Juist rond Virtual Drupa werden er toch interessante aankondigingen verwacht over de marktintroductie van 'Ecoleaf' - de nieuwe naam voor Landa's uitvinding. Die naam komt uit de koker van Actega Metal Print, een bedrijf dat door de Duitse chemiereus Altana speciaal is opgericht om de technologie verder te perfectioneren. Altana, dat onder andere inkten en coatings maakt, investeerde eerder al miljoenen in Landa Digital Printing en nam in 2017 ook het 'metallography'-concept over.
...

Juist rond Virtual Drupa werden er toch interessante aankondigingen verwacht over de marktintroductie van 'Ecoleaf' - de nieuwe naam voor Landa's uitvinding. Die naam komt uit de koker van Actega Metal Print, een bedrijf dat door de Duitse chemiereus Altana speciaal is opgericht om de technologie verder te perfectioneren. Altana, dat onder andere inkten en coatings maakt, investeerde eerder al miljoenen in Landa Digital Printing en nam in 2017 ook het 'metallography'-concept over. Landa liet tijdens Drupa 2016 een prototype zien van de speciale unit, die geen folierollen gebruikt om metallic-effecten te creëren, maar - in de woorden van Benny Landa - metaaldeeltjes op 'nano'-formaat in poedervorm. In de basis is de methode te vergelijken met die van vroegere bronzeermachines. Het belangrijkste voordeel dat Landa biedt ten opzichte van conventionele hotfoil- en koudfolietechnieken is de potentiële kostenbesparing. Bij folierollen gaat immers vaak veel kostbaar materiaal ongebruikt verloren, terwijl Landa's technologie uitsluitend de exact benodigde hoeveelheid metaalpigment gebruikt. Altana ziet mogelijkheden en wil op Drupa 2020 schitteren met de daadwerkelijke marktintroductie ervan. Het blijft daarna lange tijd stil rond de 'revolutionaire veredelingstechniek', totdat in maart 2020 de eerste bèta-installatie wordt aangekondigd van de tot 'Ecoleaf' omgedoopte techniek. Bij Kolbe-Coloco Spezialdruck in het Duitse Versmold (niet ver van Actega's hoofdkwartier) wordt de Ecoleaf-unit geïntegreerd op een met offset-, flexo- en zeefdruk-druktorens uitgeruste twaalfkleuren labelpers van Gallus. De verwachtingen zijn op dat moment hoog gespannen, zowel bij de gebruiker als bij de leverancier. Michael Leon, directeur van Kolbe-Coloco, voorziet 'een belangrijke mijlpaal' nu het gebruik van folie overbodig lijkt te worden. Actega vermeldt alvast dat Ecoleaf 'vanaf zomer 2020' verkrijgbaar zal zijn. Maar dan slaat de coronapandemie toe en verdwijnt Drupa 2020 van de kalender - hét gedroomde moment voor Actega om Ecoleaf op de kaart te kunnen zetten en de verkoopmachine aan te slingeren: voor alle bezoekers zijn alvast bierflesjes geproduceerd met een speciaal Ecoleaf-etiket. In september 2020 vertelt Dario Urbinati, bij Actega verantwoordelijk voor marketing en verkoop, dat het bedrijf niet bij de pakken neer is gaan zitten. Tijdens een online sessie op de virtuele 'FuturePrint' conferentie legt hij uit dat er, ondanks corona, toch een eerste distributeur voor Europa is aangesteld: afwerkspecialist AB Graphic. Ook volgen er nog verschillende andere bèta-installaties, bij onder andere labelproducent VollherbstDruck. Urbinati geeft in zijn presentatie bovendien een inkijkje in de stand van zaken. Hij stelt dat de technologie geschikt zal zijn voor niet alleen labels, maar ook voor vouwkarton, flexibele verpakkingen en nog veel meer. Ecoleaf kan worden gecombineerd met verschillende druktechnieken op allerlei persen: de lijmbedrukking, waar de metaalpigmenten zich aan moeten hechten, kan met flexo, zeefdruk of inkjet worden aangebracht; offset ontbreekt (nog?) in dit rijtje. Het gemetalliseerde beeld kan vervolgens direct inline worden bedrukt om allerlei metallic-effecten te bereiken. Het efficiënte en zuinige gebruik van metaalpigmenten maakt volgens Urbinati een kostenbesparing van twintig tot vijftig procent mogelijk ten opzichte van klassieke folietechnieken (mede afhankelijk van de gebruikte methode en de oppervlakte van het gemetalliseerde gebied). En uit onderzoek zou bovendien blijken dat ook de CO2-voetafdruk tot wel vijftig procent kan worden gereduceerd. Hij belooft dat het bèta-programma uiterlijk begin 2021 zal zijn afgerond. Met de opgedane kennis zal Ecoleaf dan klaar worden gemaakt voor de lancering 'in het tweede kwartaal van 2021' - aanvankelijk in Europa, en een jaar later ook in de Verenigde Staten. Nadat de Ecoleaf tijdens Virtual Drupa schittert door afwezigheid, maakt Actega begin mei bekend dat de bétatest bij Kolbe-Coloco met succes is afgerond. De labelspecialist is tevreden over de behaalde resultaten en is begonnen met de transitie van al haar folieopdrachten (zo'n twintig procent op het totaal) richting de machine met de Ecoleaf-unit. "Nu we de techniek commercieel kunnen inzetten, verwachten we onze investering in de Ecoleaf tegen 2022 te hebben terugverdiend. We voorzien op een niet al te lange termijn een tweede unit nodig te hebben", zegt Stefan Klinksiek, de CEO van Kolbe-Coloco.