Make Wear (het textielfabriekje met watergebaseerde zeefdruk en digitale dye-sublimatie printtechnieken; met dagelijkse debatten en presentaties; focus op lean manufacturing en duurzaamheid), Interiors (binnen- en buitendecoratie en toepassingen met meubilair, aan de ingang en in de externe horecazones), de Fespa Awards (tentoonstelling van genomineerde inzendingen), het Fespa Trend Theatre (met lezingen en dagelijkse paneldiscussies), een Profit for Purpose-seminarieprogramma en het nieuwe initiatief Colour Lab. De European Sign Expo (niet-gedrukte signage en visuele communicatie) is eveneens weer van de partij.De beursorganisator gaat met workshops en een conferentieprogramma over het onderwerp, de bezoekers helpen hun kleurenmanagementprocessen bij het printen te verbeteren. Het Colour L*A*B* heeft een plaats gekregen in Hal B4 en bevat alle elementen voor professioneel kleurenmanagement: beeldschermen, meet- en kalibratiemethoden, lichtbakken, hard en soft proofing, softwareoplossingen en outputapparaten. Er zijn live demonstraties met testfiles die worden geprint op verschillende substraten.Bezoekers kunnen gratis deelnemen aan vooraf te boeken Colour L*A*B* rondleidingen door kleurenmanagementspecialist Paul Sherfield. In de aanpalende conferentieruimte worden gratis presentaties over het onderwerp gegeven door experten waaronder Dr. Andreas Kraushaar van het onderzoeks- en opleidingsinstituut FOG-RA en Paul Lindström van Digitaldots.org. Het nieuwe initiatief zal worden ondersteund door een kleurenmanagementblog in zes afleveringen op www.fespa.comVan 24 tot 27 maart 2020 wordt de Fespa Global Print Expo georganiseerd in de Fiera de Madrid in Spanje. Daarmee keert de beursorganisator voor het eerst terug naar Zuidoost-Europa, na de editie van Fespa 2012 in Barcelona. 2020 belooft een erg druk jaar te worden voor zowel grafimediabedrijven als fabrikanten want ook Drupa staat dat jaar van 16 tot 26 juni geboekt.