De omzetten van verpakkings- en labeldrukkers sector hebben een metamorfose ondergaan. Food draait als een trein, horeca en evenementen uiteraard niet. We spraken met drie vertegenwoordigers van gerenommeerde label- en verpakkingsdrukkers in België over hun sector: Marco van Hooff, sales director van Reynders, Luc Dierckx, sales accountmanager van Autajon en Nico Dhondt, mede-eigenaar van St. Luc.
...

De omzetten van verpakkings- en labeldrukkers sector hebben een metamorfose ondergaan. Food draait als een trein, horeca en evenementen uiteraard niet. We spraken met drie vertegenwoordigers van gerenommeerde label- en verpakkingsdrukkers in België over hun sector: Marco van Hooff, sales director van Reynders, Luc Dierckx, sales accountmanager van Autajon en Nico Dhondt, mede-eigenaar van St. Luc. Hoe gaat het - economisch - sinds de corona-uitbraak? Marco van Hooff, Reynders: "Het afgelopen corona-jaar was er een met ontzettend veel uitdagingen. Levertermijnen voor basisgrondstoffen die tot drie keer langer werden; paniekreacties bij de consumenten; ver(drie)dubbeling van orders voor bepaalde sectoren; maar net zo goed een ongekende terugval voor andere. Op zo'n ogenblikken ben je blij dat elke site kan bijspringen om een andere uit de nood te helpen. We hebben in 2020 met z'n allen keihard gewerkt om onze service op peil te houden en we mogen zeggen dat we het jaar 'in schoonheid' mochten afsluiten." Luc Dierickx, Autajon: "Tijdens en na de eerste golf was het een moeilijke periode. Maar dankzij interne reorganisatie en optimalisaties hebben we tijdelijk de kosten kunnen drukken en kunnen inspelen op de veranderende markt." Dhondt: "Aangezien wij een verpakkingsdrukkerij zijn, hebben wij goed standgehouden tegen corona. Wel zijn er heel veel veiligheids- en voorzorgsmaatregelen in de vier drukkerijen, en is home-office het keyword waar het kan. Home-office was geen evident gegeven, in een bedrijf dat zware bestanden verwerkt, veel overleg pleegt met z'n teams van verschillende afdelingen, maar we hebben onszelf heruitgevonden en het is eigenlijk prima verlopen." Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen? Van Hooff: "Behalve het feit dat zowat elke brouwer of distilleerder zich in 2020 (kortstondig) aan de productie van handgel of ontsmettingsmiddelen gewaagd heeft, heeft COVID ons inziens niet echt een nieuwe trend veroorzaakt. Wij merken dat wat wij 'vintage labels' plegen te noemen, nog altijd in de lift zitten. Klanten kiezen opmerkelijk veel voor een vrij dik, vaak ongestreken papier, eventueel met een fijne structuur erin. Dat wordt dan bedrukt met een uitgekiend, hoogstaand design, en - toch vrij opvallend - in beperkte kleuren; in veel gevallen één, hooguit twee: 'Less is more!' Maar dat wordt dan wél verder afgewerkt met preging en loepzuivere hotfoil. En die dan liefst nog in een speciale tint, want goud en zilver zijn 'out'. Zou Covid/Corona dan toch een nieuwe vorm van hedonisme in gang gezet hebben?" Dierckx: "Het is momenteel een afwachtende en volatiele markt. 'Out of the box'-denken wordt standaard. Er is een toenemende vraag naar duurzame labels, maar het is nog wachten op de economische schaalvoordelen om een echte doorbraak te realiseren." Dhondt: "Wij zien steeds meer vraag naar short-runs, voornamelijk in flexibele verpakkingen." En de trends op materiaalgebied? Van Hooff: "De trend - en door alle watchers in hun top-5 gezet - is natuurlijk duurzaamheid. De synthetische materialen met een kleine 'r' ervoor zijn ongelooflijk populair: rPE en rPP voor labels, rPET voor sleeves. De minuscule, verwaarloosbare 'onzuiverheden' in vergelijking met 'puur' materiaal zijn voor de gebruikers de absolute acceptabele littekens die hun pioniersrol in de verf zetten. Veel klanten stappen ook in de recyclageprogramma's voor backings (zowel papier als synthetisch) of engageren zich in programma's als Holy Grail 2.0. Als er de komende jaren een "blijver" is, dan is het zeker de wil om het probleem van (plastic)afval grondig aan te pakken." Dierckx: "Verpakkingen in monomaterialen. De slinger richting anti-plastic wordt stilaan gestopt dankzij een inhaalbeweging met ecologische alternatieven vanuit deze industrie." Nico Dhondt, St. Luc: "Eco- vriendelijke verpakkingen worden steeds belangrijker, wat ons verplicht om te zoeken naar nieuwe oplossingen in karton of papier. Bij flexibele verpakkingen en pouches willen klanten steeds meer monomaterialen, wat beter recycleerbaar is. Ook naar composteerbare verpakkingen is er steeds meer vraag. Bij kunststoffen zien we steeds meer de opkomst van deels gerecycleerde kunststof. Ook bij papier en karton zien we deze trend; certificeringen als FSC en PEFC worden steeds belangrijker. Een mooi voorbeeld van een 'groener' product is ook het linerless label: er wordt enkel lijm aangebracht daar waar nodig, en bovendien heeft de klant geen restafval, want de labels zitten niet op een draagband. Dit zijn innovaties die kaderen in het verlagen van de carbon footprint, minder afval en ecologischer verpakken." Neemt digitalisering toe door kleinere productieruns? Dierckx: "Personalisatie begint meer de bovenhand te halen. Door de individuele verpakking om corona-proof te zijn, zijn er ook meer labels nodig." Dhondt: "Sowieso was er in de verpakkingsmarkt al een trend naar kleinere runs en meer flexibiliteit. Verpakkingen wisselen sneller van design en look, men kan personaliseren, voorraden worden kleiner en nu, zeker met de corona-crisis, kan er minder makkelijk in het buitenland en het verre Oosten besteld worden. Daardoor gaat men veel lokaler aankopen. Hier spelen digitaal gedrukte verpakkingen een grote rol: snelheid en kleine runs zijn daarbij key-factoren. Wij maakten jaren geleden reeds de switch naar digitaal drukken en vandaag zien we dat ongeveer eenderde van de verpakkingen digitaal gedrukt wordt en dat aantal vergroot van jaar tot jaar." Hoe staat het met de verluxing? Dierckx: "Die trend heeft zich met corona versneld. De consument kan/mag niet op vakantie gaan en koopt luxueuzere producten om dat gemis te compenseren." Dhondt: "Door de corona-crisis consumeren we meer thuis, gaan we met z'n allen meer naar de supermarkt en zijn we op zoek naar vernieuwing. Tijdens de eerste corona-tijd, begin vorig jaar, was er geen tijd voor ontwikkeling van nieuwe verpakkingen. De focus lag bij elke producent en klant op bevoorrading. Na de zomer is dit proces van vernieuwing terug opgestart. Marketingafdelingen namen de draad terug op en beseften dat opvallend verpakken steeds belangrijker wordt. Met de veelheid van producten in de winkel moet je als merk opvallen. Dat kan door een uitgesproken design, een speciale vorm maar ook door een betere uitstraling. De mogelijkheden zijn talrijk: reliëf, duurdere papiersoorten, goud- en zilverfolie, softtouch-vernissen, speciale effecten... Een belangrijke trend is de keuze voor een duurder papier, een karton in virgin fiber, om het product een mooier cachet te geven." Wat ziet u als de trends van de nabije toekomst? Dierckx: "Er is terug meer vraag naar een lokale productie en veel minder naar een product dat aan het ander eind van de wereld vervaardigd is." Dhondt: "Eenmaal de grote corona-crisis weg is, gaan we het ecologische aspect terug zien overheersen als trend. De 'war against plastics', minder verpakking, recycleerbaarheid, het zal allemaal terug belangrijker worden." Gaat jullie daar het machinepark op aanpassen? Van Hooff: "Wij merken ook dat onze meest recente investeringen gerechtvaardigd én doeltreffend zijn en dat de hele groep - ook dankzij een doordacht strategisch plan voor 2021-2030 - zijn positie van 'early adaptor' en 'innovator' zal blijven waarmaken." Dierckx: "Wij waren hier reeds voor aangepast, vanwege onze filosofie in de groep: think global, act local." Dhondt: "Wij zijn vandaag al voorbereid voor de toekomst. Ons moderne machinepark kan de nieuwere, ecologische en recycleerbare materialen verwerken." Waar zou u mee willen afsluiten? Van Hooff: "Nu hopen we vooral nog dat de evenementensector terug mag opstarten, want de goesting om nieuwe klanten te ontmoeten op vakbeurzen is groter dan ooit. Én we willen absoluut ons nieuwe 'Label Experience Center' in Boechout in gebruik nemen met een spetterende openingsdag." Dierckx: "Het milieuverhaal is tijdens corona wat op de achtergrond geduwd, maar begint nu meer zijn leidende positie weer op te eisen. Het ontberen van de sociale contacten heeft bepaalde tendensen ongelooflijk snel ingang doen vinden: Home office en een boost voor e-commerce (10 jaar +10 procent, met COVID-19 in 8 weken opnieuw +10 procent omzet). Ook tracebility (NFC, QR-codes) begint nog meer aan belang te winnen."