Web weergave

De volumes van direct mail (of geadresseerd reclamedrukwerk) laten een dalende trend zien. Toch heeft dat medium zijn laatste woord nog niet gesproken. Direct mail blijft goed aanwezig in de mediamix van de adverteerders. Maar als gevolg van de verschillende opeenvolgende crisissen herzien de bedrijven en merken de manier waarop ze het papieren medium gebruiken.

DOSSIER DIRECT MAIL

In het Zwitserse Altstätten presenteerde Zünd vorige maand de nieuwe Q-Line met Board Handling System BHS180. Met deze systeemoplossing zet de familiale fabrikant van digitale snijoplossingen een belangrijke stap op het vlak van industriële pallet-naar-pallet-productie.

SNIJTECHNOLOGIE

In België zegt men wel eens dat de grafische sector één grote familie is: iedereen kent er iedereen. En dat is nog meer het geval in Luxemburg. En wat de Belgische drukkers zorgen baart, baart ook die van het Groothertogdom zorgen. De neiging om de markt af te schermen, is er daarom nog groter. Kwestie van overleven? Misschien, maar ook de Luxemburgse drukkerijen kunnen niet zonder hun buren.

LUXEMBURG

Arteveldehogeschool, met een mediacampus in het Oost-Vlaamse Mariakerke, vernieuwt de bacheloropleiding 'Grafische en Digitale Media'. Het keuzetraject 'Print Media Technology' krijgt vanaf september 2023 een volledige make-over. De hogeschool wil met de nieuwe aanpak de instroom van jonge talenten in de grafische industrie vergroten.

OPLEIDING

Heel wat mensen zien in automatisering de toekomst van de industrie. Geen wonder dus dat het thema geregeld opduikt, ook in deze kolommen. Maar waarover heeft men het dan precies? Moet elk printproductiebedrijf automatiseren? Het Gentse softwarebedrijf Four Pees begeleidt grafische bedrijven bij automatiseringsprojecten. We vroegen Tom Peire, de CEO, naar zijn visie op het onderwerp.

AUTOMATISATIE