Op initiatief van het opleidingsfonds GRAFOC was er vorige maand een eerste feedbackmoment over duaal leren in het Sint-Cordula-instituut in Schoten, de jongste grafische school van Vlaanderen. "Voor de meeste leerlingen is duaal leren een bewuste en positieve keuze in de derde graad", klinkt het. Sinds twee jaar organiseert het Sint-Cordula-instituut in Schoten het duale leertraject voor Operator digitaal drukken in...

Op initiatief van het opleidingsfonds GRAFOC was er vorige maand een eerste feedbackmoment over duaal leren in het Sint-Cordula-instituut in Schoten, de jongste grafische school van Vlaanderen. "Voor de meeste leerlingen is duaal leren een bewuste en positieve keuze in de derde graad", klinkt het. Sinds twee jaar organiseert het Sint-Cordula-instituut in Schoten het duale leertraject voor Operator digitaal drukken in de printmedia. De leerlingen van het zevende specialisatiejaar zijn twee dagen per week op school en doen drie dagen werkervaring op in een bedrijf. Met elf leerlingen blijkt de Antwerpse school meteen ook de meest succesvolle aanbieder. "Alle leerlingen hebben een stageplaats in de regio bij verschillende ondernemingen met grafische activiteiten. Negen van deze bedrijven waren ook aanwezig voor het overleg", zegt Herman Staes, de coördinator van GRAFOC. De aanwezige bedrijven bleken unaniem lovend over het aanbod. "Onze insteek is de opleiding geven, een vast contract is een bonus", aldus een werkgever. "Succesfactor is de inzet en communicatie vanuit de school om op voorhand een zo goed mogelijke match te maken tussen leerling en bedrijf", duidt Herman Staes. "Even belangrijk is een centraal aanspreekpunt binnen de school. Deze leerkracht gaat in de aanvangsfase om de twee weken op bedrijfsbezoek, nadien zijn de opvolgingsbezoeken volgens de nood van de leerling en het bedrijf." Binnen de bedrijven moeten soms ook de medewerkers mee over de streep getrokken worden in dit traject. "Daarom is, naast mentorship, het coachen van medewerkers en leidinggevenden een meerwaarde, een rol die GRAFOC al in haar aanbod heeft", stelt Staes. Duaal leren verdient volgens GRAFOC een 'branding'. "Het doet leerlingen groeien. Onterecht klinkt het te negatief, ook in een bedrijf of bij medewerkers. Voor de meeste leerlingen is duaal leren een bewuste en positieve keuze in de derde graad." Volgend schooljaar zullen naar alle waarschijnlijkheid opnieuw een twaalftal leerlingen dit traject volgen. Over andere grafische duale opleidingen is de school nog in onderhandeling.