Rendabiliteit, personalisatie, creativiteit

Begin dit jaar wezen we al op de vooruitgang van de digitale druk bij de productie van behangpapier ( zie M&C nr. 1, 2021). Hoewel de markt van het digitaal geprinte behangpapier in vergelijking met het conventioneel vervaardigde behangpapier veeleer bescheiden is, laat de digitale niche toch een sterke groei optekenen. De mogelijkheid om kleine oplages rendabel te produceren en de trend naar personalisatie zijn in de ogen van de specialisten van behangpapier argumenten in het voordeel van de digitale druk. Dankzij de digitale techniek kan men de conventionele, repetitieve motieven die weinig ruimte voor personalisatie en verandering laten, links laten liggen. Wordt het behangpapier bijvoorbeeld met diepdruk vervaardigd, dan moeten de motieven zich volgens een vaste breedte en lengte herhalen omdat ze op de cilinders moeten passen.
...

Begin dit jaar wezen we al op de vooruitgang van de digitale druk bij de productie van behangpapier ( zie M&C nr. 1, 2021). Hoewel de markt van het digitaal geprinte behangpapier in vergelijking met het conventioneel vervaardigde behangpapier veeleer bescheiden is, laat de digitale niche toch een sterke groei optekenen. De mogelijkheid om kleine oplages rendabel te produceren en de trend naar personalisatie zijn in de ogen van de specialisten van behangpapier argumenten in het voordeel van de digitale druk. Dankzij de digitale techniek kan men de conventionele, repetitieve motieven die weinig ruimte voor personalisatie en verandering laten, links laten liggen. Wordt het behangpapier bijvoorbeeld met diepdruk vervaardigd, dan moeten de motieven zich volgens een vaste breedte en lengte herhalen omdat ze op de cilinders moeten passen. Het seminar dat Kris Walewijns, global strategy & new business development manager bij Canon, op de vakbeurs Sign2Com gaf, bevestigde die vaststelling. Walewijns onderstreepte dat kleine, personaliseerbare en creatieve oplages de belangrijkste voordelen van digitaal printen voor interieurdecoratie zijn. De digitale technologie maakt het mogelijk om de klassieke paden te verlaten en niet-repetitieve motieven te gebruiken die de creativiteit in de hand werken. Muurfresco's behoren nu tot de mogelijkheden, net zoals muurfoto's met hoge resolutie, naadloze bekledingen, designs op maat, enzovoort "Voordien zette men gigantische machines in om op massale schaal behangpapier te produceren dat vervolgens opgeslagen moest worden. Met het digitaal printen vermindert men zowel de vereiste opslagruimte als verspillingen doordat voorraden niet verkocht raken. Bovendien wint men aan concurrentiekracht omdat men designs meerdere keren per jaar kan veranderen", stelt Walewijns. Volgens Canon streeft de wereld van de binnenhuisdecoratie er eveneens naar om een op de klant gerichte gebruikersbeleving te creëren. Bijvoorbeeld door het eenvoudiger te maken om muurbekledingen en decoratie-elementen aan te kopen en te vervangen. "De klanten mogen nu hoge verwachtingen koesteren en de vakmensen eisen bijzonder korte productietijden en een uitzonderlijke kwaliteit." De lockdowns als gevolg van het coronavirus hebben de vraag naar decoratie doen toenemen. De webwinkel Elephant Stock, een van de leiders op het gebied van muurkunst en weefseldruk, geeft te kennen dat de vraag in 2020 met 185 procent steeg. Om een betere kijk te krijgen op hoe de trends voor binnenhuisdecoratie evolueren, nam Elephant Stock een enquête af. "De binnenhuisdecoratie is een prioriteit geworden waarbij de aandacht toch vooral naar specifieke ruimtes gaat. In 2020 betrof het grootste aantal aanvragen voor gepersonaliseerde muurdecoraties de slaapkamer, meer bepaald de kinderkamer en de woonkamer", stelde Elephant Stock vast. Kris Walewijns verwacht dat de markt voor digitaal gedrukt behangpapier tussen 2020 en 2025 nog twee keer zo groot wordt, met een gemiddeld groeipercentage van 21 procent per jaar. En volgens hem zal vinyl in die periode de markt domineren. "Na de pandemie blijft de markt heel snel groeien. De markt is niet meer alleen tot de specialisten van de muurdecoratie beperkt, maar is nu binnen ieders bereik gekomen. Gelijk wie die interesse heeft voor die markt, kan een speler worden, zelfs de printshop op de hoek of gewoon de eindgebruiker die in zijn garage aan de slag gaat." Volgens Walewijns "is de grootste groei niet meer alleen in het residentiële segment te vinden, maar ook in de retail, de kantoren, de winkels, de horeca..." Dankzij digitaal printen creëren die sectoren persoonlijke, dynamische en gemakkelijker aan te passen interieurs. Hoewel het behangpapier, of beter gezegd de muurbekleding de meest voor de hand liggende toepassing van digitaal printen is, kan men nog andere vormen van binnenhuisdecoratie vervaardigen. Denk maar aan meubelstoffen: gordijnen, stoel- en sofabekledingen, bedlinnen, kussens... allemaal textielproducten die op aanvraag met uiteenlopende designs bedrukt kunnen worden. Ook glas leent zich voor de binnenhuisdecoratie, bijvoorbeeld met glaspanelen in kantoren, vergaderzalen, hotelrecepties, enzovoort. Afhankelijk van het nagestreefde effect kunnen ze met transparante of dekkende kleuren bedekt worden. Tegels en hout zijn andere architecturale elementen die zich eveneens voor de decoratieve, digitale druk lenen. Om muurbekledingen te vervaardigen, kunnen decorateurs nu een ruime waaier substraten bedrukken: gestreken en ongestreken papier, weefsels, dragers in vinyl en zonder PVC, zelfklevers, enzovoort. Volgens Canon zijn de uitdagingen op het vlak van muurbekledingen de levensduur, het gebruiksgemak en de kwaliteit. Om binnenhuistoepassingen te vervaardigen die verscheidene jaren meegaan, zijn de volgende kenmerken essentieel: afwasbaar en bestand zijn tegen UV-stralen, krassen en scheuren. Klanten zijn op zoek naar hoogwaardige muurbekledingen en verwachten daarom een ruime waaier uniforme kleuren en een goede maatvastheid. Droge toners, latex-inkten, UV-inkten, inkten op basis van ecosolventen... Ondernemers kunnen zich met uiteenlopende digitale druktechnieken op de productie van muurbekledingen toeleggen. Elk procedé heeft voor- en nadelen en is niet per definitie voor alle dragers of toepassingen geschikt. Het type van drager dat vereist is, bepaalt mee de keuze van de druktechniek. Voor wie met droge toners wil werken, biedt Xeikon bijvoorbeeld de alles-in-één-oplossing Wall Deco aan die ook de afwerking in lijn omvat. Onlangs breidde Xeikon zijn aanbod voor muurdecoratie uit met de nieuwe pers CX50 die een plaats tussen het instapmodel Xeikon 3050 en het topmodel Xeikon CX500 inneemt. Dimitri Van Gaever, market segment director bij Xeikon, getuigt: "We merken dat het aantal drukkers van behangpapier en dienstverleners op het vlak van de grootformaatdruk die voor digitaal printen interesse tonen, constant stijgt. Maar ook verwante bedrijfstakken zoals architecten, binnenhuisdecorateurs, handelaars en professionals op het vlak van winkelcommunicatie zijn op zoek naar creatieve ideeën en willen de mogelijkheden van de digitale technologie verkennen." Vinyl is echter als drager niet compatibel met de technologie van Xeikon omdat daarbij hoge temperaturen komen kijken. Volgens Kris Walewijns van Canon kunnen de vervaardigde toepassingen gevoelig zijn voor krassen en is de baanbreedte beperkt tot ongeveer 50 cm. HP van zijn kant beschikt over grootformaatprinters met latextechnologie voor decoratietoepassingen. De latexprinters van HP zijn compatibel met een ruime waaier dragers en maken een geurloze druk (voor toepassingen binnenshuis) mogelijk (dat is ook zo bij Xeikon). Muurbekledingen, muurklevers, doeken, vensterversieringen, meubelstoffen zijn mogelijke toepassingen. De latexprinters van HP bieden bovendien een drukbreedte van meer dan 50 cm zodat de flexibiliteit toeneemt. De latexinkten van HP staan erom bekend milieuvriendelijk te zijn, ze zijn echter gevoelig voor water en krassen. Ricoh en Mimaki bieden eveneens een eigen latextechniek aan. Heel wat persenbouwers die de traditionele UV-druktechniek aanbieden, beschikken ook over printoplossingen die geschikt zijn voor decoratietoepassingen, bijvoorbeeld EFI, Agfa, Mimaki, Durst, swissQprint, Ricoh en andere. Het voordeel van UV-inkten is dat ze snel drogen, dat ze homogene kleuren bieden en dat ze dankzij hun goede hechting een lange levensduur hebben. De gedrukte motieven zijn waterdicht, krasbestendig en verkleuren niet na verloop van tijd. Bovendien kan men met de UV-technologie een grote verscheidenheid van materialen bedrukken, onder andere glas, tegels en hout. Dat opent de deur voor andere decoratieve toepassingen dan muurbekledingen. Men kan de UV-inkten verwijten dat ze niet altijd geschikt zijn voor toepassingen binnenshuis (VOC's of geurtjes), vandaag bestaan er echter wel UV LED-inkten met een Greenguard-certificaat. Dat milieucertificaat garandeert dat de inkten binnenshuis gebruikt kunnen worden. Bij de constructeurs van persen die met inkten op basis van ecosolventen werken, vinden we Epson en Roland. Met hun persen kunnen zowel soepele als stijve dragers voor interieurtoepassingen gepersonaliseerd worden (muren, vloeren, tafels, meubelstoffen, deuren). De inkten op basis van ecosolventen bieden heldere kleuren, maar met een relatief sterke glans. Volgens Kris Walewijns echter is men in de binnenhuisdecoratie veeleer op zoek naar een matte afwerking. Bovendien geven de inkten in kwestie ook geurtjes af zodat ze weinig gebruikt worden voor toepassingen binnenshuis. Kijken we meer specifiek naar de meubelstoffen, dan kunnen we niet om de thermische sublimatietechniek heen (Mutoh, Mimaki, Roland, Epson, HP Stitch, Agfa...). Kussens, gordijnen, muurdoeken, tafelbekledingen, geschilderde doeken - stuk voor stuk toepassingen voor interieurdecoratie die met thermische sublimatieprinters mogelijk zijn. Een sterk punt van deze technologie is dat ze heldere kleuren op stof mogelijk maakt. De nieuwe technologie UVgel van Canon ten slotte leent zich ook voor decoratietoepassingen, meer bepaald muurbekledingen. Canon biedt overigens de oplossing UVgel Wallpaper Factory aan. Op Sign2Com liet Kris Walewijns uiteraard niet na om de voordelen ervan in de verf te zetten. De UVgel-druk die met het systeem Colorado mogelijk is, combineert de voordelen van de verschillende hierboven geschetste druktechnieken en elimineert tegelijk hun beperkingen. Ongestreken dragers en vinyl, flexibele drukbreedte, matte en uniforme kleuren die zacht zijn als 'velours', en duurzame en geurloze prints: dat zijn de voordelen die Canon schetst. We zien het hoe langer hoe meer: een belangrijke reden om met gedrukte decors een bijzondere sfeer in het leven te roepen, is dat men de klant een sterke en vooral 'Instagram-waardige' beleving wil bieden en tegelijk de zichtbaarheid en naambekendheid van de onderneming wil vergroten. En dat werkt. Kris Walewijns haalde het voorbeeld aan van de Vegan Junk Food Bar (VJFB), een restaurantketen die veganistische 'junkfood' serveert. De keten, waarvan de eerste vestiging in 2017 in Amsterdam het licht zag, belooft om tegelijk futuristisch en 'Instagram-waardig' te zijn. Ondertussen hebben klanten op Instagram al meer 8.000 posts onder de hashtag 'veganjunkfoodbar' gepubliceerd. VJFB zegt dat alles in het interieur, van het voedsel tot het decor, een 'foto waard' is. In het interieur bedekken in zwart-wit of kleur gedrukte motieven de muren, de vloer en zelfs de tafels en stoelen zodat de illusie van een tweedimensionale ruimte opgeroepen wordt. Voor de recente opening van een nieuwe vestiging in Amsterdam werden de gedrukte decors met Canon als partner gerealiseerd. Op dit moment is er in vijf steden van drie Europese landen (Nederland, Duitsland en Spanje) een VJFB geopend. En we twijfelen er niet aan of er zullen nog restaurants in andere steden en regio's geopend worden. "Alle decoratieve elementen zijn een foto waard", zegt de restaurantketen die de klanten een nieuwe beleving wil bieden.