Wanneer we, op het gebied van signage, de Europese markt vergelijken met de Aziatische markt, dan zien we dat het aandeel van geprinte of gedrukte media hier nog vrij groot is, terwijl je in de Aziatische landen als het ware verdrinkt in een wereld van kleurrijke ledschermen. Of die digitale signage milieuvriendelijker is dan het gedrukte of geprinte alternatief is nog maar de vraag, maar weet de eindklant dat ook? Juist op dat vlak liggen er belangrijke uitdagingen voor ons, maar vooral ook kansen voor alle actoren in de large format printing en signage sector. Beter sorteren, recycleren en vooral het gebruik van milieuvriendelijke producten promoten zou bij iedereen top of mind moeten zijn, want bedrijven die dit meenemen in hun verkoopverhaal merken steevast dat die aanpak rendeert.
...

Wanneer we, op het gebied van signage, de Europese markt vergelijken met de Aziatische markt, dan zien we dat het aandeel van geprinte of gedrukte media hier nog vrij groot is, terwijl je in de Aziatische landen als het ware verdrinkt in een wereld van kleurrijke ledschermen. Of die digitale signage milieuvriendelijker is dan het gedrukte of geprinte alternatief is nog maar de vraag, maar weet de eindklant dat ook? Juist op dat vlak liggen er belangrijke uitdagingen voor ons, maar vooral ook kansen voor alle actoren in de large format printing en signage sector. Beter sorteren, recycleren en vooral het gebruik van milieuvriendelijke producten promoten zou bij iedereen top of mind moeten zijn, want bedrijven die dit meenemen in hun verkoopverhaal merken steevast dat die aanpak rendeert. Laten we om dit te kaderen, de milieuvriendelijkheid van de drukkerijsector even onder de loep nemen. Zowel papierafval als offsetplaten worden al jaren opgehaald en zijn in de meeste gevallen 100% recycleerbaar. Ook het gebruik van FSC-en PEFC-gecertificeerd en gerecycleerd papier is al geruime tijd ingeburgerd in deze markt. Niettemin heeft deze sector erg te lijden onder het imago, als zou papier bedrukken slecht zijn voor het milieu. Een imago dat helemaal niet strookt met de realiteit, maar door de eindgebruiker vaak niet gekend is. Voor de VISCOM-sector is de situatie zo mogelijk nog complexer, omdat er een veelvoud aan substraten en materialen gebruikt worden waarbij het ene al milieuvriendelijker is dan het andere en zich ook makkelijker laat recycleren. Bij Igepa, toch wel een belangrijke toeleverancier van de grafische sector, zijn ze zich hier al een hele tijd van bewust en het bedrijf zet dan ook hard in op zowel het sensibiliseren van de klant, als duurzame producten aanbieden en recyclage initiatieven ontwikkelen. Igepa salesdirector Serge De Crits zegt hierover het volgende: "Drie jaar terug hebben we een eerste testprogramma opgezet om kunststofmateriaal te recupereren, maar de markt was er nog niet klaar voor. Vandaag merken we dat de klant er wel rijp voor is en zijn er nieuwe projecten waarbij we productieafval en gebruikt materiaal bij onze klanten ophalen voor recyclage." Ook andere aanbieders merken een verhoogde gewaarwording en vraag naar milieuvriendelijke oplossingen zoals PVC-vrije film en karton. Madelon Thijs, marketing manager bij Dimix vertelt: "Wij merken eveneens een grotere bewustwording én grotere vraag naar milieuvriendelijke oplossingen bij onze klanten. Ook de uiteindelijke eindklanten worden steeds bewuster en veeleisender als het gaat om de materialen die gebruikt worden voor bijvoorbeeld branding, advertenties, reclame-uitingen etc. Je hoort steeds meer dat 'duurzaam' een eis wordt in plaats van enkel een wens." Raf Thibaut, zaakvoerder van PantoonBenes, relativeert dit toch wel enigszins. "Sommige grote spelers zoals Nike, L'Oréal en H&M stellen al eisen m.b.t. het gebruik van milieuvriendelijke materialen, maar bij vele andere bedrijven is dit nog niet of weinig aan de orde. Zelf zetten wij volop in op HP Latex technologie en bieden we een waaier van ecologische producten aan op onze website. We denken ook graag mee met onze klanten bij milieuvriendelijke vraagstukken of wensen en proberen hierin tegemoet te komen. Maar te vaak gaat het nog steeds om de prijs en al zeker sinds de coronacrisis. Groen is mooi, maar men wil er niet extra voor betalen, tenzij het niet anders kan. Een positieve kanttekening hierbij is wel dat de jongere generatie wel bereid is om voor milieuvriendelijke oplossingen te kiezen en die argumentatie ook meeneemt in hun verkoopverhaal naar de eindklant. Aangezien zij ook deels de toekomst van de branche bepalen, zit dat wel snor." Erik Geutjes, marketing manager bij CMO Filmolux Group, de verkooporganisatie van Neschen Coatings in de Benelux, ziet ook een verhoogde bewustwording. "Wij focusen deels op de ontwikkeling van PVC-vrije producten, maar daarnaast komen er ook nieuwe producten aan die bio-based zijn. Zo hebben we vorig jaar een bio-based beschermfolie gelanceerd. Wij bieden ook alternatieven aan in de vorm van PP en PET materialen en hebben een volledig PVC-vrije behang-range. Maar het gaat ook verder dan dat. Zo heeft Neschen samen met het Nederlandse Invroheat, een speciale hittebestendige film ontwikkeld voor hun innovatieve infrarood verwarmingspanelen die eruitzien als een gewoon fotokader. Een andere foto plaatsen is makkelijk, want de folie laat zich makkelijk verwijderen. Een mooi voorbeeld van functioneel design." Een ander innovatief product is ClingZ van fabrikant Nekoosa. Jérôme Bonte, junior-manager bij The iC GROUP, invoerders van de Nekoosa producten legt uit: "ClingZ is een lijmvrije, elektrisch geladen grafische polypropyleen film van 50 micron, die op vrijwel iedere ondergrond kleeft door zijn enorme statische hechtkracht, zelfs op ruwe ondergronden als stenen en grove muren blijft deze zeer innovatieve folie perfect hangen. Het product is met UV-inkt bedrukbaar en ook perfect recycleerbaar." Het in Houthalen gevestigde Grafityp biedt op haar beurt dan weer een breed gamma van PVC-vrije Grafityp Ecological Films (GEF) aan. Marketing & business development manager Peter Van de Vivere: "Deze folies zijn geschikt voor dezelfde toepassingen als monomeer- en polymeerfolies voor zowel binnen als buiten, maar bevatten geen chloor of weekmakers. Dit is niet nieuw binnen ons gamma, want al in 2005 kwamen we hiermee op de markt, maar toen was er weinig interesse en vraag naar dergelijke oplossingen. Vandaag is dit wel een gevoelig item geworden en de vraag naar deze PVC-vrije folies neemt alleen maar toe." Naast de inspanningen op het vlak van milieuvriendelijke media, is er de laatste jaren een enorme vooruitgang geboekt bij de printerfabrikanten. Bij de printers met UV-curing, zagen we een algemene move van UV-lampen naar UV-Led technologie en ook de Latex technologie van HP wordt op grote schaal gebruikt. Andere fabrikanten zoals Mutoh scoren dan weer goed met hun UMS (Ultra Mild Solvent) inkten die nauwelijks of geen geur meer afgeven. Ook Canon timmert op dat vlak hard aan de weg. Productmanager Roel Wijnants: "We zetten de laatste jaren meer en meer in op de ontwikkeling van groenere grootformaat UV-printers. De voorbije jaren is nagenoeg ons volledige assortiment (zowel Colorado als Arizona printers) uitgerust met UV-LED technologie. Geen vervuilende kwiklampen meer en een pak minder stroomverbruik. Daarnaast wordt in de productontwikkeling ook veel aandacht besteed aan het beperken van inktverbruik en inktafval. Inkten die trouwens allemaal GreenGuard Gold gecertifieerd zijn. Oude printers komen terecht in de 'Canon Circular Economy Manufacturing' afdeling, waar zoveel mogelijk materiaal, onderdelen, etc... gerecycleerd en hergebruikt worden." Al die inspanningen komen echter maar tot hun recht als iedereen aan de milieukar blijft duwen. Te veel nog blijft 'de prijs' de differentiator bij het binnenhalen van orders. Een businessmodel waar uiteindelijk niemand beter van wordt. Maar laten we vooral eindigen met een positieve noot. Uit goede bron weten we dat bedrijven die zowel de milieuvriendelijkheid van hun bedrijf, als de gebruikte materialen actief opnemen in het verkoopverhaal, hiermee scoren en dan vooral bij de jongere beslissingsnemers. Laat dat een inspiratie en doel zijn voor alle VISCOM-bedrijven waar nog ruimte voor verbetering is op dat vlak.