De line-up van de vierde editie van het Benelux Online Print Event #BOPE22 was gevarieerd, met lokale en internationale inbreng, goed voor een pak informatie en inspiratie voor de Web2Print-community in de Lage Landen. Bernd Zipper, een vaste waarde op de BOPE-events, beet de spits af met een overzicht van de huidige ontwikkelingen en trends in de online print industrie. Zipper provoceerde met zijn stelling dat e-commerce dood was. "Het gaat nu om digital commerce." Dat is de overkoepelende term voor e-commerce, mobile commerce, social commerce, platformeconomie, enzovoort. "De snelste groei zien we in digitale marktplaatsen. Online retail groeide met twaalf procent vorig jaar terwijl de verkoop via marktplaatsen een groei van 25 procent optekende in 2021."
...

De line-up van de vierde editie van het Benelux Online Print Event #BOPE22 was gevarieerd, met lokale en internationale inbreng, goed voor een pak informatie en inspiratie voor de Web2Print-community in de Lage Landen. Bernd Zipper, een vaste waarde op de BOPE-events, beet de spits af met een overzicht van de huidige ontwikkelingen en trends in de online print industrie. Zipper provoceerde met zijn stelling dat e-commerce dood was. "Het gaat nu om digital commerce." Dat is de overkoepelende term voor e-commerce, mobile commerce, social commerce, platformeconomie, enzovoort. "De snelste groei zien we in digitale marktplaatsen. Online retail groeide met twaalf procent vorig jaar terwijl de verkoop via marktplaatsen een groei van 25 procent optekende in 2021." Bernd Zipper ziet de online print markt langzaam herstellen na corona, ondanks de stijgende prijzen. "Print wordt duurder. Klanten aanvaarden de prijsverhogingen makkelijker als er extra toegevoegde waarde tegenover staat. Denk aan nieuwe businessmodellen rond massa customisatie en POD, print on demand." Volgens Zipper wordt online printing in de toekomst meer en meer de norm. "Traditionele drukkers hinken achterop. De aanhoudende papiercrisis en het veranderende aankoopgedrag versnellen de shift van traditionele naar online drukkers. Bernd Zipper ziet de globale printmarkt dalen de komende jaren en in die dalende markt zal online printing marktaandeel winnen. Het Drupa-jaar 2024 zou wel eens het kantelpunt kunnen worden wanneer W2P-omzet belangrijker wordt dan klassieke business. Minder print betekent volgens de consultant ook dat wat er nog geprint wordt, meer waarde zal hebben. "Daarom willen de klanten, zowel B2B als B2C, meer menselijke online support, persoonlijke dienstverlening. Wordt de buddy van je klant", geeft de spreker mee. "De tijd van de 9 to 5 winkels is voorbij." Niek Veraverbeke, grafisch adviseur bij Cartim Print, bracht het verhaal van de in Gentbrugge gevestigde 'drukker voor drukkers'. Cartim werkt met een team van 35 mensen uitsluitend voor andere drukkers, grafische resellers en online print platformen. Tachtig procent van de omzet (zo'n 10 miljoen euro) komt via Web2Print. De drukkerij doet alles in huis en gaat voor opdrachten met een hoge toegevoegde waarde, die bedraagt naar verluidt meer dan honderdduizend euro per werknemer. "Dit kan alleen door de shift naar W2P en een hoge graad van automatisering", vertelt Veraverbeke. Cartim is in 1991 door Ludo Goedertier opgericht als onderaannemer voor de sector. Dochter Laura Goedertier is actief in het bedrijf als processpecialist en volgt onder meer het automatiseringstraject op. De drukkerij is getransformeerd naar een digitale fabriek met geconnecteerde productietools. De volgende stap is de move naar een 'smart factory'. Wie online print zegt, zegt scherpe prijzen en een strak kostenbeheer. Veraverbeke geeft de raad om selectief te zijn in het aannemen van orders, "durf orders te weigeren", en te focussen op de kosten. Automatisatie en gestandaardiseerde processen zijn sleutelbegrippen bij Cartim. Ongeveer 72 procent van de orders komt via de gesloten webshop binnen. Zo'n 800 unieke gebruikers, allemaal grafische B2B-profielen, gebruiken het systeem. "Het orderproces verloopt volledig geautomatiseerd, de klant doet het werk", duidt Niek Veraverbeke. Bij Cartim Print behandelen twee ordermanagers zo'n 15.000 orders per jaar, goed voor 3.500 ton papier. 83 procent van de orders wordt op de Heidelberg-persen gedrukt in ganging, dus in combinatie met andere opdrachten. Jaarlijks passeren 180.000 platen in de prepress, die gerund wordt door één operator. Lean printing in de praktijk, de term zou meermaals vallen op het #BOPE-event. Net voor de gezonde lunch pitchte de jonge ondernemer Ruben Baestaens zijn Design-as-a-Service-bedrijf Simba Services. Met zijn platform connecteert de marketeer designers met klanten die op zoek zijn naar kwaliteitsvol design tegen een democratische prijs. Tegen het einde van dit jaar wil de ambitieuze Baestaens zijn DaaS-business ook uitrollen in Nederland. In de namiddag trokken we naar Latijns-Amerika met Miki Rubin, de CEO en medeoprichter van Imprimu (Panama). Rubin schetste het groeipotentieel van online print in Latijns-Amerika. In landen zoals Brazilië of Colombia groeide de zeer gefragmenteerde printmarkt vorig jaar met meer dan veertig procent. Mexico, een land met 129 miljoen inwoners, behoort tot de tien grootste printmarkten wereldwijd. Er zijn zo'n 25.000 drukkers actief. Latijns-Amerika is een enorme markt met 664 miljoen mensen in twintig landen. De grafische markt is er goed voor een omzet van 70 miljard dollar. De online markt is er volgens Rubin nog nauwelijks aangeboord, hij ziet marktpotentieel. "E-commerce groeide in 2020 met 65 procent in de regio." De ondernemer ziet productie in Latijns-Amerika als een springplank voor de Verenigde Staten. "Arbeid is er tien maal goedkoper, er zijn lokale grondstoffen en goede logistieke verbindingen." Een tweede Belgische drukkerijcase, meer filosofisch gebracht, kregen we van Jesse Marynen, de chief print officer van Buroform in Mechelen De familiale drukkerij telt 44 medewerkers. Marynen lanceerde eerder dit jaar het web-to-print platform INKOprint.be. Op #BOPE22 bracht hij het verhaal van zijn zoektocht, authentiek, met vallen en opstaan, naar het ideale webplatform voor de familiale drukkerij. Marynen schetste de bekende context waarin drukkerijen vandaag werken: door de digitalisatie krimpt de markt, online drukkers winnen marktaandeel met standaard producten, de nieuwe generatie consumenten en beslissers bestellen online en de prijs van de grondstoffen stijgt. Hoe moet je webplatform er uitzien in deze turbulente tijden? Zie je het groot, the sky is the limit, en investeer je een half miljoen euro in een state-of-the-art project? Of ga je voor een nicheproject waar je stap per stap zelf aan voort bouwt? "Groeien als een kreeft", luidt het antwoord van Jesse Marynen. Een kreeft groeit door zijn krappe schelp af te werpen. Spanning en stress zorgen voor een groeimoment in het leven van het schaaldier. Het webplatform INKOprint draait volgens Marynen rond drie waarden, zijn waarden: (1) toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, met (2) aandacht voor print en vakmanschap en (3) vrijheid. De ondernemer wil met zijn platform het beste van twee werelden combineren: niche premium-printproducten produceren met de hedendaagse toegankelijkheid van de e-commercewereld. INKOprint.be wordt uitgebouwd als een ecosysteem met lokale partners. Voor de koffiebreak brachten Martijn ten Pas, de eigenaar van DWCPrint (Nederland), Ate Bontjer van webshopbouwer X-interactive en Robert Hartman (Dataline), een case van hoe ook KMO's kunnen automatiseren en meespelen met de grote jongens in de e-commercewereld. DWCPrint heeft elf mensen in dienst en draait een omzet van 1,5 miljoen euro. Dagelijks produceert het bedrijf 100 à 150 orders. "De workflow moet geautomatiseerd worden, anders krijg je het niet geproduceerd", zegt Martijn ten Pas. Hij wil zijn capaciteit verdubbelen met hetzelfde team. Via de webshop worden meer dan een miljoen prijscalculaties per maand gedaan. In het laatste deel van de BOPE-sessies kwamen nog twee internationale sprekers op de bühne: Philipp Hofmann, de medeoprichter van Hoodie Hoo (Duitsland) presenteerde zijn start-up waarmee hij de textielindustrie wil verduurzamen. Met zijn bedrijf wil Hofmann een plaats veroveren tussen de on-demand printers die snel unieke kledingstukken maken met bijvoorbeeld apparatuur van Kornit en industriële spelers die series vanaf 500 stuks in het buitenland laten produceren met levertijden van drie tot vier maanden. Via de Hoodie Hoo-app en website kunnen designers maatwerk kledingstukken laten maken in Izmir (Turkije) vanaf 75 stuks. De levertijd bedraagt twintig dagen. De textielfabriek in Izmir is actief sinds februari 2022. Goed voor 3.000 vierkante meter productieruimte en zeventig medewerkers. Volgend jaar wil Philipp Hofmann doorgroeien naar een fabriek met meer dan driehonderd medewerkers. Morten B. Reitoft, de Deense oprichter en hoofdredacteur van INKISH, ging op zoek naar de drivers voor groei in de grafische industrie. Het lijkt een no-brainer maar de spreker stelt vast dat de online ervaring niet te vergelijken is met de beleving in de winkel. Waarom kopen we online? Goede vraag, het antwoord is niet zo eenvoudig. De meeste consumenten kopen overal, online, in de supermarkt, in een gespecialiseerde zaak. Die variatie heeft te maken met timing. Een meerderheid van de consumenten bereidt een aankoop online voor, en dan komt de prijs in beeld. Online is immers transparant. "En klanten zijn niet altijd loyaal", geeft Morten B. Reitoft mee. Het laatste woord van de #BOPE22-conferentie was voor Sabine Demey, director Flanders Artificial Intelligence Research Program IMEC. Zij gaf een inkijk in hoe AI-technologie kan helpen in een KMO. Vooral in het domein van OEE, of Overall Equipment Effectiveness zouden er mogelijkheden zijn voor print-bedrijven. De OEE opkrikken kan door stilstandtijden te vermijden, predictive maintenance in te plannen vooraleer machineproblemen optreden, allemaal vrij uitdagende toepassingen in de echte wereld. Maar verschillende persenbouwers zijn ermee bezig. Demey presenteerde onder andere enkele resultaten van de AI barometer, een studie die de Vlaamse Regering liet uitvoeren om de implementatie van artificiële intelligentie bij Vlaamse bedrijven in kaart te brengen. Uit de barometer blijkt dat een kwart van de Vlaamse bedrijven AI daadwerkelijk gebruikt. Daarmee behoort Vlaanderen tot de koplopers van Europa. Al is er nog werk aan de winkel, want dat betekent dat drie vierde van de Vlaamse bedrijven geen artificiële intelligentie gebruikt. Uit het onderzoek blijkt ook dat het merendeel daarvan dat voorlopig ook niet van plan is. Wat kan AI voor uw bedrijf betekenen? Wel, 31 procent van de bevraagde bedrijven die AI inzetten, kunnen daardoor betere producten of diensten op de markt zetten. 52 procent ziet een kwaliteitsverbetering in bedrijfsprocessen en 32 procent kon dankzij AI-technologie kosten reduceren. Een tip van Sabine Demey tot slot, als u met AI aan de slag gaat, focus dan op uw core business. De volgende VIGC-afspraak is op donderdag 20 oktober 2022, dan vindt Het Congres plaats in Lamot Mechelen. Het thema: 'Challenge accepted'.