Anders dan bij de organisatoren van vakbeurs Labelexpo - die begin maart op het laatste moment hun evenement van april 'vanwege de moeilijke marktsituatie en de Oekraïne-crisis' uitstelden naar september 2023 - heerst er bij de Fespa-organisatie vooral optimisme. Vorig jaar in oktober lukte het ze, juist tijdens een korte periode van versoepelde coronamaatregelen, al om in Amsterdam een bescheiden Fespa-editie te laten plaatsvinden. Eind mei moet het in de Messe van Berlijn weer als vanouds zijn: vier dagen lang acht goed gevulde beurshallen met bezoekers van over de hele wereld.
...

Anders dan bij de organisatoren van vakbeurs Labelexpo - die begin maart op het laatste moment hun evenement van april 'vanwege de moeilijke marktsituatie en de Oekraïne-crisis' uitstelden naar september 2023 - heerst er bij de Fespa-organisatie vooral optimisme. Vorig jaar in oktober lukte het ze, juist tijdens een korte periode van versoepelde coronamaatregelen, al om in Amsterdam een bescheiden Fespa-editie te laten plaatsvinden. Eind mei moet het in de Messe van Berlijn weer als vanouds zijn: vier dagen lang acht goed gevulde beurshallen met bezoekers van over de hele wereld. Michael Ryan, verantwoordelijk voor Fespa Global Print Expo, kijkt tevreden terug op de 2021-aflevering in Amsterdam. Ondanks de omstandigheden en het ontbreken van een aantal grote namen kwamen er ruim 7.800 bezoekers uit 103 landen naar de beurs. Het evenement vormde zo een voorproefje van de aanstaande editie in Berlijn, waar een 'periode van herstel' moet worden ingeluid: "We willen de bezoekers opnieuw inspireren en weer nieuwe groeimogelijkheden bieden." Inmiddels hebben zich 325 standhouders aangemeld, waaronder 105 deelnemers die er in Amsterdam niet bij konden (of wilden) zijn. Ook belangrijke namen zoals EFI, Fujifilm en HP - die vorig jaar ontbraken - zijn er in Berlijn weer bij. De keuze voor de Duitse hoofdstad zal een positieve invloed hebben op de bezoekersaantallen, verwacht Ryan: "We zijn hier tweemaal eerder geweest, in 2007 en in 2018. Die laatste keer ontvingen we een recordaantal van ruim 20.000 bezoekers." Ook Christophe Aussenac kijkt uit naar Berlijn. De Fransman werd in oktober 2021, tijdens Fespa in Amsterdam, benoemd tot nieuwe president van Fespa - de federatie van 37 nationale brancheorganisaties wereldwijd. Aussenac kent de signindustrie goed: hij is de oprichter van ATC Groupe, specialist in grootformaat print, standbouw en signage met vestigingen in Lyon en Parijs. Bovendien is hij voorzitter van Fespa France. "De afgelopen twee jaar zijn een flinke uitdaging geweest voor onze industrie", stelde Aussenac eind maart in een online persconferentie in de aanloop naar de Fespa-beurs in Berlijn. "Als ondernemer heb ik de zakelijke gevolgen van de Covid-pandemie aan den lijve ondervonden." Zijn bedrijf was tot de corona-uitbraak voor zo'n vijftig procent afhankelijk van de evenementenindustrie, vertelde hij in een eerder interview: tijdens de lockdown viel de productie dan ook voor een belangrijk deel volledig stil. Hij stuurde de strategie bij en concentreerde zich op industriële producties en car wrapping - twee segmenten die stabiel bleven - en zag de markt van interieurproducten zelfs iets toenemen. "Ik ben blij dat ik nu als Fespa-president in de positie ben om de industrie te ondersteunen in deze kritieke periode van herstel. Fespa verzet veel werk om de leden te helpen de huidige uitdagingen te overwinnen." Aussenac benadrukt het belang van de Fespa-organisatie voor de industrie: "Het belangrijkste voordeel voor leden is de mogelijkheid om mensen te ontmoeten en te leren van de ervaring van andere leden in andere landen. Internet heeft de manier waarop we communiceren veranderd, maar niets kan de plaats innemen van ontmoetingen tussen mensen." Als voorzitter wil hij zich met name inzetten op twee gebieden: educatie en duurzaamheid. Die educatie is vooral gericht op het veranderen van de perceptie van de signindustrie, legt hij uit: "We moeten jongeren overtuigen om in onze sector te komen werken. We worden vaak gezien als een ouderwetse industrie, maar we weten allemaal dat dat natuurlijk niet het geval is. We zijn juist een creatieve sector, waar met moderne technologie heel veel mogelijk is." Aussenac gaat op zoek naar manieren om bijvoorbeeld samen te werken met scholen en opleidingen om de sector beter zichtbaar te maken. Duurzaamheid vormt voor steeds meer klanten een absolute voorwaarde: "Zij willen weten hoe hun producten worden gemaakt en wat jij er als producent aan doet om de duurzaamheid ervan verder te verbeteren. Ik ben daar zelf in mijn bedrijf al zo'n vijftien jaar actief in en nu wil ik ervoor zorgen dat we vanuit Fespa beter begrijpen hoe we onze leden ook op dit gebied kunnen helpen. Daarom zetten we dit thema ook centraal tijdens de Fespa-beurs in Berlijn met het nieuwe 'Sustainability Spotlight'-paviljoen." Het 'Sustainability Spotlight'-paviljoen, opgebouwd uit duurzame materialen, biedt ruimte aan een uitgebreid sprekersprogramma, legt Michael Ryan uit. "We willen bezoekers niet alleen informeren, maar ze ook voorzien van advies en tips die ze direct kunnen toepassen. Of het nu gaat om de keuze voor alternatieve materialen en technologie, of om het terugdringen van de CO2-uitstoot: we laten experts aan het woord die drukkerijen en printbedrijven kunnen helpen aan een duurzame toekomst te bouwen." Naast het duurzaamheid-paviljoen kent Fespa dit jaar nog een nieuwe toevoeging aan het beursprogramma. Op het Fespa Association Paviljoen zullen nationale Fespa-organisaties en hun leden de ruimte krijgen om zich van hun beste kant te laten zien met inspirerende voorbeelden van vernieuwende en kansrijke toepassingen. Ook Fespa België tekent present. Verder staan ook vertrouwde elementen weer op het programma, zoals het 'Printeriors'-paviljoen dat in oppervlakte wordt verdubbeld. Daar wordt een breed scala aan interieurtoepassingen van print getoond, variërend van behang, vloer- en wandpanelen tot textiel. Ook de World Wrap Masters competitie vindt weer op de beursvloer plaats. Op de eerste twee dagen van de beurs strijden 36 Europese deelnemers om een plek in de finale, die daar direct op volgt met 12 kanshebbers die niet alleen auto's maar ook andere voorwerpen zo snel mogelijk en zo goed mogelijk moeten foliewrappen. Michael Ryan heeft vertrouwen in het slagen van Fespa Global Print Expo 2022. De behoefte aan fysieke vakbeurzen is nog altijd groot, meent hij, al spelen social media en bijvoorbeeld het streamen van evenementen inmiddels een grotere rol dan voorheen. Ook Fespa zelf is online veel actiever geworden en biedt op haar portal steeds meer content (in 36 talen). Toch biedt een vakbeurs iets extra's: "Onverwachte ontmoetingen en het ontdekken van dingen die je online nooit zou hebben gevonden. Alles staat of valt met de kwaliteit van het programma dat we bieden." De coronacrisis lijkt wat Ryan betreft nu grotendeels achter de rug, zodat er ook weer op deelnemers en bezoek uit Azië kan worden gerekend. Er staan inmiddels 22 bedrijven uit China op de exposantenlijst en ook Zuid Korea zal goed vertegenwoordigd zijn, stelt Ryan.