De groei van de markt voor grootformaatprinters steunt in grote mate op textieltoepassingen (decoratie en kleding), reclame en verpakkingen. Het aanbod van de verschillende producenten van grootformaatprinters lijkt dat te bevestigen. De sublimatiedruk wint aan populariteit terwijl het gebruik van UV-inkjetprinters toeneemt - en dat zijn de twee technieken die de groei van de markt stimuleren. Daarnaast wordt de thermische sublimatietechniek, waarmee niet alleen textiel maar ook stijve materialen bedrukt worden, ook almaar meer ingezet voor de hoogwaardige reproductie van foto's. Vooral omdat met de thermische sublimatie-inkten kwaliteitsvolle beelden in kleur gereproduceerd kunnen worden, en ook omdat de productiviteit van de industriële installaties die van deze techniek gebruik maken, de voorbije jaren gestegen is.
...

De groei van de markt voor grootformaatprinters steunt in grote mate op textieltoepassingen (decoratie en kleding), reclame en verpakkingen. Het aanbod van de verschillende producenten van grootformaatprinters lijkt dat te bevestigen. De sublimatiedruk wint aan populariteit terwijl het gebruik van UV-inkjetprinters toeneemt - en dat zijn de twee technieken die de groei van de markt stimuleren. Daarnaast wordt de thermische sublimatietechniek, waarmee niet alleen textiel maar ook stijve materialen bedrukt worden, ook almaar meer ingezet voor de hoogwaardige reproductie van foto's. Vooral omdat met de thermische sublimatie-inkten kwaliteitsvolle beelden in kleur gereproduceerd kunnen worden, en ook omdat de productiviteit van de industriële installaties die van deze techniek gebruik maken, de voorbije jaren gestegen is. Bekleding van voertuigen en meubels, interieurdecoratie (kunstwerken en interieurtextiel), reclame en verpakkingen blijven dus de groeimotoren voor grootformaatdrukkers. Ook volgens Roel Wijnants, product manager Benelux van Canon: "De drukvolumes stijgen het snelst in de interieurdecoratie". De exemplaren van de snelste versie van de printerreeks Arizona die recent geïnstalleerd werden, zijn volgens Wijnants ook een bewijs van de groei die toepassingen zoals verpakkingen en displays kennen. "We stellen vast dat er vraag is naar nieuwe toepassingen en naar polyvalentie". Binnen het domein van de decoratie scoort digitale druk bij de productie van gordijnen, tafelkleden, kussens, enzovoort. Zowel particulieren als bedrijven, kantoren, handelszaken en hotels willen maar wat graag dagelijkse voorwerpen personaliseren. Ook daar merkt Canon via zijn oplossing UV Gel WallPaper Factory dat de digitale druk van behangpapier in de lift zit. Volgens Roel Wijnants wordt daarbij net zo goed van standaard behangpapier gebruik gemaakt als van speciale types. HP gewaagt eveneens van een sterke groei (23,6% per jaar) in de digitale druk van behangpapier (zie ook het artikel verder). Dienstverleners die erin slagen zich te onderscheiden met een aanpak die creatiever is dan die van de concurrentie, worden aantrekkelijker. "De kopers van drukwerk koesteren hoge verwachtingen op het vlak van creativiteit en content", stelt HP in zijn analyse van de trends op de markt voor grootformaatdruk. "Inkopers zijn getuige geweest van de bliksemsnelle groei van platformen zoals Canvas en zijn het ondertussen gewend om goederen en diensten op gebruiksvriendelijke platformen voor e-commerce te kopen. Platformen die bovendien een snelle levering beloven, morgen of zelfs vandaag al." Grafische bedrijven kunnen op die manier hun voordeel doen met creatieve oplossingen die content, ideeën en ervaringen bieden om aan de verwachtingen van de klanten tegemoet te komen. De personalisering (van bijv. producten of ruimtes) maakt deel uit van het creatieve aanbod en zal bovendien een veelbesproken onderwerp zijn op de volgende Fespa (München, 23-26 mei 2023). Duncan MacOwan, verantwoordelijk voor de marketing en de evenementen bij Fespa, licht toe: "We hebben vandaag een kantelpunt bereikt waar de creatieve en technische capaciteit aan de algemene en onmiddellijke vraag kan voldoen. Consumenten willen onmiddellijke en gepersonaliseerde ervaringen met toegevoegde waarde. De merken die de personalisatietechnieken toepassen, versterken hun concurrentievoordeel, creëren waarde en vergroten hun marktaandeel." Volgens Roel Wijnants van Canon blijft de zoektocht naar een grotere productiviteit het streefdoel bij uitstek van de klanten. Hetzelfde geluid bij HP: "De grootformaatdrukkerijen zoeken manieren om zich te ontwikkelen en zich aan te passen, in de eerste plaats om op dringende vragen van klanten in te spelen, maar ook om nieuwe diensten uit te werken die klanten kunnen helpen om een nieuwe richting in te slaan. Ze weten dat ze efficiënter moeten worden, dat ze de kosten beter in het oog moeten houden en dat ze hun workflow moeten verbeteren door technologieën in te voeren die hun processen vereenvoudigen en rationaliseren." Om de winstgevendheid van hun bedrijf veilig te stellen, moeten printproductiebedrijven dus voortdurend hun productieactiviteiten verbeteren. Dat betekent kosten, vergissingen en verspilling terugdringen en tegelijk de productiviteit, de productiecapaciteit en de leveringstermijnen verbeteren. En dan is automatisering de enige weg. "De invoering van workflowtechnieken en van automatisering maakt een wereld van verschil", meent HP. "Dat kan de grafische bedrijven helpen om hun werking te verbeteren: ze kunnen bijvoorbeeld nauwkeurigere bestekken opstellen, met hun leveranciers over betere prijzen onderhandelen, en onderzoeken waar kostenbesparingen mogelijk zijn". Daar bestaan programma's voor die specifiek op de productie van printproductiebedrijven afgestemd zijn en die zowel door de printerfabrikanten als door onafhankelijke softwarebedrijven (zoals Dataline) aangeboden worden. Dergelijke software stelt de bedrijven ook in staat om online handel te drijven waarmee ze bijkomende winstbronnen kunnen aanspreken. Pedro Overmeer, business development manager bij Durst, stelt eveneens een sterke vraag naar automatisering vast, meer bepaald wegens het gebrek aan gekwalificeerd personeel. "De automatisering van de werkstromen maakt het mogelijk om dagelijkse routines te elimineren en om het aantal vergissingen terug te dringen. De vraag naar volledig geautomatiseerde printers - met een wissel van pallets - is ook sterk gestegen." Om de productie van karton en grote volumes vlot te laten verlopen, bestaan er vandaag robots die de drukdragers automatisch laden en lossen. We vertellen niets nieuws als we erop wijzen dat een aanbod van milieuvriendelijke producten en diensten belangrijk is om aan de verwachtingen van de kopers tegemoet te komen, zeker op een moment dat de ecologische transitie vorm krijgt. Duurzaamheid maakt overigens hoe langer hoe meer deel uit van het aanbod van de fabrikanten. Inkten en verbruiksgoederen worden milieuvriendelijker, machines springen zuiniger om met energie en inkt. Volgens HP is er een dringende en groeiende behoefte om alternatieven voor materialen zoals PVC te vinden. Pedro Overmeer van Durst bevestigt die trend: "Wegens de sterke stijging van de vraag naar materialen zonder PVC wordt textiel hoe langer hoe meer met de sublimatietechniek bedrukt". Duurzaamheid is overigens een thema dat op Fespa een centrale plaats krijgt met de 'Sustainability Spotlight', dat de bezoekers een overzicht geeft van manieren om hun milieuprestaties te verbeteren. Begin dit jaar stelde Agfa de Jeti Tauro H3300 UHS met (optionele) verniseenheid voor, een inkjetprinter voor de productie van affiches en verpakkingen. Het gaat om de snelste versie van de familie inkjetprinters Jeti Tauro H3300 LED. Het UHS-model (Ultra High Speed) haalt een snelheid van 905 m2/uur en kan met een verniseenheid uitgerust worden die tot 150 m2/uur aankan. Ter vergelijking: de modellen Jeti Tauro H3300 LED en HS LED drukken met een snelheid tot 680 m2/uur. Producenten van displays in golfkarton kunnen hun drukwerk dus nu met een glanzende of gesatineerde vernislaag veredelen, over het hele oppervlak of op specifieke punten. De printer die een drukbreedte van 3,3 m heeft, onderscheidt zich door een minimaal inktverbruik. Bovendien kunnen alle modellen een witte inkt of wit en een primerlaag aanbrengen. De inkten van de Jeti-familie hebben de certificatie Greenguard Gold. Agfa heeft met de behoeften van de klanten op het vlak van automatisering en efficiëntie rekening gehouden door in de Jeti Tauro H3300 LED opties voor de halfautomatische of volledig automatische aan- en afvoer van stijve dragers te integreren. De software die de fabrikant voor het beheer van de productiestroom aanbiedt, draagt op haar beurt bij tot de automatisering van het productieproces. De kans op vergissingen wordt beperkt doordat er slechts een minimum aan manuele ingrepen nodig is. De printer kan non-stop functioneren en produceert volgens de fabrikant heel weinig afgekeurde exemplaren. Op het vlak van de textieldruk schuift Agfa de Avinci CX3200 naar voren die van de sublimatietechniek gebruik maakt. Die textielprinter van de nieuwe generatie kan textiel zowel rechtstreeks als via een transferpapier met een snelheid tot 270 m2/uur bedrukken. Canon heeft onlangs zijn printers uit de reeks Colorado verbeterd met de nieuwe oplossing FLXfinish+ waarmee in één doorgang een matte, glanzende of gemengde afwerking aangebracht kan worden. "Met die technologie kunnen heel wat nieuwe creatieve toepassingen ontwikkeld worden, meer bepaald voor sectoren zoals reclame, distributie, verpakkingen en interieurdecoratie", zegt Roel Wijnants. De nieuwe functie FLXfinish+ is standaard op het model Colorado 1650. Dat druksysteem dat met de UVgel-inkten werkt, wordt in de markt gezet als een milieuvriendelijke printoplossing omdat het geen VOC's of gevaarlijke vervuilende stoffen uitstoot. Bovendien ligt het inktverbruik van de printer erg laag. Daarnaast biedt Canon ook een volledige en modulaire oplossing op basis van de Colorado 1650 aan om gepersonaliseerd behangpapier te drukken: de UVgel Wallpaper Factory die ontworpen is met het oog op de geautomatiseerde productie van behangpapier op maat of op aanvraag. Nieuw bij Canon is ook het softwarepakket PrismaGuide XL waarmee gebruikers van een printer uit de reeks Colorado of Arizona gemakkelijker complexe creatieve toepassingen kunnen ontwerpen. "Grafische dienstverleners moeten op de nieuwste trends kunnen inspelen en tegelijk borg staan voor een economisch rendabele personalisering. Onze gebruikers zoeken voortdurend naar manieren om hun klanten toegevoegde waarde te bieden en om hun speciale producten voor te stellen waarmee ze zich van de concurrentie kunnen onderscheiden. Tegelijk vereisen de korte leveringstermijnen een ononderbroken productie met minder operatoren. Onze klanten moeten dus intelligente technologieën kiezen om automatische werkstromen in hun activiteiten te integreren", vertelt Mathew Faulkner, directeur marketing en innovatie voor grootformaatdruk bij Canon Europe. Onlangs heeft Canon exemplaren van de printer Arizona GT bij Séridel in Nijvel en bij Instawood in Brussel geïnstalleerd. In Bilzen investeerde Art-B in twee printers: een Arizona en een Colorado 1650 met de functie FLXfinish+. Binnen de grootformaatdruk legt Durst zich toe op industriële textielprinters voor sectoren zoals mode, sportkledij, behangpapier en soepele signs. De Italiaanse constructeur kondigde onlangs nog aan dat de sublimatie-inkten P5 Sublifix het certificaat Oeko-Tex Standard 100 verworven hadden. Dat betekent dat de producten die met dit procedé bedrukt zijn, geen gevaar voor de gezondheid en het milieu inhouden. Decoratietextiel, vlaggen en de bekleding van lichtbakken zijn enkele toepassingen. De P5 Sublifix-inkten zijn in acht kleuren beschikbaar en maken het mogelijk om polyester direct te bedrukken zodat het droogproces geëlimineerd kan worden. De technologie is eveneens compatibel met het drukprocedé waarbij van transferpapier gebruik gemaakt wordt. Durst raamt de energiebesparing op 50 procent in vergelijking met een traditioneel procedé zoals een warmtedrukpers. Onlangs breidde Durst zijn reeks UV LED P5-printers met het extra brede model P5 500 uit (een drukbreedte van 5,25 meter). Durst bracht eveneens de versie P5 500i D4 (Double 4) uit. De nieuwe D4-technologie houdt in dat er naast de CYMK-kanalen nog vier andere inktkanalen beschikbaar zijn voor lichte kleuren, wit of vernis. De belangrijkste kenmerken van de pers zijn het lagere inktverbruik, de energiezuinigheid, de werking volgens XY-assen en de recto-versodruk. Bovendien is het nu ook mogelijk om de productiviteit van de modellen P5 210 en P5 350 HS te verdubbelen door een tweede rij printkoppen in te bouwen. Dat maakt het mogelijk om ook witte inkt, vernis of primer aan te brengen. In de volledige configuratie telt de printer 80 printkoppen Gen5 van Ricoh. Epson heeft onlangs twee nieuwe sublimatieprinters onthuld: de SureColor SC-F6400 (4 kleuren) en de SureColor SC-F6400H (6 kleuren). Dat laatste model is ontworpen voor de productie van kleding, soepele signs, gepersonaliseerde producten en foto's op stijve dragers. Volgens Epson ligt de productiviteit van de printers hoger dan die van hun voorgangers en veroorzaken ze minder verspillingen. De SC-F6400 is 20 procent productiever dan het vorige model, de SC-F6300. De F6400H biedt op zijn beurt een ruimer kleurengamma, met onder andere inkten in fluoroze en fluogeel. Fujifilm is begin dit jaar van start gegaan met de verkoop van zijn nieuwe grootformaatprinter Acuity Ultra Hybrid LED die in de herfst van 2022 onthuld werd. Deze polyvalente oplossing kan zowel soepele als stijve dragers verwerken voor toepassingen zoals signs en affiches. Ze kan tot 218 m2/uur bedrukken, in roll-to-roll, met een maximale resolutie van 1200 x 1200 dpi. Deze printer met een drukbreedte van 3,3 meter maakt gebruik van de nieuwe FujiFilm Uvijet UH-inkten (CMYK, lichtmagenta, lichtcyaan, wit als optie) met de certificaties Greenguard Gold en AgBB. Die inkten werden ontwikkeld voor indoor- en outdoortoepassingen die van dichtbij bekeken worden en daarom een hoogwaardige fotokwaliteit vereisen. De eerste Acuity Ultra Hybrid LED werd bij de Engelse drukker Echo House opgesteld die als betasite fungeert. Die drukkerij is gespecialiseerd in het ontwerp en de productie van displays voor luxemerken en musea (zie ook blz. 45). HP heeft de vierde generatie van de HP Latex-printers uitgebracht, die nu ook witte inkt kunnen gebruiken. Het gaat om de Latex 2700 en Latex 2700 W (W voor white), grootformaat roll-to-roll-modellen met een drukbreedte van 3,2 m. De nieuwe printerreeks leent zich voor de productie van banners, doeken en behangpapier, bekledingen van etalageruiten, voertuigen en textiel. Volgens HP kan de printer Latex 2700 W (54 m2/uur in opaak wit) zowel gekleurde als transparante dragers bedrukken. De dubbele, symmetrische drukkoppen maken het mogelijk om met een snelheid tot 89 m2/uur te drukken (levendige kleuren) en zelfs tot 121 m2/uur (standaardkleuren). Volgens tests die HP door Venture Electronics Spain heeft laten uitvoeren, produceert de printer met CYMK en lichtcyaan en -magenta een 30 procent grotere kleurenruimte dan de concurrerende oplossingen. Een première op de markt van de grootformaatprinters: Mimaki stelde zijn eerste DTF-systeem (Direct To Film), de TxF150-75 tijdens de 'Global Innovation Days' voor, het virtuele event van het bedrijf dat van 21 tot 23 februari plaatsvond. "Deze printer is de eerste in zijn soort in ons productaanbod", teasede Danna Drion, algemeen directeur marketing bij Mimaki Europe, nog voor het event. Volgens Mimaki werd de TxF150-75 ontworpen voor de productie van hoogwaardige en personaliseerbare textieltoepassingen, zoals sportkledij en promotietextiel. Het nieuwe toestel in het aanbod textielprinters van Mimaki beleefde eind vorige maand zijn EMEA-debuut op de vakbeurs 'Printwear & Promotion Live' in het Verenigd Koninkrijk. De DTF-printer zal vanaf april 2023 op de markt beschikbaar zijn. "DTF-druk biedt een eenvoudig en betaalbaar proces om kleding, hoofdzakelijk T-shirts, te bedrukken. Het motief wordt eerst rechtstreeks op een speciale transferfilm gedrukt, die nadien bestrooid wordt met een poeder dat onder invloed van warmte met de inkt samensmelt. Zodra het transfervel verwarmd en gedroogd is, kan het met behulp van een warmtepers op de stof geperst worden", legt Mimaki uit. "Het systeem TxF150-75 is gebaseerd op het bestaande gamma 150-printers. Het ingebouwde circulatiesysteem voor de inkten en de set inkten (die geen gas bevatten) voorkomen de bekende problemen bij DTF-druk, zoals een slechte inktafgifte en verstopping van de witte inkt. Die basistechnologieën, die ook de regeleenheid voor de spuitmondjes en het recuperatiesysteem voor de mondjes omvatten, garanderen dat de processen efficiënt uitgevoerd worden met een minimum aan interventie", gaat de Japanse fabrikant voort. Mark Sollman, senior product manager EMEA bij Mimaki Europe, stelt: "Kledingdecoratie is een populaire en dynamische sector waarin we al jaren actief zijn. We zagen welke impact de DTF-technologie de afgelopen jaren op de industrie heeft gehad door zijn voordelen. DTF vermijdt namelijk het tijdrovende proces van het maken van platen bij zeefdruk en het vereiste wieden bij traditionele vinyl hittetransfer." Mimaki heeft voor zijn eerste DTF-printsysteem eveneens een eigen gamma pigmentinkten op waterbasis gecreëerd (PHT50). Vanaf maart 2023 hebben die inkten de certificatie OEKO-TEX Eco Passport. In tegenstelling tot de thermische sublimatiedruk kan het DTF-procedé verscheidene materialen bedrukken (polyester, katoen, gemengde vezels) alsook donkere en lichtgekleurde stoffen. De TxF150-75 wordt geleverd met de software RasterLink7 RIP van Mimaki. Met die software krijgen de gebruikers een volledig overzicht en kunnen ze het productieproces, van het ontwerp tot het eindproduct, stroomlijnen. In november 2022 bracht Mutoh een nieuwe printer op de markt: de XperJet 1682SR Pro (drukbreedte van 1,6 m) voor de productie van affiches en visueel communicatiemateriaal. De nieuwe printer biedt een hoge productiekwaliteit bij een snelheid tot 35 m2/uur. Hij is uitgerust met de printkoppen AccuFine HD van Mutoh (3200 spuitmonden) en maakt gebruik van de nieuwe inkten MS51 met de Greenguard Gold certificatie. Volgens de fabrikant behoudt het drukwerk zijn glans en zijn de inkten bestand tegen schuren, chemische producten en UV-licht - en dat gedurende drie jaar zonder dat het drukwerk gelamineerd moet worden. SwissQPrint, de specialist van hoogwaardige, digitale UV LED-inkjetsystemen, pakt uit met drie nieuwigheden: de vlakbedprinter Nyala 4, de roll-to-roll-printer Karibu 2 en de nieuwe hybride vlakbedprinter Kudu. De Kudu (3,2 x 2 m) is het vlaggenschip en biedt een druksnelheid tot 300 m2/uur bij een resolutie van 1350 dpi. De Kudu is gebaseerd op een modulair chassis dat met het bedrijf kan meegroeien, en is het eerste model van de Zwitserse constructeur met een tiende inktkanaal. Volgens SwissQPrint is de Kudu een polyvalente en bijzonder precies werkende printer om grote volumes binnen korte levertermijnen af te werken.