Met de nieuwe investering, de tweede grootste sinds de overname van Chaudfontaine in 2003, heeft de bronwaterfabrikant een nieuwe aseptische lijn en een menginstallatie geïnstalleerd. "Hiermee kunnen we nieuwe drankjes produceren op basis van mineraalwater en vruchtensap of natuurlijke aroma's", zegt Natacha Ghesquière, brand manager still drinks bij Coca-Cola. "In totaal investeerden we al meer dan 147 miljoen euro in de site. Chaudfontaine is dan ook een erg belangrijk merk voor Coca-Cola in België, en voor de lokale economie."
...

Met de nieuwe investering, de tweede grootste sinds de overname van Chaudfontaine in 2003, heeft de bronwaterfabrikant een nieuwe aseptische lijn en een menginstallatie geïnstalleerd. "Hiermee kunnen we nieuwe drankjes produceren op basis van mineraalwater en vruchtensap of natuurlijke aroma's", zegt Natacha Ghesquière, brand manager still drinks bij Coca-Cola. "In totaal investeerden we al meer dan 147 miljoen euro in de site. Chaudfontaine is dan ook een erg belangrijk merk voor Coca-Cola in België, en voor de lokale economie."Met meer dan 150 werknemers produceerde Chaudfontaine in 2018 meer dan 200 miljoen liter water dat vervolgens door heel België en Nederland verspreid werd."Met de nieuwe lijn kunnen we nog beter inspelen op wat de consument wil drinken en dat zijn natuurlijke en suikerarme dranken die lokaal geproduceerd zijn,", meldt Ghesquière verder. "Chaudfontaine Fusion is al het snelst groeiende water met een smaakje in België en in juli is daar nog een niet-bruisende variant bij gekomen."Door de nieuwe aseptische lijn is het nu namelijk ook mogelijk om vruchtensap te gebruiken om nieuwe drankjes te maken. "Chaudfontaine Sensation is een nieuw, licht sprankelend drankje op basis van Chaudfontaine mineraalwater en 2 procent vruchtensap. In juni 2019 lanceerden we drie smaken: Citroen & Citroengras, Bramen & Limoen en Abrikoos & Vlierbloesem."Natuurlijk blijft volgens Chaudfontaine één van haar grootste troeven puur mineraalwater. Dit legt ondergronds een weg af van minstens zestig jaar waarbij het zelf tot op een diepte van 1600 meter komt. Op die manier wordt het volledig natuurlijk gefilterd alvorens het weer aan de oppervlakte komt in de bron van Chaudfontaine."Op dit moment is al ten minste 50 procent van het materiaal in onze PET-flessen afkomstig is van gerecycleerd plastic als onderdeel van ons duurzaamheidsactieplan 'This is Forward'. Eind 2019 zetten we een nieuwe, grote stap. Vanaf dan zullen alle PET-flessen van Chaudfontaine gemaakt worden uit 100 procent gerecycleerde PET materiaal", zegt Achmed Boumrah, senior manager manufacturing operations & operational excellence bij Chaudfontaine. "Hiermee doen we met Chaudfontaine nu al beter dan ons 2025 doel en we zijn hier dus oprecht enorm trots op". Nu bestaan de flesjes uit 50 procent gerecycleerde PET en tot 15 procent plantaardig plastic.Chaudfontaine koopt haar gerecycleerde PET bij Morssinkhof in Nederland. "Er is voldoende voorraad voor de huidige scope aan projecten", aldus Boumrah. Het betreft PET dat voorheen ook voor drankflessen werd gebruikt, grotendeels afkomstig uit de Nederlandse markt."Deze gerecycleerde PET heeft volgens Boumrah dezelfde mechanische/barrière-eigenschappen als virgin PET. "Ook de secundaire plastic verpakking rondom de flesjes hebben we aangepast. Vanaf augustus worden deze al gemaakt uit 100 procent gerecycleerd plastic."De doppen zijn van PEHD, de etiketten van OPP (oriented polypropyleen). Deze kunnen op dit moment nog niet van gerecycleerd materiaal gemaakt worden. "De moeilijkheid zit in de kleuren en de migratie van inkten en geur, maar hier wordt wel aan gewerkt. In eerste instantie zal dit van materiaal van dezelfde kleur moeten komen. Daarbij kan het maximaal om 10 procent gerecycleerd materiaal gaan. Grotere percentages vereisen andere technieken die kleurstoffen kunnen verwijderen, bijvoorbeeld via chemische recyclage."Boumrah verwacht ook nog wel ontwikkelingen op het gebied van het gewicht van PET flessen. De huidige 500 ml fles weegt 13.3 gram. "Deze zal de komende jaren wellicht nog lichter worden met nieuwe technologieën zonder in te boeten aan logistieke en kwaliteitsvereisten."