Het najaar start voor onze branche een versnelling hoger met een reeks niet te missen nationale en internationale afspraken. Zo maakt Brussels Expo zich op voor een nieuwe editie van de internationale vakbeurs Labelexpo van 11 tot 14 september. Volgende maand is het de beurt aan Sign2Com. De gespecialiseerde vakbeurs voor signage en visuele communicatie vindt plaats van 8 tot 10 oktober in Kortrijk Xpo. Het Congres van innovatiecentrum VIGC staat op 19 oktober in de agenda. Evenementen als deze zijn niet te onderschatten voor de economische dynamiek in onze sector. Ze zorgen voor inspiratie, content en contacten, een mogelij...

Het najaar start voor onze branche een versnelling hoger met een reeks niet te missen nationale en internationale afspraken. Zo maakt Brussels Expo zich op voor een nieuwe editie van de internationale vakbeurs Labelexpo van 11 tot 14 september. Volgende maand is het de beurt aan Sign2Com. De gespecialiseerde vakbeurs voor signage en visuele communicatie vindt plaats van 8 tot 10 oktober in Kortrijk Xpo. Het Congres van innovatiecentrum VIGC staat op 19 oktober in de agenda. Evenementen als deze zijn niet te onderschatten voor de economische dynamiek in onze sector. Ze zorgen voor inspiratie, content en contacten, een mogelijks vruchtbare voedingsbodem voor toekomstige contracten. De drukte van het najaar contrasteert met de onzekere economische context. Volgens de meest recente flashraming van de Nationale bank vertraagt de economische groei in het tweede kwartaal van 2023 tot 0,2 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De eurozone 'groeide' met 0,3 procent in het tweede kwartaal. De Nederlandse economie belandde na twee krimpende kwartalen in een milde recessie. Vooral de industrie worstelt met het huidige economische klimaat. Het ondernemersvertrouwen daalt al vier maanden op rij, de productie volgt die trend. In juli draaiden de fabrieken op 75,3 procent van hun capaciteit, in april was dat nog 77,7 procent. Uit de jaarlijkse bedrijfsbarometer van consultant BDO blijkt dat amper 61 procent van de Belgische bedrijven concrete groeiplannen hebben voor de toekomst. Tien procent denkt eerder aan downsizing of zelfs een stopzetting. "De impact van de economische volatiliteit en personeelstekorten laat zich voelen", stelt Peter Van Laer, de topman van BDO Belgium. Groeipotentieel wordt vooral gezien in het verder uitbouwen van de huidige business en het huidige team (42%). Daarnaast wordt er ook veel waarde gehecht aan innovatie (29%) en worden plannen gemaakt voor expansie in nieuwe markten (25%) en overnames (17%). De vaststellingen van BDO, gebaseerd op een bevraging bij meer dan 500 bedrijven, klinken onze branche vertrouwd in de oren. "De grafische sector is zich in een ijl tempo verder aan het consolideren", poneerde Tom Deschildre, de managing director van INNI Group, bij de overname van de Kortrijkse drukkerij Drukta vorige maand. Het is groeien of snoeien. Het onderzoek van BDO ging ook op zoek naar de belangrijkste factoren voor het toekomstige succes van de bevraagde bedrijven. Er zijn geen toverformules. Het vinden van de juiste mensen (52%), innovatiecapaciteit (46%) en het vinden van de juiste partners (39%) zijn de topantwoorden. Daarnaast heeft ook de overheid volgens de bevraagden een stevige impact op de slaagkansen van de bedrijven. Zo vindt de helft van de respondenten dat de strikte wetgeving en hoge belastingdruk de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven verder in het gedrang zullen brengen. Het is alle hens aan dek in de bedrijven om zo efficiënt mogelijk te laveren tussen de vele struikelblokken in ons land. In 2024 kan de kiezer zich uitspreken. Ondernemers rekenen vooral op minder fiscale druk, lagere loonkosten en betere openbare faciliteiten. Maak er werk van!