Bij alle grote retailers van Europa, waaronder die in België, is sinds begin dit jaar een nieuwe monomateriaal PP-verpakking voor plakjes kaas van FrieslandCampina te vinden. Het zuivelconcern meldt daarmee de eerste in haar sector te zijn. Niet alleen onder eigen merk maar ook tal van private labels van de verschillende retailketens. Uiteraard in combinatie met hersluitbaarheid. Patrick van Baal, global director packaging development bij FrieslandCampina: "Hersluitbare verpakkingen zijn nodig om de kaas te beschermen, voedselverspilling tegen te gaan en de kwaliteit te garanderen. Daarom werken we continu aan het verbeteren van onze verpakkingen, het verduurzamen van het productieproces en betere recyclagemogelijkheden. Ik ben er trots op dat we erin zijn geslaagd de milieu-impact van onze kaasverpakking significant te verlagen."
...

Bij alle grote retailers van Europa, waaronder die in België, is sinds begin dit jaar een nieuwe monomateriaal PP-verpakking voor plakjes kaas van FrieslandCampina te vinden. Het zuivelconcern meldt daarmee de eerste in haar sector te zijn. Niet alleen onder eigen merk maar ook tal van private labels van de verschillende retailketens. Uiteraard in combinatie met hersluitbaarheid. Patrick van Baal, global director packaging development bij FrieslandCampina: "Hersluitbare verpakkingen zijn nodig om de kaas te beschermen, voedselverspilling tegen te gaan en de kwaliteit te garanderen. Daarom werken we continu aan het verbeteren van onze verpakkingen, het verduurzamen van het productieproces en betere recyclagemogelijkheden. Ik ben er trots op dat we erin zijn geslaagd de milieu-impact van onze kaasverpakking significant te verlagen." Van Baal licht toe: "De meeste kaasverpakkingen zijn gemaakt van verschillende soorten plastic, waardoor ze niet gerecycleerd kunnen worden. Onze oude verpakking bestond al uit een mono PET-onderkant - deze stap is al gemaakt in 2013 - maar de bovenfolie was nog een multilaag, met een mix van PE en PET. Dat geeft problemen in de recyclage. Hier wilden we dus graag een vervolgstap op maken. Daar hebben we nu een oplossing voor. Onze nieuwe kaasverpakking bestaat uit polypropyleen, een materiaal dat goed gescheiden en gerecycleerd kan worden en bruikbaar is voor een nieuw leven." Packaging developer Melissa Smeets erkent dat de verpakking feitelijk voor 95% uit PP bestaat. Ook bevat de verpakking materialen die zorgen voor de zuurstofbarrière en hersluitbaarheid van de seal. Dit is echter in zo'n klein percentage dat het geen invloed heeft op de recyclage. Hier is uitvoerig onderzoek naar gedaan. "Een dergelijke verpakkingsontwikkeling moet je ketenbreed aanpakken en we hebben gesproken met recycleerders en testen laten doen bij sorteerders of deze samenstelling geen belemmering zou betekenen voor de recyclage." Friesland Campina heeft ook een suggestie naar de retailers als haar klanten voor een kleine wijziging van het grafisch design naar aanleiding van het nieuwe verpakkingsmateriaal. "We willen de consument graag meenemen in onze 'journey' met betrekking tot circulair verpakkingsmateriaal", aldus Van Baal. Daarom delen we ook graag deze stap. Dit doen we door onze klanten te vragen een 'recycleerbaar'-logo te plaatsen en een link naar www.recyclablecheesepack.eu. Op deze website vertellen we meer over wat het betekent dat onze verpakking nu recycleerbaar is en wat de volgende stappen zullen zijn." Overigens is de houdbaarheid van de kaas net zo lang als in de vorige verpakking. "Productbescherming is nog altijd de belangrijkste eigenschap van een verpakking", stelt Smeets. "Hoe lang de verpakking het product exact beschermt hangt af van het type product, maar bijvoorbeeld kaas kan wel twaalf maanden houdbaar zijn in de verpakking. Uiteraard wordt de barrière een stuk minder na opening van de verpakking, maar uit testen is gebleken dat de houdbaarheid door de hersealbaarheid in ieder geval wordt vergroot, doordat de kaas niet zo snel uitdroogt in de koelkast." Het totale gewicht van de verpakking verschilt per productgrammage en dat geldt voor de dikte. De verpakking is wel iets dikker dan de vorige verpakking, maar tegelijkertijd ook lichter door de andere densiteit van het materiaal. "De plasticreductie varieert per verpakking van 0 tot 40%", aldus Smeets. Van Baal vervolgt: "Tot drie, vier, vijf jaar geleden was de focus vooral om een verpakking zo licht mogelijk te maken met het oog op de milieuvriendelijkheid. Dat leidde tot de ontwikkeling van multilayers die echter in de praktijk niet recycleerbaar zijn. De focus ligt nu echter op recycleerbaarheid als volgende stap richting een circulaire verpakkingseconomie." Smeets stelt dat de nieuwe verpakking weliswaar recycleerbaar is, maar nog niet circulair. Dat geldt wel voor mono-PET voor voedingsmiddelenverpakkingen, die ook weer gerecycleerd kan worden in voedingsmiddelentoepassingen. PET zou inderdaad circulair gerecycleerd kunnen worden, wat betekent dat het weer terug gerecycleerd kan worden in verpakkingen die gebruikt worden voor voedingsmiddelen. Bij PP kan dit niet, echter is de ontwikkeling van een hersluitbare mono-PET-verpakking technisch uitdagender, en dus zou deze ontwikkeling langer duren. Omdat we de mindset 'Act now' hebben, maken we nu al tussentijdse stappen door naar PP over te gaan. Bovendien wordt PP nu goed gerecycleerd in verschillende landen, waar PET-trays alleen nog in Nederland gerecycleerd zouden worden." PP wordt nu wel hergebruikt maar niet in verpakkingen: het krijgt een nieuwe hoogwaardige toepassing in bijvoorbeeld tuinmeubelen, emmers en stofzuigers. Het circulair maken van de verpakkingen is de volgende stap. "Hoe snel dat gaat hangt af van de technologische ontwikkelingen", analyseert Van Baal. "Bijvoorbeeld hoe snel de thermische recyclage daar klaar voor is. Of hoe snel zich de chemische recyclage ontwikkelt. Op dit moment is PP de beste oplossing voor deze kaasverpakking, maar door technologische ontwikkelingen kan dat in de toekomst wel eens een andere kunststof de meest duurzame blijken te zijn." FrieslandCampina wil namelijk grote stappen zetten in recyclage, hernieuwbaarheid en afname in gebruik van fossiele grondstoffen voor verpakkingen. Daarom heeft de onderneming zijn doelstellingen ook vastgelegd via internationale en nationale samenwerkingsverbanden zoals het Plastic Pact en 'the new plastics global commitment' van de Ellen MacArthur Foundation. Van Baal: "In Nederland is FrieslandCampina een van de voorlopers om samen met andere bedrijven en ketenpartners tot circulaire verpakkingen te komen. Dat proberen we in Europa van de grond te krijgen. Niet alleen met andere bedrijven maar ook met overheden van landen." Het is FrieslandCampina's ambitie om te leiden met duurzaamheid en om in 2025 wereldwijd alle verpakkingen volledig recycleerbaar te maken. Uiteindelijk wil het bedrijf volledig circulaire verpakkingen gebruiken. In 2019 heeft FrieslandCampina zijn complete verpakkingsportfolio geanalyseerd waardoor het aandeel recyclebare verpakkingen in beeld wordt gebracht en toekomstige vooruitgang gemeten kan worden. "Dit geeft inzicht waar nog stappen gezet moeten worden en wat de grootste impact heeft", aldus Van Baal. "Zo is er bijvoorbeeld voor gekozen om binnen het kaasportfolio te beginnen met het recycleerbaar maken van de verpakking voor plakken kaas. Gezien dit het grootste volume op de markt is, heeft dit een enorme impact. De andere soorten verpakkingen, zoals vacuümverpakkingen en zakjes voor geraspte kaas, zijn opgenomen in een plan voor de komende jaren, want ook die moeten recycleerbaar worden. Overigens geldt de verpakkingsstrategie niet alleen voor de kaasverpakkingen, maar voor alle verpakkingen van zuivelconcern FrieslandCampina.